Nerre skrev:Vad är det för fel på vanliga cykelväxlar? För svårt att växla med dem?
Vad jag kan se på bilden sitter det en skivbroms så det är ju ingen navbroms ändå, alltså borde det fungera att montera en vanlig frihjulskrans på axeln och vanlig växelförare?
Tja, jag tror (trodde kanske) att det var för låg utväxling bland annat. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska tro. Dock har jag fastnat för ett nytt tänk, se längst ner i detta inlägg.
Icecap skrev:1 km/t är extremt långsamt. Backen är ung. 80m lång enl. google map, det kommer alltså att ta 0:04:48 att cykla upp för den branta delen enbart. Jag har själv en lastcykel där jag har cyklat med 200 kg på upp till soptippen - som verkligen är <uppe>. På lägsta växel i en backe ganska lik Slottsbacken - fast längre - är 200 kg vid 1:1 med en 26" cykel lastat med 200 last + 100kg fet gubbe + 46 kg cykel ungefär gränsfall för ork. Och jo, lasten var 200kg, vägde på deras våg för lastbilar.
Min erfarenhet är att trampa i ~5 minuter för att komma 80m kommer att vara dagens löjeväckande moment för kringstående och förbipasserande. Men det rör sig enbart om utväxlingen, den bör ju rimligt enkelt kunde ändras när själva växlingen är möjlig att göra.
Min tanke: om man nu antar att du har båda växlingarna inkopplade med frihjul och att du sedan kan nöja dig med att frikoppla den tunga växel, då kan du faktisk nöja dig med att ha en klokoppling. Är den tunga växel frikopplat är det bara den lägsta växel kvar som drivande element och klämmer du in klokopplingen kommer den högsta växeln att gå snabbare än den lägsta varför den lägsta kör på frihjul.
Det kan byggas så att du inför ett extra nav från ett bakhjul, då med utanpåliggande växlar. Vid att montera ett extra kugghjul på detta nav och parallellt med detta ha klokopplingen kan du sedan välja storlek på de "mottagande" kugghjul på drivaxeln så att du får rätt förhållanden.
Men om du ändå ska ha detta med extra växlar osv, varför då inte istället helt enkelt bygga ett växelsystem med hela bredden? Säg att du har 1½ utanpåliggande växelsystem istället? Alltså de vanliga 3 klingor på tramparna som driver kedjan till ett baknav med 7, 8 eller 9 kugghjul. På det baknav sitter det ett kugghjul som driver till ytterligare ett baknav med 7, 8 eller 9 steg på och därifrån drivs drivaxeln.
Då kommer du att ha, med helt standard off-the-shelf produkter, ett växelomfång på 1:11,1 vilket är enormt. Det område kommer att vara fördelat på 147 växlar om vi utgår ifrån 7 kugghjul på baknaven. I verkligheten blir det ganska säkert till att det finns det vanliga 21 växlar + en "grundväxel" som i vardagen blir använd som "hög/låg växel". De 21 växlar kan alltså manövreras från handtaget i vanlig ordning samt en extra växelväljare placerat på ett lämpligt ställe.
Och allt kan byggas med standarddelar, vanliga kedjor, växelväljare, kasetter, vajrar och allt.
Du har fått mig att fundera över om jag verkligen behöver någon utväxling alls

. Jag funderade ett tag på din idé med klo-koppling (måste väl vara två klo-kopplingar för två växlar). Men nu så funderar jag som sagt på om inte 1:1 på 26" hjul skulle fungera. Och så har jag kommit på ett sätt att slippa både differential och kedja mm. Se bilden, vad tycker ni? Det går att köpa enhjulingar som tål en jädra massa stryk (typ enhjulingens motsvarighet till BMX cykel). En sådan med 26"x2" däck och 175mm vevarmar... Bli det för tungt så får jag relativt lätt hjälp av folk runt omkring mig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.