Problem med XBEE och ATMega168 [LÖST]
Problem med XBEE och ATMega168 [LÖST]
Pysslar med ett projekt med XBEE moduler. I ena änden har jag en elektronisk last som styrs av en ATMeag168. Processorn kontrollerar lasten och samlar in data om ström, spänning, temperatur mm. Detta skickas sedan via ATMegan's serieport till en XBEE modul. XBEE modulen skickar datat vidare till en XBEE modul ansluten till min PC där jag har ett program som samlar in datan och presenterar grafer mm.
Fram tills nu så har jag haft en JTAGICE mkII inkopplad till MISO, MOSI, SCL och reset på processorn för att debugga. Inget annat är kopplat till dessa pinnar. Och allt har fungerat helt felfritt...vad gäller trådlösa XBEE kommunikationen iaf... Skickar paket om ca 50 byte data varje sekund. Inga som helst problem. Har aldrig upptäckt något endaste tappat paket eller andra konstigheter. Inga sleep-modes aktiverade på XBEE modulerna.
MEN
När jag nu kopplat bort JTAGICE från processorn så blir XBEE kommunikationen helt plötsligt ostabil. Kan fungera i några sekunder för att sedan lägga av helt. Kan ibland börja fungera några sekunder igen till synes helt planlöst. ATMega snurrar dock på som den ska.
Så fort jag ansluter JTAGICE igen så blir allt stabilt och trevligt. Och det märkliga är att det räcker med att JTAGICE är ansluten till processorn, den behöver inte vara ansluten till PC'n och heller inte strömförsörjd! Ansluten men helt inaktiv.
Så vad katten är det jag gör för fel?? Jag har kört ordentligt fast och vet inte ens vart jag ska börja. Någon med bra ideer?
Fram tills nu så har jag haft en JTAGICE mkII inkopplad till MISO, MOSI, SCL och reset på processorn för att debugga. Inget annat är kopplat till dessa pinnar. Och allt har fungerat helt felfritt...vad gäller trådlösa XBEE kommunikationen iaf... Skickar paket om ca 50 byte data varje sekund. Inga som helst problem. Har aldrig upptäckt något endaste tappat paket eller andra konstigheter. Inga sleep-modes aktiverade på XBEE modulerna.
MEN
När jag nu kopplat bort JTAGICE från processorn så blir XBEE kommunikationen helt plötsligt ostabil. Kan fungera i några sekunder för att sedan lägga av helt. Kan ibland börja fungera några sekunder igen till synes helt planlöst. ATMega snurrar dock på som den ska.
Så fort jag ansluter JTAGICE igen så blir allt stabilt och trevligt. Och det märkliga är att det räcker med att JTAGICE är ansluten till processorn, den behöver inte vara ansluten till PC'n och heller inte strömförsörjd! Ansluten men helt inaktiv.
Så vad katten är det jag gör för fel?? Jag har kört ordentligt fast och vet inte ens vart jag ska börja. Någon med bra ideer?
Senast redigerad av nodanolo 6 oktober 2012, 10:35:51, redigerad totalt 1 gång.
Re: Problem med XBEE och ATMega168
Du saknar pull-up eller pull-down på JTAG-pinnarna helt enkelt. Om de pinnar används till att låta UART'en sända eller liknande handskakning blir det ju knas om de flyter.
> ...inkopplad till MISO, MOSI, SCL och reset på processorn för att debugga.
Vad sitter det förutom Jtag prylen på de pinnarna?
Och vad gör du med de pinnarna när du kopplar bort jtag mojängen?
Vad sitter det förutom Jtag prylen på de pinnarna?
Och vad gör du med de pinnarna när du kopplar bort jtag mojängen?
MOSI, MISO, SCL och resetpinnarna använder jag endast när jag laddar ner programmet till processorn. Dessa är fysiskt inte anslutna till något annat än en kontakt för JTAGICE.
När jag har debuggat så använder jag mig endast av Reset-pinnen (Atmels debugwire) samt GND och 3,3V.
