3D-CAD-program

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
JonasE

Re: 3D-CAD-program

Inlägg av JonasE »

Hm, när jag provar FreeCad så hinner jag INTE långt förrän det smäller... Har testat både Linux och Windowsversionerna, men det är lika illa. Jag kanske kör en ostabil version...? Kanske finns någon lite äldre men stabilare?

Tack för alla tips! :)

Mvh Jonas
danielpublic

Inlägg av danielpublic »

Hm... det där låter inte som trevligt uppförande alls och något som du nog bör ta med supporten.

Men innan dess, har du provat både v.0.12 samt v.0.13?
Kan ju vara som så att den senare arbetshästen klarar lasten som den äldre kusen inte giter med. Är det lika illa i båda fallen får du nog som sagt höra med supporten.
JonasE

Inlägg av JonasE »

FreeCad funkar bättre nu. Det verkar som om det inte gillade att snurra i en virtuell maskin...

Problemet med Freecad är att det inte är färdigt. =) Jag hade så hemskt gärna velat ha en Assembly-funktion så jag kan sätta ihop flera delar och se hur de passar ihop.

Jag har provat 123Dcad från Autodesk lite, fint att rita i... Exportera STL-filer funkar bra, men av någon anledning funkar det inte med DXF. "unhandled entity:3DSOLID" säger CamBam och blir sur. Verkar som om 123Dcad levererar lite mer i sina DXFer, och då funkar det inte... Är det någon som fått dessa två att komma överens?

Mvh Jonas
danielpublic

Inlägg av danielpublic »

heheh hur kom det sig att du rulla det i en virtuell maskin?

Nej, det är tack och lov inte färdigt på långa vägar, v. 0.13 kommer dock ha en jäkla mycket godis. Jag vet inte om du testat utvecklingsversionen av 0.13? Nya verktyg osv, dock är där en minst sagt jobbig bug för tillfället som gör att man inte kan kopiera en sketch från ett projekt till ett annat utan att (till synes) tappa mått osv.

Finns ju ett alignment-tool, men det är det närmsta man kommer assembly-modulen för tillfället.
JonasE

Inlägg av JonasE »

Tja, jag har en (fortfarande) rätt ok maskin som server hemma (Ubuntu), och den är utmärkt att köra virtuella maskiner på. Vill jag testa något program kan jag utgå från en ny maskin och slipper kladda ner min "riktiga" med skumma installationer. Mycket trevligt koncept. 8)

Vet inte varför det blir problem med FreeCad, Qt i sig snurrar fint (jag utvecklar en del i Qt) och har aldrig märkt några problem i virtuella maskiner. En av grejerna jag direkt ser i FreeCad är att måttutskrifterna blir knas i ritningarna om jag kör windows i en virtuell maskin, det blir bara en grafisk fyrkant istället för siffror. Säkert något mer som inte stämmer och gör att det kraschar. En annan sak är grafikdrivrutinerna, 123DCad tycker inte om dem. Men de allra flesta program snurrar utmärkt. 8)

Mvh Jonas
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Använder Autodesk Inventor Fusion 2012 och det lär hålla sig konkurrenskraftigt i några år.

Edit: FreeCAD ska jag definitivt prova, det ser väldigt bra ut för att vara ett gratisprogram!
Användarvisningsbild
ralvejd

Inlägg av ralvejd »

Lekt med FreeCAD ett litet tag nu.
Kompilerade själv för att få en hyggligt fungerande version, fick dock en del varningar så helt frisk blev den nog inte. Ver 0.13 rev 1463 på Debian 7 (Wheezy) 64Bit.

Hitintills har detta skapats, ivrigt påhejat av svordomar och skratt :doubt:
EL34'orna har jag dock hittat på nätet, men de gick inte använda på rätt sätt så alla delar delar samma materialet färg och genomskinlighet. Om något är genomskinligt så ses det även igenom ej genomskinligt material (syns på första bilden där el34'ornas anslutningar ser ut att ligga utanför rörsocklarna trots att de ligger nedstuckna i sockeln).
Det vill gärna bli fel när komplexa saker ska förenas. Ytor kan få för sig att byta färg till samma som en närliggande. Modellen kan bli korrupt och osynlig.
När man förenar många former och datorn jobbar på max så lyckas den ej använda mer än en kärna i processorn (har fyra), om detta är freecad, Debian eller mitt fel vet jag ej.
Men den är gratis och till Gnu/Linux finns inte mycket annat att välja om man vill slippa belåna hus, bil och familj.
13.jpg
14.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Att bara 1 kärna används gäller även för kommersiella CAD, så det är nog inte ett helt lätt att skapa algoritmer för att köra på flera kärnor samtidigt. Om jag har beräkningstunga grejor på jobbet så kör jag flera CAD-sessioner samtidigt så att jag kan hoppa över och fortsätta jobba när något ska stå och räkna en timma.
JonasE

