Hjälp med val av plattform

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
knipp

Hjälp med val av plattform

Inlägg av knipp »

Hej! Jag är ny här på forumet och tycker det verkar som ett trevligt ställe. Jag har under många år funderat på att försöka lära mig lite mera om elektronik och då främst mikroprocessorer. Har gått på elektronik och data i yrkesskolan, men det börjar nu vara en del år sen men nån sorts grund har jag väl ändå.
Det jag nu funderar över är vilken plattform bör jag välja, PIC, Aurdino, AVR och en del andra finns det ju att välja på. Tänkte mest på att vilken är lättast att komma igång med, och vilken är sen smidigast att använda praktiskt ifall man bygger nån enkel produkt. Först var jag helt insnöad på PIC men sen såg jag en youtube video som pratade för aurdino som enklast för en total nybörjare. Sen tyckte jag att det verkade invecklat att göra egna "stand alone" grejer med auridino utan att ha det där stora kortet med, kanske jag missförstått nåt men. Nu är jag tillbaka på PIC, har beställt en bok nu som jag väntar på för att läsa mer om PIC. Vad tycker ni mera erfarna?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Hjälp med val av plattform

Inlägg av AndersG »

Vad tycker ni mera erfarna?
PIC förståss! :)
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

PIC ! :)
sneaky

Inlägg av sneaky »

Jag säger väl PIC jag också, men bara för att det var det jag började med och det jag är van vid.

Du kommer ALDRIG att få ett rakt svar på den här frågan. Det är som SAAB/Volvo, PC/Mac, Aftonbladet/Expressen etc etc. Dra ner några datablad, sök runt efter tutorials och se vad som känns rätt för dig, allt annat är lösbart.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Det som någon i din bekantskapskrets använder. Annars PIC:)
knipp

Inlägg av knipp »

Tack för era svar hittills, det verkar vara ganska klart :) det får nog bli PIC, bara att börja läsa på och beställa hem lite grejer så kanske jag får någon led att blinka snart :)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Aftonbladet/Expressen
Ingendera....
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Arduino är enkelt, men som vanligt med den enklaste vägen så har det sina nackdelar.

Vill du komma igång och göra ganska avancerade grejer snabbt så välj Arduino, men vill du lära dig ordentligt och få kunskaper som man kan tillämpa fullt ut i verkligheten så välj PIC eller AVR.

Personligen säger jag också PIC, för det är det jag också kört. :)
Sen så har jag märkt av att Microchip gör förbannat bra datablad, och det gäller inte bara mikrokontrollers utan allt möjligt.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

en bra poäng annars var
Det som någon i din bekantskapskrets använder
MTq

Inlägg av MTq »

Jag säger Arduino om du inte vill läsa datablad i 2månader för att få en lysdiod att blinka.
Jag försökte med både avr och pic tröttnade ganske fort för att jag inte kände att jag kom någonstans, med Arduino var jag igång på fem minuter och har gjort en massa små projekt.
Men när man känner att man växt ur Arduinon så kan man ju alltid gå vidare men jag har inte känt någon begränsning än.
Användarvisningsbild
XCore
EF Sponsor

Inlägg av XCore »

Med microcode och picbasic pro fick jag igång mitt första programmerade chip på runt 1 tim.
Då skrev den lite data på en lcd skärm och styrde en rgb diod och läste av några pottar kopplade emot mcu,n.
knipp

Inlägg av knipp »

ok, ska titta närmare på microcode och picbasic pro
tack för tipsen.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jag säger Arduino om du inte vill läsa datablad i 2månader för att få en lysdiod att blinka.
Tog mig någon timme efter att jag köpt en PICKit2.... Dvs att installera allt och köra igång de "lektioner" som följde med.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag säger ta det som dina närmaste kör. Så du lätt kan få hjälp

Men frågar du mig så PIC såklart. Men jag ahr aldrig kört nåt annat.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Prestandamässigt är det ingen skillnad mellan PIC och AVR - eller iaf. bara marginellt.

Microchip gör bättre datablad än Atmel, mer pedagogiska. Detta betyder dock inte att de är enkla att läsa för det... Microchip har väldigt mycket hjälp på deras hemsida, mängder med AN (Application Notes = "Hur kan man göra detta eller hint") - men AVR har forum osv.

De nyaste PIC verkar vara synnerligt trevligt prissatta så det kan vara en faktor också. Jag skulle vilja rekommendera PIC + PICkit 3, då har du ett bra utgångspunkt.
Skriv svar