Transformatordata

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Megge

Transformatordata

Inlägg av Megge »

Jag har två transformatorer som jag skulle vilja använda för att bygga en enkel förstärkare. Jag har inga andra uppgifter om dem än vad jag har kunnat mäta upp. Tillverkarens namn står på, Muuntosähkö Oy, samt 4kT-1729. Jag försökte leta på deras hemsida utan resultat.

Här är två bilder på en utav dem.

Bild
Bild

De har 2 primärlindningar (som sitter ihop), den ena är på 145 ohm och den andra på 15 ohm. Dessa är den röda, svarta och gula kableln längst till höger på första bilden. Det sitter även en 'lindning' till vänster om dessa, bestående av tunna gula kablar, denna är på ca 0 ohm. Till vänster finns tre sekundärlindningar som ger ca 12v eller 14 volt (obelastad) beroende på hur jag kopplar in primärspänningen.
Transformatorerna väger ca 650g och är ca 6,5x5,5x4,5 cm (plus utstickande fästen och dyligt). Järnkärnan är 2,3cm tjock.

Hur mycket ström är det rimligt att jag kan ta ur dessa och vad kan den 'extra' primärlindningen vara till för? Är det en temperatursäkring?