Inlägg av JonasE »

Snyggt, ralvejd! Jag gillar också rör... :D

Det jag saknar i FreeCad är "assmebly"... Annars tycker jag att det borde duga fint för mina små kommande projekt. Jag vet att de är på gång med assembly, men när det blir klart vet man ju inte. FreeCads utvecklare vill väl också ha ett liv... 8)

En annan grej jag måste "lösa" innan min maskin är klar är att skapa kod för cirkulära 3D-ytor. Har kollat lite i forumet på CamBams hemsida, men inte fått några tips eller annat på hur man fixar både cirkulära begränsingar av den yta man vill 3D-köra eller om det finns möjligheter att skriva en plugin som kan köra cirkulär fräsning av 3D-ytor och inte bara horisontal eller vertikal. Synd att inte CamBam är OS, där hade jag kunnat tänka mig att göra en insats... 8)

Mvh Jonas
JonasE

Inlägg av JonasE »

Förresten, vad använder du för teknik "i stället för" assembly? Du har ju flera likadana potar, till exempel. Hur jobbar du?
Användarvisningsbild
ralvejd

Inlägg av ralvejd »

@ JonasE

Arbetsgången just nu (man lär så länge man lever (hoppas jag)).
Jag ritar alla komponenter i varsina filer och försöker där förena alla delar till ett objekt (lyckas inte alltid), sedan copy paste in i ""assembly-filen", roterar till rätt vinkel vid 0,0,0 sedan flyttar till rätt xyz (=pain).
Finns ett array script också på freecad forat, det har jag använt för att placera ut lödtornen (=smidigt).

Nu ritar jag bara upp detta i 3D för att söka en bra layout så om saker hamnar lite fel spelar ingen större roll, chassi-ritningen kommer iallafall göras i QCAD 3.0 .
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Slår ett slag för Sketchup. Det finns plugin för enklare 2.5D cam-beredning till sketchup som genererar G-kod direkt. Har använt det till min depronfräs i snart 4 år. För att få pluginet behöver man registrera sig (gratis) på http://www.phlatforum.com sedan finns nedladdning och tutorials på http://phlatforum.com/viewtopic.php?f=98&t=2
Hemmek

Inlägg av Hemmek »

Själv kör jag Catia :D
har inte använt något annat direkt men går fort att få till det mesta tycker jag ;)

Finns bara en grej jag saknar (troligvis kunskap)
Dvs om man kör 2 drev eller liknande så kan jag inte sätta nog med vilkor så att dessa kan påverka varandra när man drar och sliter i det när man monterar i programet så att säga, glidskenor osv kan man ju (testa) funktion osv på, dvs en visuell reprensation på funktion (har bland annat ritat en liten encylindrig motor man kan snurra på)

Tråkiga är ju att dom lär ut programmet på högskolan och tutar i en att det används JÄTTE mycket kommersielt sen när man söker jobb så är de solidworks osv som gäller :evil:
(kan tillägga att även catia ska finnas i studentversion som är gratis, annars finns det även att hitta på div torrentsiter i fullversion)

Sen som sagt hur det står sig mot andra vette fan då jag bara kört med catia.
Användarvisningsbild
3uba296

Inlägg av 3uba296 »

Nog används Catia ute i verkligheten, Volvo PV, Electrolux, Husqvarna och delar av Saab AB använder det i Sverige bla. Dock bara storföretag av förklarliga anledningar, det är dyrt.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Hemmek skrev:Finns bara en grej jag saknar (troligvis kunskap)
Dvs om man kör 2 drev eller liknande så kan jag inte sätta nog med vilkor så att dessa kan påverka varandra när man drar och sliter i det när man monterar i programet så att säga, glidskenor osv kan man ju (testa) funktion osv på, dvs en visuell reprensation på funktion (har bland annat ritat en liten encylindrig motor man kan snurra på)
ALLT går att göra i Catia! ;) Eftersom att allt är parametriskt uppbyggt är det bara din egen fantasi och kunskap som sätter begränsningarna, kolla Knowledge-avsnittet i manualen...

Edit: Längesedan jag höll på med Catia Kinematics men jag har för mig att man sätter ett vinkel-constrain på det man vill ska rotera och sedan kan man välja att den parametern skall stegas i simuleringen. Har man flera kugghjul vinkel-constrainar man dem med det drivande kugghjulets parameter multiplicerat med ration.
Skriv svar