Vinyl spelare och RIAA 2012 - 2020
Re: RIAA 2012
Tror du kan få ut rätt mycket intressant information även med ljudkortsmätningar. 40dB förstärkning är rätt mycket, och det är väl antagligen insteget som kommer bidra mest med brus iaf. Så ljudkortet måste vara bra brusigt för att dominera mätningen, eller?
Nu verkar det iof vara obalanserat och sitta i själva datorn, vilket verkar vanskligt. Men det är ju bara att testa! Mät lite först med bara ett motstånd på ingången till ljudkortet eller något sånt för att få en uppfattning om brusgolvet, sen kan du ju se hur mycket värre det blir med din förstärkare framför.
Jag rekommenderar följande mjukvara:
Plogue Bidule.
http://www.plogue.com/products/bidule/
Innehåller signalgeneratorer och annat nyttigt.
Voxengo Span
http://www.voxengo.com/product/span/
Helt ok FFT-baserad frekvensanalysator. Funkar bra för att studera brusgolv, och distorsion.
För frekvenssvar tycker jag det är bäst att helt enkelt mäta volymen (på valfritt sätt) på en massa sinustoner vid olika frekvenser. Brus, svep, FFT, MLS etc är lätt att misstolka och har ofta för dålig upplösning i basen.
Fint bygge förresten!
Nu verkar det iof vara obalanserat och sitta i själva datorn, vilket verkar vanskligt. Men det är ju bara att testa! Mät lite först med bara ett motstånd på ingången till ljudkortet eller något sånt för att få en uppfattning om brusgolvet, sen kan du ju se hur mycket värre det blir med din förstärkare framför.
Jag rekommenderar följande mjukvara:
Plogue Bidule.
http://www.plogue.com/products/bidule/
Innehåller signalgeneratorer och annat nyttigt.
Voxengo Span
http://www.voxengo.com/product/span/
Helt ok FFT-baserad frekvensanalysator. Funkar bra för att studera brusgolv, och distorsion.
För frekvenssvar tycker jag det är bäst att helt enkelt mäta volymen (på valfritt sätt) på en massa sinustoner vid olika frekvenser. Brus, svep, FFT, MLS etc är lätt att misstolka och har ofta för dålig upplösning i basen.
Fint bygge förresten!
Re: RIAA 2012
Åh, då har du ju ett riktigt bra kort, då bör du se till att programmet du kör verkligen kan använda 24-96.
Det jag tänker att du borde kunna se rätt väl är hur nära perfekt RIAA-kurva du ligger. Det borde synas rätt väl till och med med ett rätt ruttet ljudkort.
Om M-audio-kortet (är det egentligen ett Audiophile 2496 eller har du deluxevariant med fler kanaler?) håller vad det lovar så borde det kunna mäta exaktare än vad man påstås kunna höra, men hur det är i praktiken vet jag inte. Fast det stämmer ju dessutom bara för linjära signalkedjor. Du kanske eller kanske inte åker på att ha olika dämpsatser beroende på vilken del av frekvensspektrat du mäter på (beroende på mätmetod också) för att få max dynamik på mätningarna.
Det jag tänker att du borde kunna se rätt väl är hur nära perfekt RIAA-kurva du ligger. Det borde synas rätt väl till och med med ett rätt ruttet ljudkort.
Om M-audio-kortet (är det egentligen ett Audiophile 2496 eller har du deluxevariant med fler kanaler?) håller vad det lovar så borde det kunna mäta exaktare än vad man påstås kunna höra, men hur det är i praktiken vet jag inte. Fast det stämmer ju dessutom bara för linjära signalkedjor. Du kanske eller kanske inte åker på att ha olika dämpsatser beroende på vilken del av frekvensspektrat du mäter på (beroende på mätmetod också) för att få max dynamik på mätningarna.
Re: RIAA 2012
HP 4195A gör det om du vill. (Specad en bit över DC till 500MHz med ca 100dB dynamik.)hcb skrev:Snyggt!
Beträffande mätning: hade det varit en radiopryl hade jag sagt "nätverksanalysator", men om det är tillämpbart på audioförstärkare vågar jag inte säga. Vad har du för total förstärkning?
Även om den är lite trött när man närmar sig DC (100hz...)
Fråga:
Vad finns det för ljudkortsmjukvaror som gör S21, för att mäta tex förstärkare eller högtalare?
Re: RIAA 2012
Se mina tidigare tips.
Plogue Bidule för att generera sinusar och brus, samt Voxengo Span för att plotta FFT.