I processorns program så sätts MOSI, MISO och SCL som utgångar med intern pull up aktiverad. Även Reset har pull up aktiverad samt att denna pinnen även har en extern pull up på 10kOhm.
Ingen av de berörda pinnarna har några funktioner alls i programmet.
I enlighet med Icecap's förslag så har jag nu monterat extern pull up även på MOSI, MISO och SCL. Funkade fin fint...15 minuter, sen var det samma visa igen.
I felsökninssyfte plockade jag bort XBEE prylarna och satte dit en seriekabel till terminalprogram i PC'n istället, och då fungerar det som det ska. Så felet borde ju inte kunna ligga i processorns program, tänker jag rätt då?
Känner att mina tankar låser sig. Felet är säkerligen något som inte alls snurrar i mina funderingar. Kan inte släppa det faktum att det fungerar med JTAGICE inkopplad...
När jag har debuggat så använder jag mig endast av Reset-pinnen (Atmels debugwire) samt GND och 3,3V.
I processorns program så sätts MOSI, MISO och SCL som utgångar med intern pull up aktiverad. Även Reset har pull up aktiverad samt att denna pinnen även har en extern pull up på 10kOhm.
Ingen av de berörda pinnarna har några funktioner alls i programmet.
I enlighet med Icecap's förslag så har jag nu monterat extern pull up även på MOSI, MISO och SCL. Funkade fin fint...15 minuter, sen var det samma visa igen.
I felsökninssyfte plockade jag bort XBEE prylarna och satte dit en seriekabel till terminalprogram i PC'n istället, och då fungerar det som det ska. Så felet borde ju inte kunna ligga i processorns program, tänker jag rätt då?
Känner att mina tankar låser sig. Felet är säkerligen något som inte alls snurrar i mina funderingar. Kan inte släppa det faktum att det fungerar med JTAGICE inkopplad...
Sporadiska "oförklarliga" problem beror *ofta* på öppna/oanslutna ingångar.
Men du har alltså kollat det.
Aja, det är lite svårt att säga något mer utan att veta hur det hela ser ut.
Det kan ju vara något som du inte ens har beskrivit (än).
Men du har alltså kollat det.
Aja, det är lite svårt att säga något mer utan att veta hur det hela ser ut.
Det kan ju vara något som du inte ens har beskrivit (än).
Om pinnarna är rätt ställda programledes kan jag bara se det som ett problem med GND.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Xbee modulen är säkert riktigt törstig då den sänder.
Har du avkopplat ordentligt?
Det kan säkert spöka om det sitter avkopplingar i JTAGEn eller om denna
drar ström så att 5V över lag är mer stabil för regulatorn i avseende på last
Häng på lite fler avkopplingar samt någon mer elektrolyt för att kunna klara
dipparna
Swech
Har du avkopplat ordentligt?
Det kan säkert spöka om det sitter avkopplingar i JTAGEn eller om denna
drar ström så att 5V över lag är mer stabil för regulatorn i avseende på last
Häng på lite fler avkopplingar samt någon mer elektrolyt för att kunna klara
dipparna
Swech
Stort TACK grabbar. Problemet är nu löst.
"Först går 3,3V från regulatorn till ATMEGA. Sedan vidare till XBEE för att till sist gå till JTAGICE kontakten"! Kommer att bli rätt mycket att skriva...orimligt.
Men vänta nu lite här! Finns det inte en parallell här?. ATMEGA funkar alltid. XBEE fungerar om JTAGICE är inkopplad.
In med kretskortet under stereomikroskopet (sanslöst bra verktyg i vissa fall). Och sannerligen. En tunn, tunn spricka i ledningsbanan för 3,3V matningen mellan ATMEGA och XBEE. Ledningsbanan var inte helt av, men mycket tunn.
XBEE modulen var bra avkopplad med 1uF + 82 pF nära modulen, och jag hade ju mätt matningsspänningen till XBEE minst 100 ggr. Och matningen ut från 3,3V regulatorn hade jag även mätt upp med oscilloskåp när jag byggde kortet.
