Kontaktdon som passar stiftlist

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
okita

Kontaktdon som passar stiftlist

Inlägg av okita »

Jag skulle behöva hitta en kontakt som passar en enradig stiftlist(2.54) med 20 poler. Hittade den här http://www.electrokit.com/kontakt-med-k ... 0-cm.45191 men det är för korta sladdar behöver ca 40 cm. Några tips?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Kontaktdon som passar stiftlist

Inlägg av Klas-Kenny »

Löda kablar på hylslist brukar jag köra på.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det tycker jag brukar bli dåligt... Man kan kanske göra det ganska bra om man är noggrann, men jag har varit med om att sladdar lossnat när de varit lödade direkt på stiftet. Jag skulle titta efter MTA100 eller MTA156. De finns både med krimphylsor och med hylsor som man pressar i kabeln (liknande dom vanliga IDC-kontakterna, fast enradiga). Fast då behöver man antagligen en krimptång. (Det finns även små handverktyg för pressningen som är relativt billiga). Det går också att använda en 40-polig IDC-kontakt med flatkabel, om man inte bryr sig om att 20 av ledarna inte används.
okita

Inlägg av okita »

Tack för tipsen, jag kör nog med 40 pol IDC, för det är lätt att få tag på och jag kan klämma kontakten i skryvstycket om det behövs.
Skriv svar