problem med pic och reläer
problem med pic och reläer
Bygger en urladdare för aaa batterier.
Använder pic 16f780
ett relä för att koppla in varje batteri.
ad omvandling port a för att mäta spänning.
ska bryta vid 1v.
men problemet är att picen resetar när tredje rälet drar vid start
Använder transistorer för at dra spolen till relä.
använder 5v 500 ohms reläer.
Pic matad med 11v. använder 7805 som matning till pic.
Ska jag testa med optokopplare mellan pic och relä?
Calle
Använder pic 16f780
ett relä för att koppla in varje batteri.
ad omvandling port a för att mäta spänning.
ska bryta vid 1v.
men problemet är att picen resetar när tredje rälet drar vid start
Använder transistorer för at dra spolen till relä.
använder 5v 500 ohms reläer.
Pic matad med 11v. använder 7805 som matning till pic.
Ska jag testa med optokopplare mellan pic och relä?
Calle
Med största sannolikhet får du en negativ spänningsspik då spolen försöker motverka att du förändrar strömmen genom den. Koppla en diod mellan bas (katod) och jord (anod) och en över spolen, även den bakvänt mot hur du vill att strömmen ska gå.
Det bör ta död på spikarna. Gör det inte det så kan du behöva optokoppla och/eller filtrera styrsignalen till transistorerna.
Kör du med bara optokopplare så finns det risk att transistorn går sönder så småningom.
Det bör ta död på spikarna. Gör det inte det så kan du behöva optokoppla och/eller filtrera styrsignalen till transistorerna.
Kör du med bara optokopplare så finns det risk att transistorn går sönder så småningom.
Här kommer schemat.
Som synes har jag redan en diod för att skydda transistorn.
http://home.no/funflyer/urladd.jpg
Calle
Som synes har jag redan en diod för att skydda transistorn.
http://home.no/funflyer/urladd.jpg
Calle
Jag undrar varför du har kopplat som du har från pin 1 till GND?
Jag kan inte vid min död fatta vad den koppling ska vara där för annat än att vara ett spill av komponenter. (motstånd, diod, konding)
Sen har jag mycket svårt för att du skickar batterispänning direkt in i PIC'en utan något motstånd mellan, vänder du batteriet fel bara "det minste" är det dax att byta PIC. Minst 4K7 ville jag ha monterat och sannolikt 10K.
Men detta förklarar inte dina problem.......
Om du matar relän från 11V'en vill jag föreslå dig att sätta en diod mellan 7805 (+ kondinger) och matningen och sedan ta relämatningen på katod-sidan, då får eventuella dyk i matningen ingen genomslagskraft på 7805'an.
Men jag undrar över din koppling på pin 1....rakt av tror jag inte att du har kopplat så och har du verkligen det är det bara att ta bort de 3 komponenter.
Jag kan inte vid min död fatta vad den koppling ska vara där för annat än att vara ett spill av komponenter. (motstånd, diod, konding)
Sen har jag mycket svårt för att du skickar batterispänning direkt in i PIC'en utan något motstånd mellan, vänder du batteriet fel bara "det minste" är det dax att byta PIC. Minst 4K7 ville jag ha monterat och sannolikt 10K.
Men detta förklarar inte dina problem.......
Om du matar relän från 11V'en vill jag föreslå dig att sätta en diod mellan 7805 (+ kondinger) och matningen och sedan ta relämatningen på katod-sidan, då får eventuella dyk i matningen ingen genomslagskraft på 7805'an.
Men jag undrar över din koppling på pin 1....rakt av tror jag inte att du har kopplat så och har du verkligen det är det bara att ta bort de 3 komponenter.
OK, får jag då föreslå en bättre koppling på pin 1?
10K "pin 1" till +5V = OK.
10K "pin 2" till PIC pin 1.
Diod katod till +5V.
Diod anod till PIC pin 1. (alltså diod paralellt med motståndet)
Konding "pin 1" till PIC pin 1.
Konding "pin 2" till GND (som nu alltså)
Detta gör att du får bra signaler, om +5V dör snabbare än kondingen laddas ut kommer dioden att klara biffen. Detta kopplingssätt är standart efter vad jag har sett, ganska välfungerande men inte lika bra som en riktig spänningsövervakning.....men det kan i detta bli lite overkill med de tunga grejor.
10K "pin 1" till +5V = OK.
10K "pin 2" till PIC pin 1.
Diod katod till +5V.
Diod anod till PIC pin 1. (alltså diod paralellt med motståndet)
Konding "pin 1" till PIC pin 1.
Konding "pin 2" till GND (som nu alltså)
Detta gör att du får bra signaler, om +5V dör snabbare än kondingen laddas ut kommer dioden att klara biffen. Detta kopplingssätt är standart efter vad jag har sett, ganska välfungerande men inte lika bra som en riktig spänningsövervakning.....men det kan i detta bli lite overkill med de tunga grejor.
Tack igen Icecap.
Då borde kopplingen se ut såhär:
http://home.no/funflyer/koppl2.jpg
Skyddas Adport A vid denna kopplingen?
Calle
Då borde kopplingen se ut såhär:
http://home.no/funflyer/koppl2.jpg
Skyddas Adport A vid denna kopplingen?
Calle