Men som Swech påpekar så drar ju XBEE rätt mycket ström just precis när den sänder, övriga tiden så drar den just inget alls. Och sprickan i ledningsbanan var precis lagom för att det nästan skulle fungera.
Och när jag anslöt JTAGICE så var det dess interna kondensatorer som stabiliserade upp matningsspänningen till XBEE tillräckligt mycket för att modulen skulle klara en sändning utan brist på energi.
Verifierade även detta genom att ansluta 10uF elyt på matningspinnarna på XBEE som då började fungera normalt.
Ledningsbanan är fixad och nu har den tuggat i 6 timmar i sträck utan problem.
Att det ska vara så svårt att som teknisk funtad förstå att det faktiskt finns enkla problem. Det kan faktisk vara säkringen som gått sönder. Det kan faktiskt vara så att nätkontakten inte sitter helt istucken. Nä då! Det måste ju bero på kromokativa störningar mellan mojutten och millivippen...för att det skulle bero på att säkringen är svart vore ju löjligt....
Eller är det bara jag som är så?
TACK för hjälpen!
/Daniel
Och vad hade jag inte beskrivit? Det mesta egentligen. Jag beskrev bara det som min hjärna hakat upp sig på borde vara problemet. Så jag tänkte om. Men hur "beskriver" jag resten?Det kan ju vara något som du inte ens har beskrivit (än).
"Först går 3,3V från regulatorn till ATMEGA. Sedan vidare till XBEE för att till sist gå till JTAGICE kontakten"! Kommer att bli rätt mycket att skriva...orimligt.
Men vänta nu lite här! Finns det inte en parallell här?. ATMEGA funkar alltid. XBEE fungerar om JTAGICE är inkopplad.
In med kretskortet under stereomikroskopet (sanslöst bra verktyg i vissa fall). Och sannerligen. En tunn, tunn spricka i ledningsbanan för 3,3V matningen mellan ATMEGA och XBEE. Ledningsbanan var inte helt av, men mycket tunn.
XBEE modulen var bra avkopplad med 1uF + 82 pF nära modulen, och jag hade ju mätt matningsspänningen till XBEE minst 100 ggr. Och matningen ut från 3,3V regulatorn hade jag även mätt upp med oscilloskåp när jag byggde kortet.
Men som Swech påpekar så drar ju XBEE rätt mycket ström just precis när den sänder, övriga tiden så drar den just inget alls. Och sprickan i ledningsbanan var precis lagom för att det nästan skulle fungera.
Och när jag anslöt JTAGICE så var det dess interna kondensatorer som stabiliserade upp matningsspänningen till XBEE tillräckligt mycket för att modulen skulle klara en sändning utan brist på energi.
Verifierade även detta genom att ansluta 10uF elyt på matningspinnarna på XBEE som då började fungera normalt.
Ledningsbanan är fixad och nu har den tuggat i 6 timmar i sträck utan problem.
Att det ska vara så svårt att som teknisk funtad förstå att det faktiskt finns enkla problem. Det kan faktisk vara säkringen som gått sönder. Det kan faktiskt vara så att nätkontakten inte sitter helt istucken. Nä då! Det måste ju bero på kromokativa störningar mellan mojutten och millivippen...för att det skulle bero på att säkringen är svart vore ju löjligt....
Eller är det bara jag som är så?
TACK för hjälpen!
/Daniel
Re: Problem med XBEE och ATMega168 [LÖST]
> Eller är det bara jag som är så?
Nejdå, det har jag sett hos många högutbildade och/eller nybörjare...

Det går över efter några år i verkligheten. Man visst, just ditt fel just nu
var ju inte direkt lättgissat. En spricka i folien ska du nog inte ta allt för
hårt personligen...
Nejdå, det har jag sett hos många högutbildade och/eller nybörjare...

Det går över efter några år i verkligheten. Man visst, just ditt fel just nu
var ju inte direkt lättgissat. En spricka i folien ska du nog inte ta allt för
hårt personligen...

Re: Problem med XBEE och ATMega168 [LÖST]
Skit också. Då jag varken är högutbildad eller oerfaren så måste det innebära att jag bara är korkad!