jobbat med komponeter på eran nivå

Jo, men nu är min ambition inte att konkurrera med installatörernanackdelen med specktrum anaylysator är att du ser inte kvaliten på signal med ett riktigt antenn instrument ser man kvaliten men
Det är inte så mycket att se längre, då störningarna är borta, men jag skall lägga upp ngt, dels från en kantvåg med övertoner och dels ett smalt svep av en ren sinus.AndersG: Nån bild på mätresultaten nu med den bättre oscillatorn?
Misstänker att det var det han hade som mätte in huset då vi flyttade in. Nackdelen med ett sådant instrument är att du bara ser amplituden och inte tex risig frekvensgång inom en mux. Killen som kom från kabelbolaget nu hade någonting mera "fancy", typ Agilent eller R&S....Jag har ett gammalt hederligt med mekanisk vridskala-tuning och ett vridspoleinstrument
Det var litet det jag misstänkte, joEn passande LO-nivå är där du slipper "skräpet"
HP 8657A Signal Generator 0.1-1040 MHz with Options 001&002Vad för HP-generator har du köpt?
Bra tips! Det skall jag lägga bakom örat!en bra regel att minnas är att intermodulationsproduktens nivå ökar med ca 3 dB för varje 1 dB man ändrar innivån med hjälp av extern attenuator på ingången. dvs lägger man på en extra 3dB dämpare mellan antenn och mottagare och den oönskade signalen minskar med 9 dB så vet man att det är en intermodulationsprodukt man ser och genereras internt i utrustningen.