För S21 är väl egentligen samma sak som frekvenssvar, eller minns jag fel? Sedan är väl inte termen riktigt relevant för audiogrejer, eftersom S-parametrarna implicerar impedansmatchning, vilket är ovidkommande vid audiofrekvenser.
Plogue Bidule för att generera sinusar och brus, samt Voxengo Span för att plotta FFT.
För S21 är väl egentligen samma sak som frekvenssvar, eller minns jag fel? Sedan är väl inte termen riktigt relevant för audiogrejer, eftersom S-parametrarna implicerar impedansmatchning, vilket är ovidkommande vid audiofrekvenser.
- anders_bzn
- Inlägg: 5501
- Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
- Ort: Kävlinge
- Kontakt:
Re: RIAA 2012
Mätningen ovan är gjord på datorn i verkstaden/labbet 94kHz och 24 bitar. I den datorn sitter det identiskt ljudkort...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- anders_bzn
- Inlägg: 5501
- Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
- Ort: Kävlinge
- Kontakt:
Re: RIAA 2012
Just det, jag har ju skruvat ihop nätdelen och provlyssnat en del, med grejjorna under skrivbordet på kontoret!
Sen har jag funderat på hur man ska jorda saker. Någon sa till mig att det bästa (i samband med ett EMC test) var att bara jorda allt. Så jag kopplade ihop skyddsjorden med signaljorden i en punkt, inga problem med brum eller dylikt.
Hur ska man tänka här, det kan ju också bli problem med jordslingor?
Sen har jag funderat på hur man ska jorda saker. Någon sa till mig att det bästa (i samband med ett EMC test) var att bara jorda allt. Så jag kopplade ihop skyddsjorden med signaljorden i en punkt, inga problem med brum eller dylikt.
Hur ska man tänka här, det kan ju också bli problem med jordslingor?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: RIAA 2012
För EMC är det oftast bäst att jorda allt, överallt. Dvs inte bara i en punkt. Enpunktsjordning kan vara bra ur andra anledningar.
Ibland för EMC, vill man inte jorda överallt. Kan tex ha att göra med att du leder in nya kopplingsvägar där oönskade signaler tar sig igenom. Då är oftast jord inte jord utan jord!?!
Vad som är jord en bit upp i frekvens beror på hur man definerar det och vad man relaterar till den...
Ibland för EMC, vill man inte jorda överallt. Kan tex ha att göra med att du leder in nya kopplingsvägar där oönskade signaler tar sig igenom. Då är oftast jord inte jord utan jord!?!
Vad som är jord en bit upp i frekvens beror på hur man definerar det och vad man relaterar till den...
Re: RIAA 2012
Här finns mycket bra och kortfattad info om jordning i ljudsammanhang:
http://www.rane.com/note110.html
Har du problem med ljudkortet i 96kHz så kan du lika gärna köra i 48kHz. Tror inte det finns några större fördelar med högre samplingshastighet än så i det här fallet. 24 bitar däremot är rätt viktigt.
http://www.rane.com/note110.html
Har du problem med ljudkortet i 96kHz så kan du lika gärna köra i 48kHz. Tror inte det finns några större fördelar med högre samplingshastighet än så i det här fallet. 24 bitar däremot är rätt viktigt.
Re: RIAA 2012
LP12, eller nån annan 45-varv-fientlig spelare?
Angående jordningen så är standardmetoden att ha en separat jordkabel från skivspelarens chassie till signaljord på förstärkeriet. Jag är inte helt säker på hur man bör göra med ett separat RIAA-steg, men antar att bäst är att låta RIAA-steget vara dubbelisolerat och jorda skivspelarens chassiejord i huvudförstärkarens signaljord.
Detta är dock baserat på erfarenheter från tiden före "GSM-störningar" å sånt elände började dyka upp.
Angående jordningen så är standardmetoden att ha en separat jordkabel från skivspelarens chassie till signaljord på förstärkeriet. Jag är inte helt säker på hur man bör göra med ett separat RIAA-steg, men antar att bäst är att låta RIAA-steget vara dubbelisolerat och jorda skivspelarens chassiejord i huvudförstärkarens signaljord.
Detta är dock baserat på erfarenheter från tiden före "GSM-störningar" å sånt elände började dyka upp.
- anders_bzn
- Inlägg: 5501
- Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
- Ort: Kävlinge
- Kontakt:
Re: RIAA 2012
Rega Planar 3, inte 45 varvs fientlig bara rädd för förändringar (33<-->45).
