Filmkamera (sensor -> HDMI)
Filmkamera (sensor -> HDMI)
Jag fick en liten ide när jag såg Blackmagic Cinema fast jag vill bygga en egen utan skärm och lagring för att få ner vikt och dyrligt.
Så jag vill bara ha en bra sensor med hdmi ut inpresip.
Frågan är om det finns någon här som har jobbat med bildsensorer?
Hur ska man sedan få ut informationen till RAW - HDMI?
Så jag vill bara ha en bra sensor med hdmi ut inpresip.
Frågan är om det finns någon här som har jobbat med bildsensorer?
Hur ska man sedan få ut informationen till RAW - HDMI?
Senast redigerad av blueint 25 september 2012, 16:26:46, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: vad det rör sig om
Anledning: vad det rör sig om
Re: Filmkamera (sensor -> HDMI)
Contour+ ska visst kunna köra HDMI ut live enligt denna tråd http://www.cctvforum.com/viewtopic.php?f=19&t=29772
edit: sensorn är kanske inte den bästa i de små kamerorna.
Har inte många systemkamerar HDMI ut. Denna verkar ha hdmi ut nikon D5100.
edit2: du får kolla upp vilken systemkamera som kan köra live, nikon D5100 vet jag som sagt ej men jag misstänker att den klarar det.
edit: sensorn är kanske inte den bästa i de små kamerorna.
Har inte många systemkamerar HDMI ut. Denna verkar ha hdmi ut nikon D5100.
edit2: du får kolla upp vilken systemkamera som kan köra live, nikon D5100 vet jag som sagt ej men jag misstänker att den klarar det.
Senast redigerad av Micke_s 25 september 2012, 16:54:52, redigerad totalt 1 gång.
Jo, jag har det på min D4.
Men tanken var att ha samma egenskap som D4 t.ex fast i mycket mindre format och pris.
Vill köra egna fästen så man ska kunna välja olika märken för objektiv.
Men tanken var att ha samma egenskap som D4 t.ex fast i mycket mindre format och pris.
Vill köra egna fästen så man ska kunna välja olika märken för objektiv.
Senast redigerad av SweLogan 25 september 2012, 16:55:49, redigerad totalt 1 gång.
Kika lite på micro four thirds systemen. Har för mig att de allra flesta har hdmi rakt ut från kameran. Väljer man Olympus så får man dessutom bildstabilisering i kamerahuset. Jag kör själv en Panasonic Lumix GF-2, skrev reccention om den här. Men ska du ha den på en hjälm så är den nog lite för stor även om den är rätt smidig. En bra grej är att för en liten slant kan man köpa adapterring som gör att du kan sätta på Canon/Nikon/whatever på den.
Hade nästan glömt bort detta med att moderna digitalkameror (sedan 2010?) har HDMI ut på vissa modeller iaf. Så frågan är då, vilken märke/modell är absolut billigast om man bara vill ha bild->HDMI utan några som helst andra finesser förutom att den klarar 1080p iaf?
Beror ju på om man ska leta begagnat eller nytt. Men väljer man förra årets modeller så är bildkvaliteten fortfarande finfin, men kameran billig. Lumuix GF-2 är väl snart förra årets modell...
Annars så finns ju föregångare billigt begagnat om man nu kan med det. Enda nackdelen är väl att om du ska ha dem som hjälmkamera är de nog fortfarande lite för tunga. Har själv aldrig testat hdmi-utgången (har inget att ansluta till) men en googling eller en manualläsning borde kunna ge lite mer utförliga besked. Dock, tror inte det är _rådata_ du får ur, utan hdmi-signal. Rådata för video blir sjuka mängder data, (några gig per minut?) så det vill man i allmänhet inte ha.
Annars så finns ju föregångare billigt begagnat om man nu kan med det. Enda nackdelen är väl att om du ska ha dem som hjälmkamera är de nog fortfarande lite för tunga. Har själv aldrig testat hdmi-utgången (har inget att ansluta till) men en googling eller en manualläsning borde kunna ge lite mer utförliga besked. Dock, tror inte det är _rådata_ du får ur, utan hdmi-signal. Rådata för video blir sjuka mängder data, (några gig per minut?) så det vill man i allmänhet inte ha.
Vad är rådata isåfall?
För HDMI skickar video okomprimerat, så 768x576, 25 fps, 24-bpp blir 265 Mbit/s, för 1920x1080, 30 fps, 24-bpp blir det 1493 Mbit/s. Det om något borde vara rådata..
För HDMI skickar video okomprimerat, så 768x576, 25 fps, 24-bpp blir 265 Mbit/s, för 1920x1080, 30 fps, 24-bpp blir det 1493 Mbit/s. Det om något borde vara rådata..
Bara för att det är HDMI betyder det väl inte okomprimerat?
Ta t.ex. min kamera ... Sony NEX-5 ... tyvärr visar HDMI-utdatan samma som den visar på skärmen.
Exakt vad det är för bitrate osv vet jag inte, men det är en overlay med grejjs på bilden.
Ta t.ex. min kamera ... Sony NEX-5 ... tyvärr visar HDMI-utdatan samma som den visar på skärmen.
Exakt vad det är för bitrate osv vet jag inte, men det är en overlay med grejjs på bilden.
Jo, HDMI-video är "okomprimerat", precis som DVI.
Jobba med bildsensorer är svårt, speciellt när upplösningen ökar. Kräver nog rätt snabba FPGA's/ASIC'ar för att pumpa ur en 1080p/25fps ur en CCD/CMOS. Tror inte man hänger på en HDMI-port på en sensor direkt sådär bara.
Jobba med bildsensorer är svårt, speciellt när upplösningen ökar. Kräver nog rätt snabba FPGA's/ASIC'ar för att pumpa ur en 1080p/25fps ur en CCD/CMOS. Tror inte man hänger på en HDMI-port på en sensor direkt sådär bara.