150 V i uttaget
150 V i uttaget
Har problem med El'en i min lägenhet. Det är en bostadsrätt som jag köpte för 1 vecka sen. Nu har jag upptäckt att ett uttag inte fungerar och ett lamputtag som inte heller fungerar.
Gruppindelningen stämde inte alls med vad som stod. Plus att en 16A säkring hade alla uttag (förutom den som inte fungerade) och all belysning plus kylskåpet på sig. Spisen hade en egen 20A säkring.
Jag mätte på uttaget som inte fungerar och fick 150V. Jag mätte även i centralen för varje säkring, och där var det 230V ut på alla.
Vad kan det bero på att det sjunkit till 150V i uttaget? dålig kontakt?
Nästa steg blir att ta reda på vilken kabel det är... jag blir vansinnig på färgerna. Det är gammla färger, men det spelar ingen roll. För dom har blandat dom.
Gruppindelningen stämde inte alls med vad som stod. Plus att en 16A säkring hade alla uttag (förutom den som inte fungerade) och all belysning plus kylskåpet på sig. Spisen hade en egen 20A säkring.
Jag mätte på uttaget som inte fungerar och fick 150V. Jag mätte även i centralen för varje säkring, och där var det 230V ut på alla.
Vad kan det bero på att det sjunkit till 150V i uttaget? dålig kontakt?
Nästa steg blir att ta reda på vilken kabel det är... jag blir vansinnig på färgerna. Det är gammla färger, men det spelar ingen roll. För dom har blandat dom.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: 150v i uttaget
Bara att ta dit en elktriker och dra om hela klabbet så du får ordning på det hela.
Det är nog kapacitiv koppling som ger dina 150 volt, koppla in en resistiv last (t.ex. en lampa) och mät så har du nog 0 V.
Ja det stämmer. Det var så jag "hittade" felet. Jag kopplade in en lampa och inget hände. Mätte nu också, och spänningen försvann med lampan inkopplad
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Paj el ska föreningen fixa har jag för mig. Rapportera till styrelsen. Alternativt felanmälan hos förvaltaren om sådan finnes.
Är det 1,5mm² i väggarna får det inte avsäkras med 16A.
Brottet är troligen i en toppklämma i en dosa, eller i en polskruv bakom ett eluttag om någon mupp skarvat vidare på det viset.
Inte bra... Det kan ju vara vad som helst! Tänk om en ledare ligger lite halvlöst under en toppklämma och gnistrar
Är det 1,5mm² i väggarna får det inte avsäkras med 16A.
Brottet är troligen i en toppklämma i en dosa, eller i en polskruv bakom ett eluttag om någon mupp skarvat vidare på det viset.
Inte bra... Det kan ju vara vad som helst! Tänk om en ledare ligger lite halvlöst under en toppklämma och gnistrar
I vissa fall som jag har var med om så är de en säkring som är "halvbränd" och har bar gett ut runt 150v. Vet att du skrev att du mät dom men de kan ju va nått ändå?? 
Re: 150 V i uttaget
Aa, jag skrev fel i första inlägget. Det är 10A säkrningar. Och sen bytte jag ut alla 10A säkringar det första jag gjorde, då jag också hört att dom kan vara halv trasiga. Men det hjälpte inte
Men jag ska kontakta föreningen och se ifall dom står för det. Känns som att dom inte kommer stå för det, men man kan ju försöka
Om elektrikern gör om så vill jag ju givetvis ha jordade kontakter istället för ojordade som det är nu. Men hur löser elektrikern insättningen av en sådan dosa?
För det finns ingen apparatdosa där. Det är av gammla typen, dom som man skruvar in så fälls det ut som små grävlings händer på sidorna. Finns dom i jordat utförande?
Men jag ska kontakta föreningen och se ifall dom står för det. Känns som att dom inte kommer stå för det, men man kan ju försöka
Om elektrikern gör om så vill jag ju givetvis ha jordade kontakter istället för ojordade som det är nu. Men hur löser elektrikern insättningen av en sådan dosa?
