Spektrumanalysator med TV-Tuner

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Spektrumanalysator med TV-Tuner

Inlägg av AndersG »

Detta är nog litet över min ambitionsnivå, men någon annan kan ju vara intresserad:
http://www.s5tech.net/s53mv/spectana/sa.html
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Tips: http://www.linear.com/product/LT5570
The LT5570 is a 40MHz to 2.7GHz monolithic Logarithmic Mean-Squared RF power detector. It is capable of RMS measurement of an AC signal with wide dynamic range, from –52dBm to 13dBm depending on frequency. The power of the AC signal in an equivalent decibel-scaled value is precisely converted into DC voltage on a linear scale, independent of the crest factor of the waveforms. The LT5570 is suitable for precision RF power measurement and level control for a wide variety of RF standards, including CDMA, W-CDMA, CDMA2000, TD-SCDMA and WiMAX. The DC output is buffered with a low output impedance amplifier capable of driving a high capacitance load.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

AndersG skrev:Detta är nog litet över min ambitionsnivå, men någon annan kan ju vara intresserad:
http://www.s5tech.net/s53mv/spectana/sa.html
Kommer ihåg den sidan, ett riktigt ambitiöst projekt.

Intressant IC! ;)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

En markeringsoscillator kan väl tillverkas med bara en "kristallbalja" (alltså 5V-matad oscillatormodul) som kopplas så att signalen distas, t.ex. genom att den körs i någon snabb digitallogikbuffer?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

En markeringsoscillator kan väl tillverkas med bara en "kristallbalja" (alltså 5V-matad oscillatormodul) som kopplas så att signalen distas, t.ex. genom att den körs i någon snabb digitallogikbuffer?
se:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =9&t=61636
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Skulle du kunna prova en oscillator såsom ELFA:s 74-559-83 "Oscillator 60 MHz, LF SPXO010095" (datablad)

Bild

Och se hur kraftiga de harmoniska frekvenserna är jämfört med huvudfrekvensen? Fyrkantvågen lär väl i sig ge upphov till en hel del skräpfrekvenser det också.

Är lite nyfiken på hur just denna typ av DIL-kapslade (LV)TTL oscillatorer presterar.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jag har en nästan likadan, men 66,7MHz som jag köpte på elfa-rean. Har inte mätt förhållandet mellan övertonerna dock.
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

Jag har följt tråden med stort nöje.
Eget googlande av tv tuner och spektrum ledde mig i en annan riktning,
så utan att egentligen vara off topic kan jag berätta :)

Först beställde jag en:
http://www.ebay.com/itm/130770433618
60 kronor och två veckor senare dök den upp.

Följde denna guide:
http://rtlsdr.org/softwarewindows

och koppla den till antennuttaget
plötsligt så hände det:
regnbåge.JPG
bilden visar Mowic sändarna.

Bandbredden beror av samplingshastigheten och jag installerade på en gammal slö dator
så jag kunde inte skruva upp den så mycket.
Verkar finnas ett antal andra program som måste provköras :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Kul, jag köpte också en DVB-T dongel, en terratec Cinergy T5 tror jag den hette med RTL2832 & E4000 chipset. Monterade tingesten i en Skärmlåda och satte dit en BNC-kontakt. Testkörde också med SDRsharp. Vore trevligt med vidare spektrumprogram dock, bandbred på en 100Mhz skulle man ju inte säga nej till

Vi kanske ska starta en egen tråd om detta...
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Set ju prydligt ut. Månne det funkar för DVB-C med? Eller finns det en dongle som fungerar för det?
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Den täcker 50-2200 MHz, med ett hål kring 1 GHz, som går komma runt, så det bör inbegripa frekvensen för ditt kabelnät. Demodulering av DVB sker inte då utresultatet i denna form endast nedblandad och I/Q-demodulerarad. Inget hindrar iofs att du löser det med vidare bearbetning mha fortsatt processande.
Det finns gott om kodexempel på nätet, mest i C men finns även portning mot t.ex. Matlab så det är fritt fram att göra vad man vill av den.
Det har tidigare även gått dumpa basbandet via andra motsvaranda universal-mottagar-kretsar typ DibCom men denna är lite speciell då den i grunden täcker stort sammanhängande frekvensområde.
Chipet heter Elonics E4000. Tyvärr har företaget konkat så tillgågen på dessa chip börjar sina.
Genom att använda en separat oscillatorkrets (SiLabs) så kan man på detta viset få ihop en spektrumanalysator med tillhörande trackinggenerator för att t.ex. mäta passiva filter, allt i ett format som ryms i fickan och kostar under 200:-. Ytterligare positivt med denna krets är att den har selektiva frekvensstyrda filter på ingången vilket minskar problem med överstyrning av signaler utanför mottagningområdet och räcker inte det finns en styrbar ingångsdämpning från 0 - 50 dB i ca 20 steg. RTL2832 är basbandprocessorn i denna USB-dongel och som inte används när man dumpar direkt från E4000. Den kan annars användas till annat skoj då den kan användas som egen radiomottagare med blandare styrd i 1Hz steg upp till 28 MHz. Det finns inga färdiga programvaror som stödjer den funktionen dock.
Den lämnar som sagt enbart I/Q-signaler på USB-porten, men det finns en mängd färdiga programvaror med inriktning på mottagning av DVB-t DAB-radio, FM-radio, vanliga frekvensscanners osv. Finns även programvaror för GPS, GSM, spela in nyckelkoder vid 433 MHz och allt möjligt annat. För den som inte vill bygga själv finns färdiga uppblandare att köpa på Ebay, så att man även täcker 1-50 MHz.
Så långt positivt. Sen finns massor av nackdelar. Den är långsam att svepa då man bara har ett fönster på 2-3 MHz sedan måste man byta blandarfrekvens. Den har en AGC som lever ett eget liv. Frekvensstabiliteten är inte bra så den kan t.ex. inte nyttja GPS-dopplerfunktionen eller annat som kräver högre noggranhet.
Det är en leksak ur mätsammanhang, ersätter inte riktiga mätinstrument men kan t.ex. för fältmätningar vara bra. Själv har jag den upphängd på väggen med trådantenn, som skvallerinstrument och komplement till min något mer riktiga USB spektrumanalysator. Perfekt för att spara ned lite kurvor i datorn. Dokumentationen för programmering är bristfällig så vill man göra någon programvara själv får man ha lite tålamod utöver den kod som redan flyter runt på nätet.
Problemet var att Elonics krävde NDA av alla som skulle få ta del av mer än reklambroschyren.
När dom nu konkat så är det kankse inte så noga längre. Jag bjuder inte på någon kod, men Elonics egna dokumentation kan kanske ordna sej via PM.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

OK. Tack. Det verkar flyta omkring en del sådana här dongles på eBay. Skall lägga det bakom örat!
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

OK. Litet framsteg, igen. Som ni minns var ju inte min "botten" den bästa. Dvs utan signal såg jag en hel del "piggar". Testade att mata 605an med en extern oscillator or en med låg distorsion denna gång:

http://www.techlib.com/files/xtalosc.pdf

Och mycket riktigt, med ca 200mV RMS in på pinne 4 så är plötsligt alla störninga borta! Yay!! Med signal så ser det ut som förut.
niclas82

Inlägg av niclas82 »

eller så kan man köpa ett beg proffs instrument http://www.blocket.se/vi/43197003.htm men det är kanske inte lika roligt :)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Eller en riktig analysator från eBay.... Prisbilden är dock en annan...
Skriv svar