Finns det något värde i gammalt nätverkskort, CD-R?
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Finns det något värde i gammalt nätverkskort, CD-R?
Tiden går fort!
Finns Det något värde i ett Novell Kort Eller en massa CD writable? En undrande Lasp som röjer i gamla kartonger och nytt vin.
[Rubrik förtydligad - hcb]
Finns Det något värde i ett Novell Kort Eller en massa CD writable? En undrande Lasp som röjer i gamla kartonger och nytt vin.
[Rubrik förtydligad - hcb]
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
danielr112
Re: Finnsd det något värde?
För en samlare så en 5a för kortet.
Har själv en hel hög sådanna kort liggandes som sparas mest "ifall att" i framtiden.
Har själv en hel hög sådanna kort liggandes som sparas mest "ifall att" i framtiden.
Re: Finnsd det något värde?
Nja Lasp, något värde i CD-skivorna kan jag inte se, jag använde visserligen en senast idag. Novell-kortet har väl bara ett värde i den mån någon håller liv i ett gammalt system med ISA(?)-platser och novell-nät, skulle gissa på att Säter kan vara en av dem 
Det var ju dock en del socklade kretsar på kortet, kanske är något roligt/dyrt?
Det var ju dock en del socklade kretsar på kortet, kanske är något roligt/dyrt?
Re: Finns det något värde i gammalt nätverkskort, CD-R?
Ett inte helt försumbart värde har väl CD-skivorna som bootmedia för alla dessa rackarns maskiner som fortfarande inte kan nätboota och inte heller boota på USB-sticka? De är ju perfekta för att innehålla vad som behövs för att göra en nätinstallation av de modernaste linuxdistributionerna.
De kan kanske också vara av intresse för den som kör runt med en bil med cd-spelare och inte orkar mickla med fm-sändartillsats till mp3-spelaren.
NE2000-kortet är väl som komplett kort i stort sett bara intressant för samlare - i nästan samtliga fall är ett 3c509b ett bättre val för att få nätverk på en gammal ISA-maskin.
Däremot passar 40-pinnars DIL-kretsen (och antagligen även andra kretsar) som reservdel till nätverkskort till andra burkar, t.ex. vissa Amigakort.
Du vet det säkert redan, men det går att köra TP-kabel på ett såntdär kort med en TP-transciever som man kopplar till AUI-uttaget (15-poliga dsub'en).
Hade vi bott grannar så frakt inte varit nåt problem så hade jag bjudit 1:-/st för cd-r-skivorna
De kan kanske också vara av intresse för den som kör runt med en bil med cd-spelare och inte orkar mickla med fm-sändartillsats till mp3-spelaren.
NE2000-kortet är väl som komplett kort i stort sett bara intressant för samlare - i nästan samtliga fall är ett 3c509b ett bättre val för att få nätverk på en gammal ISA-maskin.
Däremot passar 40-pinnars DIL-kretsen (och antagligen även andra kretsar) som reservdel till nätverkskort till andra burkar, t.ex. vissa Amigakort.
Du vet det säkert redan, men det går att köra TP-kabel på ett såntdär kort med en TP-transciever som man kopplar till AUI-uttaget (15-poliga dsub'en).
Hade vi bott grannar så frakt inte varit nåt problem så hade jag bjudit 1:-/st för cd-r-skivorna
Såna där gamla grejer kan vara guld värda för nån som har ett system i drift som inte går att byta ut enkelt utan måste "repareras". För de flesta andra är det snarare skrot som kostar att bli av med...
Utvecklingen går fort framåt, jag köpte några billiga USB WiFi-stickor för några (5-6?) år sen (när det var rätt ovanligt med WiFi), tror en av dem ligger oöppnad eftersom sen började alla bärbara datorer ha inbyggt helt plötsligt...
Utvecklingen går fort framåt, jag köpte några billiga USB WiFi-stickor för några (5-6?) år sen (när det var rätt ovanligt med WiFi), tror en av dem ligger oöppnad eftersom sen började alla bärbara datorer ha inbyggt helt plötsligt...
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Kul med synpunkterna. Det var precis detta jag funderade på!
Hur fort tiden, och utvecklingen, går, och inget kan vi göra åt det!
Med friskt mod så sänker vi de gamla produkterna i havet!
Hur fort tiden, och utvecklingen, går, och inget kan vi göra åt det!
Med friskt mod så sänker vi de gamla produkterna i havet!
Oscillatormodulen på nätverkskortet helt klart.
Byglar.
Byglar.
Jag kom på att det där nätverkskortet kan kanske vara en uppgradering i Säters BNC-Novell-nätverk? 
Kodakskivorna är enligt ryktet värda pengar, inga stora pengar kanske men betydligt mer än nya tom-CD's, det är tydligen nåt med arkivbeständighet.
Fick reda på det när vi hittade en hel kartong med sådana på jobbet, nån gång inköpta för en stor summa
Fick reda på det när vi hittade en hel kartong med sådana på jobbet, nån gång inköpta för en stor summa
Uppgradering vet jag inte, men som reserv kanske.MiaM skrev:Jag kom på att det där nätverkskortet kan kanske vara en uppgradering i Säters BNC-Novell-nätverk?
Fabrikatet på kortet är alltså "Novell"?
Jag skulle behöva några kort av fabrikatet SMC.
Spänningsomvandlaren (5V -> 9V.) brukar ha galvaniskt skild in och ut, perfekt för att slippa ett extra batteri till digitala voltmetermoduler (de kan inte mäta på sin egen drivspänning hur som helst).
Bra poäng. Den går ju lätt att testa på plats, bara att ansluta 5V och mäta på utgången, så slipper man löda av en modul som kanske är trasig.
(Sidospår: Det påminner mig om att mitt första nätverkskort någonsin, ett SMC/WD8003, hade trasig dc-dc-omvandlare vilket tog ett tag för mig att upptäcka då det inte drällde om friskt uppsatta nätverk då det begav sig. När jag väl hittat felet så "löste" jag det först med en extern nätadapter
Lösning två blev att använda AUI-porten
)
(Sidospår: Det påminner mig om att mitt första nätverkskort någonsin, ett SMC/WD8003, hade trasig dc-dc-omvandlare vilket tog ett tag för mig att upptäcka då det inte drällde om friskt uppsatta nätverk då det begav sig. När jag väl hittat felet så "löste" jag det först med en extern nätadapter