Hjälp utav Etsning!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Pannkakan

Hjälp utav Etsning!

Inlägg av Pannkakan »

Hejsan! :D

Det är så att jag ska etsa ett Ensidigt Glasfiberlaminat (http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... 220-p89430)
för att göra ett kretskort såklart.

Jag gjorde då det i skolan eftersom de hade en UV-lampa. jag följde flertal guider på internet hur man gjorde och kände att jag visste på ett ungefär vad som behöver göras.

Jag skrev ut min sköld på OH-papper sedan la jag laminatet mot UV-lampen med OH-pappret tryck mot i ungefär 10min (och 5min, gjorde två stycken). Efter de så badade jag kortet i då framkallare (http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... ase-p89405) , det här de blev fel helt och hållet!! Jag använde hela påsen med ungefär 4dl vatten. Sedan när jag la ner kortet syntes hela skölden klart och tydligt men sedan rann de väck. jag inte vad jag gjort för fel ?! Hände samma sak två gånger!

Vet någon vad felet kan ligga? För lite uv-ljus? För mycket framkallare ??

Tack för svar! Förlåt om för fel stavningar etc.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Hjälp utav Etsning!

Inlägg av AndersG »

Jag använde hela påsen med ungefär 4dl vatten.
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... ase-p89405
Framkallare för positiv fotoresist. OBS! Vådligt, innehåller NaOH (natriumhydroxid), Använd gummihandskar samt skyddsglasögon.
Ger 2 liter
Dvs du har 5 gånger för stark framkallare..
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Snarare för mycket exponering. Mängden framkallare brukar inte vara alls särskilt noga om det är lagom exponerat, och hade det varit för lite exponerat hade snarare inget av fotoresisten försvunnit.

Edit: OK, så mycket som 5ggr för starkt kan nog ta bort fotoresist även om det är korrekt belyst.
Pannkakan

Inlägg av Pannkakan »

Ok! för min lärare anade också att det kunde var överexponering. Jag faktiskt inte watten på den UV-lampen eftersom det är en "hemmabygge" utav våran förra Elektronik lärare. men det är två 240w motorer under den så antagligen är det då 480w?

Hur länge ska jag exponera då för att det ska bli rätt??

Tack för hjälpen !
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Har en gång råkat framkalla med de proportioner man ska ha för propplösning.
Det var inte jag som blandade... Då försvann iaf all resist på någon sekund.
edit:
Vaddå 240W motorer?
480W är extremt mycket. även en tiondel är i översta laget.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Ok! för min lärare anade också att det kunde var överexponering. Jag faktiskt inte watten på den UV-lampen eftersom det är en "hemmabygge" utav våran förra Elektronik lärare. men det är två 240w motorer under den så antagligen är det då 480w?

Hur länge ska jag exponera då för att det ska bli rätt??
Motorer?

Gör som man gjorde med fotopapper på den gamla goda tiden..... Sätt en remsa aluminiumfolie mellan orginal och resist så att ca en femtedel syns. Exponera 5 minuter. Efter första drar du bort folien en bit, samma efter varje minut. Då får du en provbit som är exponerad i 1,2,3,4,5 minuter. Framkalla 5 minuter i rätt spädd lösning. Gnugga kortet med litet hushållspapper. Kolla vilket fält som har rätt exponering.
Pannkakan

Inlägg av Pannkakan »

Förlåt menar inte motorer!

Ok det kan jag prova! med med rätt spädd? hur spätt ska det vara då ?!
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Ok det kan jag prova! med med rätt spädd? hur spätt ska det vara då ?!
Som Kjell säger: "En påse ger 2l lösning", dvs en halv påse per liter vatten, men koncentrationen är inte så himla noga. Jag brukar väga med våg.
Skriv svar