Bra "Andra-multimeter" utan massa funktioner?

Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Bra "Andra-multimeter" utan massa funktioner?

Inlägg av Klas-Kenny »

Skulle behöva utöka beståndet av multimetrar litet, för att kunna mäta fler saker på samma gång.
MEN, problemet är att jag inte riktigt hittar den där ultimata multimetern för jobbet.

Grejen är den att jag har ett par bra multimetrar med alla viktiga funktioner (resistans, kapacitans, diod, ström, spänning etc), och det räcker. Det som behövs fler multimetrar till är enbart spänning, ström och eventuellt frekvens.

Så, jag skulle vilja hitta någon bra, billig modell där man dragit ner på lull-lull och istället fokuserat på byggkvalité och noggrannhet. Tänker mig prisklassen runt 500-600:-

Någon som har några bra tips?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Bra "Andra-multimeter" utan massa funktioner?

Inlägg av Glenn »

beggad fluke ? eller ska det vara nytt ?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Problemet är att du vill ha frekvens. Nöjer du dig med spänning, ström och resistans så blir det enklare. Frekvens är en så pass avancerad funktion att det inte byggs in i enklare modeller.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Begagnat skulle kunna vara ett alternativ helt klart, skulle kunna börja hålla lite utkik på tradera.

Frekvens är inget krav, vore trevligt men går lätt leva utan. Jag har inte sett många modeller (har kollat lite olika svenska ÅF) som inte är typ 100:- plastbit som har mätvärden och säkerhet mindre tillförlitliga än att känna med tungan.
Så visst, någon modell med bara spänning, ström och resistans av lite kvalité (drömmen vore klart 4,5 siffror men det kan man nog glömma gissar jag) tar jag gärna tips på!

Vill minnas att min förra skola köpte in ett gäng små enkla Fluke, kommer dock inte ihåg modell och hittar dem inte någonstans...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag vet att jag är tjatig, men det värsta med många billiga multimeters är att dom börjar visa fel när batteriet blir kasst, det är HELT oacceptabelt, man måste kunna lita på sina mätvärden.

Därför ersatte jag min "garagemultimeter" med en begagnad fluke 75 från tradera efter att ha fått skitskumma värden på clasohlson-multimetern jag hade till bilen och ägnat en massa tid att felsöka när felet egentligen satt i multimetern.

En fluke (och antagligen alla andra kvalitetsmultimetrar) varnar när batteriet håller på att ta slut, och sen efter ett tag funkar dom helt enkelt inte, men precis innan dom stänger av sej själva så ger dom fanemej RÄTT mätvärden.
Nerre

Inlägg av Nerre »

På jobbet så ska vi faktiskt göra dagligkontroll av alla multimetrar vi använder, då märker man såna fel. (fast vi slarvar lite med det...)

Två parallellt för att testa spänning och två i serie för att testa ström. Sannolikheten att två multimetrar visar fel bägge två (och visar lika mycket fel) är försumbar (de kalibreras ju årligen också).

För milliohmmetrarna har vi en dosa med testresistanser från 0,1 ohm upp till 10 ohm tror jag.

Men multimetern borde ju indikera dåligt batteri innan den börjar visa fel tycker man....
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det riktigt oförlåtliga är felvisning utan "lo bat"-indikering.

Jag föredrar felvisning än inget alls om mätaren också visar att batteriet är kasst och att jag därmed inte riktigt kan lita på värdena. Jag kan ju ändå lita på att jag har kontakt/avbrott om jag t.ex. vill kolla upp en kabel, omkopplare eller liknande, och likaså kan man väl lita på att ett större värde innebär just en högre spänning/ström/resistans även om absolutvärdena är fel.

En jobbarkompis köpte en biltemamultimeter för 79:- (eller vad de kostade då) för 10+ år sen, och tog med den till jobbet och konstaterade att på det mest lättmätta, DC Volt, så visade den i princip exakt samma som en enligt konsten kalibrerad Fluke45 bordsmultimeter.

Varför inte lägga pengarna på att prova några biltemamultimetrar och se om den där temperaturmätaren, transistorprovaren, kapacitansmätaren eller liknande inbyggda funktioner är nåt att ha, och ifall det är skit så lär du iaf ha en acceptabel multimeter i allmänhet? Eller behöver du "Flukeprestanda"?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

APPA 82 kanske. ca 1300kr på Elfa.
Skriv svar