PLC För motorcykel
PLC För motorcykel
Sitter och leker med tanken att bygga om delar av det ganska illa åtgångna elsystemet på min 30 år gamla mc.
Vill ha möjlighet att styra lite extra ljus och annat jag kan komma på via någon form av programmerbar logik < 10 amp
Tänkte först på att bygga något eget med pic.
Men var de inte någon här på forumet som gjorde en PLC liknade maskin med några dac och reläer på ?
Vill ha möjlighet att styra lite extra ljus och annat jag kan komma på via någon form av programmerbar logik < 10 amp
Tänkte först på att bygga något eget med pic.
Men var de inte någon här på forumet som gjorde en PLC liknade maskin med några dac och reläer på ?
Re: PLC För motorcykel
en plc känns mer tålig i en 12volts miljö bara.
Vore fiffigt med en liten plc
Vore fiffigt med en liten plc
Re: PLC För motorcykel
PLC låter både stort och väldigt dyrt för något så litet.
Jag tror att ett smart relä hade dugt gott till din applikation.
Tex:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 822&q=LOGO
Jag tror att ett smart relä hade dugt gott till din applikation.
Tex:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 822&q=LOGO
- tecno
- Inlägg: 27248
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: PLC För motorcykel
ojz0r skrev:PLC låter både stort och väldigt dyrt för något så litet.
Jag tror att ett smart relä hade dugt gott till din applikation.
Tex:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 822&q=LOGO

Re: PLC För motorcykel
Har du spänning lämplig att driva en PLC med på en gammal hoj? De flesta vill ju ha 24V.
Re: PLC För motorcykel
PLC finns med 12V matning precis som det finns med 24V och 230V också.
Det som det kan gå i stöpet på är annars reläna som sitter i och att deras brytförmåga inte är tillräckligt hög. Kollade nu databladet och såg att det fanns några Logo som klarade 10A vid resistiv last iaf. Annars får man köra på ett extra relä eller transistormodellen utav Logo och extra relä.
Det som det kan gå i stöpet på är annars reläna som sitter i och att deras brytförmåga inte är tillräckligt hög. Kollade nu databladet och såg att det fanns några Logo som klarade 10A vid resistiv last iaf. Annars får man köra på ett extra relä eller transistormodellen utav Logo och extra relä.
Re: PLC För motorcykel
Jag skulle verkligen inte definera en Logo som en PLC.tecno skrev:ojz0r skrev:PLC låter både stort och väldigt dyrt för något så litet.
Jag tror att ett smart relä hade dugt gott till din applikation.
Tex:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 822&q=LOGO
Hur menar du egentligen? Logo = PLC
Det är ett smart relä helt enkelt.
Det är som att jämföra ett JAS-plan med ett segelflyg.
Re: PLC För motorcykel
Visst sjutton är det en PLC. Den ligger t.o.m under rubriken PLC på Siemens egen hemsida.
Och vad din jämförelse beträffar, så faller faktiskt både JAS och ett segelflygplan i kategorin flygplan. D.v dom delar ett antal gemensamma fundamentala egenskaper. Samma med det här. Båda är PLC, fast med klart olika storlek och möjligheter. Men ändå med liknande grundläggade likheter!
Och vad din jämförelse beträffar, så faller faktiskt både JAS och ett segelflygplan i kategorin flygplan. D.v dom delar ett antal gemensamma fundamentala egenskaper. Samma med det här. Båda är PLC, fast med klart olika storlek och möjligheter. Men ändå med liknande grundläggade likheter!
Re: PLC För motorcykel
Kvar är:
* Vad är så avancerat på en hoj att man måste ta till PLC för att styra dom?
* Vilken hoj är så pass stor att man får plats med en PLC?
* Hur skydda mot fukt?
I ett tidigare projekt använde företaget jag jobbade på då ackumulatorer för att ha ström dygnet om, det var kopplat på belysningen och den släcks ju under dagen. För att ha 230V till PLC'n var det monterat en inverter som i sin tur drog transformatorer till lamporna. Inte sådär sinnessjukt effektivt, varken elektrisk eller ekonomisk.