För det finns ingen apparatdosa där. Det är av gammla typen, dom som man skruvar in så fälls det ut som små grävlings händer på sidorna. Finns dom i jordat utförande?
Ja, de ser likadana ut nu.
Elinstallationen tillhör fastigheten, så det borde föreningen fixa.
Renoverar du elinstallationen så skall det vara jordat överallt samt jordfelsbrytare.
Elinstallationen tillhör fastigheten, så det borde föreningen fixa.
Renoverar du elinstallationen så skall det vara jordat överallt samt jordfelsbrytare.
Hm, enligt denna sida så har jag ansvaret: http://hotpot.se/hsb-ansvar-brf-brh.htm
Jag har HSB, och under El-artiklar så står det:
Elledningar i lägenhet - Brh's ansvar - Till de delar som är synliga i lägenheten och bara försörjer den egna lägenheten
Vad menas med 'synliga' ? är det bara ute påliggande ledningar som innefattas då?
Jag har HSB, och under El-artiklar så står det:
Elledningar i lägenhet - Brh's ansvar - Till de delar som är synliga i lägenheten och bara försörjer den egna lägenheten
Vad menas med 'synliga' ? är det bara ute påliggande ledningar som innefattas då?
Har du kollat så att uttaget inte är kopplat över en strömbrytare?
(Testa i alla "hålen" om det är ett tvåvägs/fyrvägsuttag, det finns uttag där "hålen" är separerade. Perfekt att ha t.ex. vid ett fönster, då kan ena halvan ha ström på hela tiden som vanligt och andra halvan vara kopplad över en lampknapp, så slipper man gå fram till fönstren för att tända/släcka fönsterlampor som man gjorde på 1900-talet).
(Testa i alla "hålen" om det är ett tvåvägs/fyrvägsuttag, det finns uttag där "hålen" är separerade. Perfekt att ha t.ex. vid ett fönster, då kan ena halvan ha ström på hela tiden som vanligt och andra halvan vara kopplad över en lampknapp, så slipper man gå fram till fönstren för att tända/släcka fönsterlampor som man gjorde på 1900-talet).
Med tanke på hur nyköpt lägenheten rekomenderar jag att du pratar med föreningens styrelse och HSB för att säkerställa ansvaret i just din lägenhet.
Är detta sedan mer eller mindre innehavarens är det dags att prata med säljare, besiktningsman, mäklare och försäkringsbolag för att se om det helt eller delvis täcks av försäkring / dolt fel ansvar.
Att oavsett ovanstående kontakta välrenomerad firma för kostnadsförslag på reparation alt renovera hela läenheten är väl inte heller helt fel. I värsta fall med utanpåliggande ledningar - fördelen är att det då är enkelt att komplettera med fler urtag.
(Om det nu inte är så enkelt att MiaM har rätt
)
Är detta sedan mer eller mindre innehavarens är det dags att prata med säljare, besiktningsman, mäklare och försäkringsbolag för att se om det helt eller delvis täcks av försäkring / dolt fel ansvar.
Att oavsett ovanstående kontakta välrenomerad firma för kostnadsförslag på reparation alt renovera hela läenheten är väl inte heller helt fel. I värsta fall med utanpåliggande ledningar - fördelen är att det då är enkelt att komplettera med fler urtag.
(Om det nu inte är så enkelt att MiaM har rätt
Jag tror det är kört att prata med säljaren. Att det fattas ström i ett vägguttag är ju inte precis ett dolt fel - vem som helst kan ta med sig en enkel lampa att prova uttagen med om man är sugen på att köpa en lägenhet. 
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Finns mäklare/besiktning inblandade så är det väl dags att ta ett snack med dom först, om inte så är det bara att ta dit en elektriker och dra om skiten som jag skrev i mitt första inlägg.
Det som finns innanför den egna dörren vad gäller el står du själv för, föreningen för stigaren upp till ditt elskåp.
Det som finns innanför den egna dörren vad gäller el står du själv för, föreningen för stigaren upp till ditt elskåp.
Det är inte dålt, så det är ingen ide att gå till säljare eller mäklare. Besiktningsmän brukar friskriva sig från det elektriska tror jag, de har knappast något ansvar ändå.