AIS (länk) är det som de flesta väljer som seglar på de stora haven.Glattnos skrev:Det är ett sätt för ensamseglare i små båtar på stora oceaner att kunna sova en stund. Kommer ett stort lastfartyg så minskar risken för kollision om deras radar är påslagen. Det är ett litet sätt av "jättemånga" att göra det hela lite mindre farligt, ingen garanti för någonting.
Bygga en radarvarnare för sjön?
- SeniorLemuren
Re: Bygga en radarvarnare för sjön?
AIS är en av alla saker som underlättar. Dock ingen garanti det heller
Äggklocka(helst 2 st) brukar vara bland det säkraste på havet har jag läst. Man vrider upp dom på 15 min, sover, blir väckt och spanar av horisonten, om inga hinder finns så sätter man klockorna på 15 min igen och sover
Faktiskt inget skämt, många har seglat över stora oceaner på det viset. Problemet är att det inte fungerar så bra i dimma.
Hur var det med transistorn BFY90, går den att ersätta med en annan(billigare)? D1 nere till vänster är 1N23-dioden. Transistorn levererar en liten framström genom dioden. Diodströmmen stiger kraftigt när en HF-puls tas emot av dioden.
Frekvensen för radar är ju runt 10 GHz och radarn skickar ut det i pulser mellan 400 Hz och 4 kHz. Som jag förstår det behöver inte transistorn klara 10 GHz(BFY90 klarar 1 GHz enligt datablad) men måste däremot klara 4 kHz. Då går det inte att köra med en vanligare NPN typ BC548B(som jag redan har hemma), eller?

Hur var det med transistorn BFY90, går den att ersätta med en annan(billigare)? D1 nere till vänster är 1N23-dioden. Transistorn levererar en liten framström genom dioden. Diodströmmen stiger kraftigt när en HF-puls tas emot av dioden.
Frekvensen för radar är ju runt 10 GHz och radarn skickar ut det i pulser mellan 400 Hz och 4 kHz. Som jag förstår det behöver inte transistorn klara 10 GHz(BFY90 klarar 1 GHz enligt datablad) men måste däremot klara 4 kHz. Då går det inte att köra med en vanligare NPN typ BC548B(som jag redan har hemma), eller?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
BFR93 eller BFR520 skulle jag provat med, men jag hade nog provat en vanlig NPN först.
Dioden går förmodligen att experimentera lite med också, en billigare (shottky)switchdiod borde fungera för att detektera när en GSM-telefon ringer tex(det borde ju ge ett välbekant ljud också..) eller tex någon hsms-8xxx för högre frekvenser.
Dioden går förmodligen att experimentera lite med också, en billigare (shottky)switchdiod borde fungera för att detektera när en GSM-telefon ringer tex(det borde ju ge ett välbekant ljud också..) eller tex någon hsms-8xxx för högre frekvenser.
Jag har beställt dioden och hållare. Får testa lite när prylarna kommer 

Borde fungera att hänga upp någonting som fladdrar i vinden och syns på radar, som ett par cd-skivor? De flesta fartyg har radar som larmar om något syns inom 2km. Du ser ju inte dem men de ser (förhoppningsvis) dig.
Jag har inget att tillföra om radarbygget rent tekniskt.Glattnos skrev:Alltså, den ska inte veta varifrån radarsignalen kommer, den ska känna av "om det finns" en signal. Det är ett sätt för ensamseglare i små båtar på stora oceaner att kunna sova en stund. Kommer ett stort lastfartyg så minskar risken för kollision om deras radar är påslagen. Det är ett litet sätt av "jättemånga" att göra det hela lite mindre farligt, ingen garanti för någonting.
Rent teoretiskt kan ingen kollision inträffa eftersom ett lastfartyg (motordrivet) alltid har väjningsplikt mot ett segelfartyg.
Å andra sidan har seglaren skyldighet att ständigt ha uppsikt, så en ensamseglare kan inte sova.
Och ja, det förekommer att stora lastfartyg möter små segelbåtar och de brukar faktiskt väja.
Men eftersom vi lever i verkligheten och inte i teorin så vore en sådan radarvarnare en bra säkerhetsgrej.
Jag vill minnas att det finns nån form av radarvarnare eller avkännare som reflekterar tillbaka ett pulsmönster för att lättare bli upptäckta.
Jag hoppas att du får till nånting.

