Magnetisering till en ASEA synkrongenerator

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Magnetisering till en ASEA synkrongenerator

Inlägg av Icecap »

säter: Då jag började min utbildning inom elektroniken i det danska flygvapnet 1981-8-17 var det första vi fick vet: "<Brukar> dog en kvalfylld död för många år sedan. Han hade hunnit bli gammal och därför ska han via i frid!"

Men du kan ha rätt och det är just "kan" som är kruxet!
Maskinist

Inlägg av Maskinist »

@Icecap:
Startmagnetiseringen bör inte vara några problem att lösa. Om det skulle vara så att det inte finns någon remanens kvar i generatorn kan man ju "kicka igång" magnetiseringen genom ett startbatteri på kanske 9 eller 12 V och ett frånslagsrelä. *edit: fick även tips att sätta en 10 ohms resistor i serie med batteriet.
Ok så transformeringen bör ska ske före likriktingen då?
Och snubberdiod bör användas för att skydda kretsen vid frånslag?
Som jag fattar det tycker du att man bör bygga en egen regulator som styr switch-kretsen. Mina elkunskaper är tyvärr inte tillräckliga för detta och det känns som att arbetet kommer bli stort nog ändå. Men tror du att det är möjligt att använda sig av en R449 som finns på denna länk?: http://www.leroy-somer.com/en/downloads ... &button=ok
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag tror att du inte riktigt är med på PWM... Frekvensen är så pass hör att snubberdioden är till för att bevara magnetenergin i magnetiseringsspolen - samt för att skydda switch-transistorn mot otrevligt höga spänningstoppar.

R449 är till en generator med en magnetiseringsspolemotstånd på 10 ohm, den generator du har har 1,45 ohm. En signifikant skillnad. Men annars verkar den omedelbart vara grejen...
Maskinist

Inlägg av Maskinist »

Jag tror att du inte riktigt är med på PWM... Frekvensen är så pass hör att snubberdioden är till för att bevara magnetenergin i magnetiseringsspolen - samt för att skydda switch-transistorn mot otrevligt höga spänningstoppar.
Ok då är jag med. :)
R449 är till en generator med en magnetiseringsspolemotstånd på 10 ohm, den generator du har har 1,45 ohm. En signifikant skillnad. Men annars verkar den omedelbart vara grejen...
Det är just det som är problemet med alla AVR jag tittat på. De är till för modernare generatorer med hjälpmagnetiserare som förstärker strömmen.
Därför vore det galant att hitta en bra lösning på hur man använder sig av en sådan AVR för att styra en magnetiseringskretsen med t.ex en transistor, igbt el. dylikt. Det är ju lite det som hela ex-jobbet går ut på..
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och det är vad du har fått svar på hela tiden - av mig iaf. Att ditt kunnande sedan kanske inte räcker till att använda svaren kan betyda att du antingen ska:
* hitta en lösning du klarar av eller
* hyra in en konsult eller
* lära dig mer elektronik.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Anlita annan student, doktorand, professor osv.. ;)
Maskinist

Inlägg av Maskinist »

Och det är vad du har fått svar på hela tiden
Hmm, antar att det hela är "lite" svårare att lösa än vad jag trott då.
Får se hur jag ska fortsätta härifrån. Hursomhelst är det ett intressant ämne och jag kommer nog lära mig en hel del under resans gång...
Tack i vart fall för att du tagit dig tid och försökt att hjälpa mig!
Skriv svar