Hade en PLC till övers ett tag och fick lite tid så en snabb kontroll visade att nätdelen (separat kretskort underst i PLC'n) gav ut 24V och 5V och då vu ju redan hade 12V var valet ju enkelt. Byggde ett nytt kort med samma kontaktdon på, monterade en step-down 12V -> 5V switch-mode samt en step-up 12V -> 24V switch-mode. Allt fungerade perfekt och vi kunde skippa inverter, transformatorer osv.
På samma sätt lär man kunde bygga om en hoj-PLC men faktum kvarstår: Ska det dras riktiga strömmar (lampor) ska det ändå externa reläer till att driva dessa och det hela blir mest tårta på tårta utan någon speciell vinst om inte det är mycket speciella effekter som ska uppnås.
* Vad är så avancerat på en hoj att man måste ta till PLC för att styra dom?
* Vilken hoj är så pass stor att man får plats med en PLC?
* Hur skydda mot fukt?
I ett tidigare projekt använde företaget jag jobbade på då ackumulatorer för att ha ström dygnet om, det var kopplat på belysningen och den släcks ju under dagen. För att ha 230V till PLC'n var det monterat en inverter som i sin tur drog transformatorer till lamporna. Inte sådär sinnessjukt effektivt, varken elektrisk eller ekonomisk.
Hade en PLC till övers ett tag och fick lite tid så en snabb kontroll visade att nätdelen (separat kretskort underst i PLC'n) gav ut 24V och 5V och då vu ju redan hade 12V var valet ju enkelt. Byggde ett nytt kort med samma kontaktdon på, monterade en step-down 12V -> 5V switch-mode samt en step-up 12V -> 24V switch-mode. Allt fungerade perfekt och vi kunde skippa inverter, transformatorer osv.
På samma sätt lär man kunde bygga om en hoj-PLC men faktum kvarstår: Ska det dras riktiga strömmar (lampor) ska det ändå externa reläer till att driva dessa och det hela blir mest tårta på tårta utan någon speciell vinst om inte det är mycket speciella effekter som ska uppnås.
Re: PLC För motorcykel
Tanken var att en plc var långt tåligare än en pic.
Men det kanske är fler nackdelar än fördelar.
Om man kan bygga en säker miljö för en µc så går det ju lika bra.
Men det kanske är fler nackdelar än fördelar.
Om man kan bygga en säker miljö för en µc så går det ju lika bra.
Inget så avancerat. Lite sensorer, hastighet oljetemp varvtal, eller vad jag kommer på under vintern gång. ett larm kanske"Vad är så avancerat på en hoj att man måste ta till PLC för att styra dom?"
Re: PLC För motorcykel
Och sådana småsaker som strömförbrukning osv. har ingen betydelse?
En PIC lägger man in i en lagom tät låda.
En PIC lägger man in i en lagom tät låda.
Re: PLC För motorcykel
För 1/5 av priset av bara en programmerings kabel till dom mer vettiga plc,erna får du tex ett sådant här :
http://www.electrokit.com/picio-utveckl ... laer.47017
Har lite in och utgångar, reläer och sådant.
Även en com port, så om du vill ha fler reläer har dom även kretskort med 8 relär på.
Som med enklare rader programmering går att få styrda via serieporten.
Lägg sedan till tex någon låda, ett exempel :
http://www.electrokit.com/g124-aluminiu ... 55mm.42597
Samt lite silikon på tub, billigt ifrån tex fultema och du är snart framme.
http://www.electrokit.com/picio-utveckl ... laer.47017
Har lite in och utgångar, reläer och sådant.
Även en com port, så om du vill ha fler reläer har dom även kretskort med 8 relär på.
Som med enklare rader programmering går att få styrda via serieporten.
Lägg sedan till tex någon låda, ett exempel :
http://www.electrokit.com/g124-aluminiu ... 55mm.42597
Samt lite silikon på tub, billigt ifrån tex fultema och du är snart framme.