Edit: Jaha, jag missade sidan två i denna tråd.
Är det dimma eller mörkt så kanske den lilla segelbåten inte syns. Inte lätt för det stora fartyget då att väja. Stora fartyg har också lite begränsad manöverförmåga.
Det händer ju faktiskt nästan årligen att stora motorfartyg tvingas köra på grund för att väja för en segelbåt. Det är väl inte aktuellt på havet, men visar ju att det inte alla gånger är så enkelt för den som är stor att väja.
Man kan ju dra en intressant parallell till tåg och bilar. En bil är skyldig att blända ner till halvljus vid möte med tåg (väg som går parallellt med spåren alltså), men tåget får köra vidare med helljus. Det innebär att tåget (som ju inte kan "köra av vägen") bländar bilföraren så denne måste sakta ner för att inte köra av vägen (på grund av att sikten blir i det närmaste noll).
Det händer ju faktiskt nästan årligen att stora motorfartyg tvingas köra på grund för att väja för en segelbåt. Det är väl inte aktuellt på havet, men visar ju att det inte alla gånger är så enkelt för den som är stor att väja.
Man kan ju dra en intressant parallell till tåg och bilar. En bil är skyldig att blända ner till halvljus vid möte med tåg (väg som går parallellt med spåren alltså), men tåget får köra vidare med helljus. Det innebär att tåget (som ju inte kan "köra av vägen") bländar bilföraren så denne måste sakta ner för att inte köra av vägen (på grund av att sikten blir i det närmaste noll).
Jag tror inte nåt radarbygge finns med i 501'an.
Att sova en kvart i taget är nog inte att rekomendera mer än max en natt, annars ska man nog vara två som har varsitt pass eller nåt sånt. (En i taget kan ju köra 15min-väckningscykler).
Det där med tåg v.s. bil v.s. helljus är rätt tokigt. Tågen behöver ju i stort sett inte lampor alls eftersom spåret ändå ska vara tomt där tåget kör. Visst, det är rätt bra att tåget kan bromsa om det dyker upp en älg eller liknande, men halvljuset borde kunna räcka där tåg kör så att de kan blända bilar...
Att sova en kvart i taget är nog inte att rekomendera mer än max en natt, annars ska man nog vara två som har varsitt pass eller nåt sånt. (En i taget kan ju köra 15min-väckningscykler).
Det där med tåg v.s. bil v.s. helljus är rätt tokigt. Tågen behöver ju i stort sett inte lampor alls eftersom spåret ändå ska vara tomt där tåget kör. Visst, det är rätt bra att tåget kan bromsa om det dyker upp en älg eller liknande, men halvljuset borde kunna räcka där tåg kör så att de kan blända bilar...
Tåget lär ju ändå ha 2-3 km bromssträcka och så långt når nog inte ens helljuset...
Jag antar att resonemanget är att tåget har en massa mer passagerare, men jag tror ju inte att belysningen hjälper passagerarna direkt...
Jag antar att resonemanget är att tåget har en massa mer passagerare, men jag tror ju inte att belysningen hjälper passagerarna direkt...
- farbrorvattenmelon
I praktiken bländar vi dock av vid möte med bilar om inte situationen kräver annat. De flesta fordon har också avbländing i två steg.
Problemet är väl att i de flesta fall när järnvägen går bredvid vägen så ligger järnvägen högre, så bilförarnas ögon alltid befinner sig under nivån som strålkastarna på tågen befinner sig på. Då bländas det även på "halvljus" så att säga.
Vid oceansegling kan vågorna vara betydligt större och högre än en liten segelbåt och då syns inte båten alls på radarn. Radarn måste justeras så att den inte indikerar varenda våg, och då syns inte det som är mindre heller. Det är då det ska börja pipa så ensamseglaren vaknar och kan kolla åt vilket håll han bör svänga eller om han måste använda ett nödbloss eller raket för att visa var han är. Ett försök att kontakta fartyget på VHF-radion kan ju också vara en ide.bit96 skrev:Rent teoretiskt kan ingen kollision inträffa eftersom ett lastfartyg (motordrivet) alltid har väjningsplikt mot ett segelfartyg.
Å andra sidan har seglaren skyldighet att ständigt ha uppsikt, så en ensamseglare kan inte sova.
Och ja, det förekommer att stora lastfartyg möter små segelbåtar och de brukar faktiskt väja
Men troligtvis är risken oerhört liten att krocka på en ocean. Säkert kan man segla fram och tillbaka över oceanerna(sovandes hela tiden) flera hundra gånger innan man statistiskt sett bör krocka med ett annat fartyg.
Ja jag följde ju Jessica Watsons blogg när hon ensamseglade runt jorden och hon seglade ju veckor i sträck utan att ens vara i närheten av andra fartyg.
En SART låter det som om du är lite på jakt efter, eller nästan 
En SART är en apparat som man aktiverar i nödläge och tar med sig i livbåten, denna skickar ut signaler på radar bandet för X band radar och andra fartyg "ser" denna på sina monitorer. Ser ut som om man kastar en sten i en sjö med vågor ut ifrån där själva sändaren är och sänder. En SART indikerar även när någon har sin radar igång och träffar SART'en, ett kort pip hörs oftast då - alltså en "radarvarnare" som du nu tänker på.
MEN
Dessa får enbart sända och vara aktiverade i nödläge.
Jag hade själv när vi korsade Atlanten och seglade i västindien en passiv radar reflektor i matstoppen. Enkelt och bra, andra som har en radar "ser" en tydlig kontur på sina skärmar

En SART är en apparat som man aktiverar i nödläge och tar med sig i livbåten, denna skickar ut signaler på radar bandet för X band radar och andra fartyg "ser" denna på sina monitorer. Ser ut som om man kastar en sten i en sjö med vågor ut ifrån där själva sändaren är och sänder. En SART indikerar även när någon har sin radar igång och träffar SART'en, ett kort pip hörs oftast då - alltså en "radarvarnare" som du nu tänker på.
MEN
Dessa får enbart sända och vara aktiverade i nödläge.
Jag hade själv när vi korsade Atlanten och seglade i västindien en passiv radar reflektor i matstoppen. Enkelt och bra, andra som har en radar "ser" en tydlig kontur på sina skärmar
Vågar man såhär ett halvår senare fråga hur det har gått?
/Nyfiken och en smula inspirerad.
/Nyfiken och en smula inspirerad.