Spindelmotor till retrofit...
Spindelmotor till retrofit...
Jag håller på som bäst att bygga om en gammal cnc svarv till Mach3 och har lite funderingar kring vad för spindelmotor som är lämplig. Jag behöver ett varvtalsområde på ca ~100 - 4500 rpm. Lite surfande ger att folk brukar köpa en VFD + en vanlig asynkronmotor. Tänker att en på 4hk skall räcka. Då till min fundering...skall jag köpa en 4-polig eller en 2-polig motor. Spelar det nån roll? den skall ju ändå frekvensstyras. Verkar som att rekomendationen ofta är 4-polig...skulle vara skoj att veta varför??
Re: Spindelmotor till retrofit...
En 2-polig ger normalt ~2800rpm och en 4-polig ~1400rpm vid 50Hz, om bägge motorerna är på samma effekt så har den 4-poliga ~dubbelt så högt moment. Om du har 1:1 utväxling måste den 4-poliga köras på 160Hz... Har du mekanisk växellåda eller jagar du fullt varvtalsområde med en och samma utväxling?
Nope, ingen växellåda jag hoppas att få fullt varvtalsområde bara genom frekvensstyrning. Skall man tolka det som att det är en momentfråga? eller är det fler saker att tänka på. Klart att man vill ju ha så stort moment som möjligt. Att köra en 1400 motor i 160Hz är det ett problem? en 2800 motor skulle man då bara behöva köra med ~80Hz men då har man alltså sämre moment. Frågan är vad som är bättre...speciellt vid låga varv är ju momentet viktigt 

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Precis, alltså väljer du 4-polig. I värsta fall får du labba lite med remmarna/utväxling för du ska väl ha remmar och inte direktdrivet?
Jag har en ny Bosch rexroth spindel motor på 7,5hp och 6000rpm. Är en servo motor men går att köra på vanlig frekvensare. Klarar väldigt höga moment kontinuerligt.
Motorn är helt ny
Hör av dig om du är intresserad
Audi_dp@hotmail.com
Med vänlig hälsning,
Oscar
Motorn är helt ny
Hör av dig om du är intresserad
Audi_dp@hotmail.com
Med vänlig hälsning,
Oscar
7.5 hp är i saftigaste laget för min maskin, 4hp hade jag tänkt mig...men tack för erbjudandet...