Jag har inga problem med brum, utom när man håller i tonarmen. Har dock lite brus om man vrider upp volymen högt med pickupen i luften. Funderar på att testa en annan OP. Problemet uppkom när jag ökade utgångsförstärkningen med ~15dB.
Funderar på att testa LT1115/ADA4898-1
Jag har inga problem med brum, utom när man håller i tonarmen. Har dock lite brus om man vrider upp volymen högt med pickupen i luften. Funderar på att testa en annan OP. Problemet uppkom när jag ökade utgångsförstärkningen med ~15dB.
Funderar på att testa LT1115/ADA4898-1
Re: RIAA 2012
Aha, hellre omständigt än omöjligt att spela 45:or.
Brummet då du rör armen kanske är helt harmlöst men det kan också vara något som du vinner ljudkvalitet på att åtgärda, även om du inte hör något brum då du inte rör armen. Om armen plockar upp brum så är risken att den plockar upp annat junk också, varav en del junk kanske råkar vara >20kHz och därmed ljudkvalitetsförstörande utan att vara direkt hörbart som ett egenljud.
Så länge bruset är lägre än vad du har på de bästa skivorna så kan du kanske leva med det?
Brummet då du rör armen kanske är helt harmlöst men det kan också vara något som du vinner ljudkvalitet på att åtgärda, även om du inte hör något brum då du inte rör armen. Om armen plockar upp brum så är risken att den plockar upp annat junk också, varav en del junk kanske råkar vara >20kHz och därmed ljudkvalitetsförstörande utan att vara direkt hörbart som ett egenljud.
Så länge bruset är lägre än vad du har på de bästa skivorna så kan du kanske leva med det?
- anders_bzn
- Inlägg: 5501
- Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
- Ort: Kävlinge
- Kontakt:
Re: RIAA 2012
Jag ska prova att jorda armen.
Angående bruset. LT1115 har 0,9nV/Sqrt(Hz) mot NE5534 som 3,5nV......
Jag måste bara testa att byta, vill se om man kan få det lite bättre. Jag kan leva med bruset som finns man hör det bara om man vrider upp volymen till en nivå som skulle pajja både hörsel och lurar om man sänkte ner stiftet mot vinylen!
superx: Intressant läsning!
EDIT: Just det, jag beställde LT1115 från Elfa, detta projektet har ändå spårat ut helt, ekonomiskt sett...
Angående bruset. LT1115 har 0,9nV/Sqrt(Hz) mot NE5534 som 3,5nV......
Jag måste bara testa att byta, vill se om man kan få det lite bättre. Jag kan leva med bruset som finns man hör det bara om man vrider upp volymen till en nivå som skulle pajja både hörsel och lurar om man sänkte ner stiftet mot vinylen!
superx: Intressant läsning!
EDIT: Just det, jag beställde LT1115 från Elfa, detta projektet har ändå spårat ut helt, ekonomiskt sett...
- anders_bzn
- Inlägg: 5501
- Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
- Ort: Kävlinge
- Kontakt:
Re: RIAA 2012
Jag har fått LT1115, ska testa att byta sen. Men det var något som gick före, det låg ett paket till och väntade på mig.
Detta skulle kunna passa i senaste köpet/dagens bild/senaste gärningen, men det får bli här. Jag har bytt pickup från den misshandlade Audio Techica AT95e till en Ortofon 2M Bronze, köpt av William Takker. Fyra dagar från Tyskland.
Det låter bra, men jag vet inte om skillnaden var värt priset. Man kan notera att denna pickup har högre utsignal...
Detta skulle kunna passa i senaste köpet/dagens bild/senaste gärningen, men det får bli här. Jag har bytt pickup från den misshandlade Audio Techica AT95e till en Ortofon 2M Bronze, köpt av William Takker. Fyra dagar från Tyskland.
Det låter bra, men jag vet inte om skillnaden var värt priset. Man kan notera att denna pickup har högre utsignal...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Vinyl spelare och RIAA 2012
Jag har gjort ett kretskort för applikationsnoten http://www.linear.com/product/LT1115
LT1115 (samma som LT1028) är trevlig och tyst.
Bild
LT1115 (samma som LT1028) är trevlig och tyst.
Bild
- anders_bzn
- Inlägg: 5501
- Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
- Ort: Kävlinge
- Kontakt:
Re: Vinyl spelare och RIAA 2012
Jag bytte till LT1115 och justerade gain lite. Det blev bra. Mindre brus.