Enkelt system för att styra lamellgardiner etc i uterum?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
burton666

Enkelt system för att styra lamellgardiner etc i uterum?

Inlägg av burton666 »

Hej jag har planerat att sätta upp lamellgardiner i vårat uterum då det kan bli väldigt varmt och ljust när solen ligger på. Lamellgardinerna kommer att glida i skenor i taket, men hur skulle man kunna göra för att kunna styra dom på enklaste sätt med en motor/servo?

Min tanke är något liknande: Någon slags motor som drar i en lina som är fäst i gardinen som är kopplad till en fjärrbrytare. När strömmen slås på så börjar motorn snurra och fortsätter till gardinen är helt öppen/stängd och slår av. När fjärrströmbrytaren slås på igen så drar den åt andra hållet.

Jag inser att min idé innehåller lite luckor men undrar om någon skulle kunna bidra till hur jag skulle kunna gå tillväga för att få till detta.
Användarvisningsbild
Andy

Re: Enkelt system för att styra lamellgardiner etc i uterum?

Inlägg av Andy »

Kan du ange lite mer exakt vilka "luckor" du behöver hjälp med?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kika på hur skrivarhuvudet i t.ex bläckstråleskrivare eller matrisskrivare där två hjul med ett gummiband emellan sig och skrivarhuvudet är fäst på bandet. Så att när bandet roteras med hjälp av en motor kan man styra positionen på huvudet.

Lite som att fästa något på bilens fläktrem och köra det fram och tillbaks.

Bilder mottages gärna för bättre förslag.. ;)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En markismotor kanske kan vara rätt grej?
burton666

Inlägg av burton666 »

Ok, tackar för tippsen. Jag har sätt på ebay att det finns servomotorer som tex denna: http://www.ebay.com/itm/360-degree-serv ... 0934074970 för runt 100:-. Skulle en sådan kunna fungera till något liknande?
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Den typen av "servomotor" (RC) kräver mer elektronik för att utföra jobbet än en "vanlig" servomotor med växellåda i lämplig storlek.
burton666

Inlägg av burton666 »

Ok, jag tror att jag börjar med att försöka få till något som kan dra upp/ner samt vinkla persienner. Skulle en sådan här funka bättre "12V 300 RPM High Torque Small Gear Box Electric Motor" ebay.com/itm/DC-12V-300RP-High-Torque-Small-Gear-Box-Electric-Motor-/..

Om den skulle funka hur styr man enklast den så att man den stannar motorn när persiennen är i min/max -läge? Kan man koppla den till något som kan kalibrera antal varv som den ska snurra? eller kan man ordna så att den stannar när det börjar gå trögt/tar stopp. Och jag antar att man vänder rotationsriktning på motorn om man växlar på fasen hur skulle man kunna styra detta?
Senast redigerad av blueint 4 oktober 2012, 13:34:29, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Korta urlnamn tack
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Alltså - vad som passar beror på dig och vad du kan, inget annat.

Motorn kan kanske fungera om du kan lösa det mekaniska, elektronisk kan man räkna varv eller vad man vill. På de flesta el-vev till bilrutor brukar man använda strömmätning som stoppsignal, jag undrar mest hur man ska mäta att den är längst nere, det finns ju ingen mekanisk stopp där.

Du kan montera en skiva på axeln som ger pulser - om det fungerar för dig, sedan kan uppspolningen av snöret ju gå lite olika som gör att X varv inte alltid lika mycket uppspolning.

För att vinkla kan ett vanligt RC-servo fungera helt OK, problemet med persienner är ju att det inte finns så himla mycket plats för allting och däri ligger det största problem. Kan man väl få det mekaniska på plats löser resten sig ganska lätt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ett rc-servo kan man befria från elektroniken. Det är inget servo längre men det verkar det inte som att du vill ha. Start och stopp skulle jag löst med tungelement och magneter.
Seroster

Inlägg av Seroster »

Icecap skrev:Alltså - vad som passar beror på dig och vad du kan, inget annat.

Motorn kan kanske fungera om du kan lösa det mekaniska, elektronisk kan man räkna varv eller vad man vill. På de flesta el-vev till bilrutor brukar man använda strömmätning som stoppsignal, jag undrar mest hur man ska mäta att den är längst nere, det finns ju ingen mekanisk stopp där.

Du kan montera en skiva på axeln som ger pulser - om det fungerar för dig, sedan kan uppspolningen av snöret ju gå lite olika som gör att X varv inte alltid lika mycket uppspolning.

För att vinkla kan ett vanligt RC-servo fungera helt OK, problemet med persienner är ju att det inte finns så himla mycket plats för allting och däri ligger det största problem. Kan man väl få det mekaniska på plats löser resten sig ganska lätt.
Microbrytare to the rescue!
burton666

Inlägg av burton666 »

Ok, men jag antar att jag skulle behöva borra ut i underkant mellan rutorna och sedan dra en kabel upp till elektroniken om jag skulle använda en microbrytare för att detektera bottenläget.

Men om jag skulle försöka använda strömmätning som som stop-signal eller vad man nu kallar det. Altså att motorn snurrar på tills det tar stop och bryter när det börjar gå trögt, vad för slags krets skulle jag kunna använda då som är lämplig utan stora elektronikkunskaper? skulle en PICAXE kunna sköta det? http://www.picaxe.com/

Och för att släppa ner persiennen igen tänkte jag att det kanske går att göra ungefär som en vinch på en båttrailer fungerar. En vev som roterar ett slaggs kugghjul med en "stopp-hake" som klickar i kuggen medans man vevar och hindrar kugget från att snurra åt andra hållet. När man sedan öppnar "stopp-haken" så kan båten/vinchen glida av själv.
Men dan kanske måste ha någon slags växellåda på motorn så så att man kan lägga i ett "friläge" och låta persiennen ramlla ner igen. Kanske även måste ha något som dämpar farten lite.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

För att mäta strömmen till motorn måste du ha en shunt som strömmen mäts över, det blir alltså mycket troligt ett analogt kretslopp som dock kan vara ganska simpelt om man använder en A/D-ingång på en µC.

Att koppla fri för fritt nedfall blir nog ganska knepigt, du ska då ha en elektrisk styrd koppling. Dessa finns - men kostar riktiga pengar, otrevligt många.

Själv funderar jag på att ha elektrisk styrda persienner i hela huset och då vill jag kanske lyfta/sänka dom medelst en motor + gängstång. Med en taljeverkan kan jag få helt raka lyft och ingen problem med att ena sidan kan rulla dubbellager innan den andra. Jag får samtidig väl definierade stopp om jag alltså bygger en primitiv linjär aktuator. Skulle gärna ha en stegmotor för att kunde styra delvis upp/ner men en DC-motor duger också, man kan montera en pulsskiva, det är inte så mycket panik med exakt placering.
Skriv svar