utsug, bygga med modell fläkt, tre fas, kontroller hur styra

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

utsug, bygga med modell fläkt, tre fas, kontroller hur styra

Inlägg av kricka »

Haloj!

Håller på och ska få ut lödrök och andra ångor från arbetsbänken/skrivbordet.
Har köpt stålspiral armerad slang och vent rör. Och har fått ihop så jag har flera utsug.
Nu tänkte jag använda en modell motor fläkt och försöka köra den i två lägen.
Då har jag ett ventilations läge och ett "utsugs" läge.

Dock vet jag inte hur jag ska få fläkten att snurra, det är ju en trefas motor.
Och jag tänkte använda en sådan där hastighets kontroller. Men hur styr man en sådan?
Har googlat lite med kunde inte riktigt hitta det jag sökte. Är det någon som har tips på info källa?

Fläkten är denna

Kontrollern är denna
Användarvisningsbild
prototypen

Re: utsug, bygga med modell fläkt, tre fas, kontroller hur s

Inlägg av prototypen »

Varför inte en datorfläkt?
En till varje utsug.

Protte
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kricka »

Jag har redan provat det, eller rättare sagt har så nu.

Min första tanke var dator fläktar.
Så jag skrev ut en adapter på min 3D skrivare för att använda en 120mm fläkt
på 100m ventilations röret och så 80mm fläktar i varje ände på själva slangarna som
är vid lödstationen, arbetsplatsen och 3D skrivaren. Men under trycket räcker inte till.
Provade att sätta dubbla 120mm fläktar och tog även hem olika modeller från Deltaco.se
men det räcker inte.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det gäller faktisk inte om att ha mycket sugkraft, det handlar om att ha rätt utformar insug. Flyttar man luften ut från ett rum behövs såklart en viss kraft om inflödet är begränsat/strypt men i annat fall är det flödet som är viktigt samt hur man suger in.

En lämplig utformning kan ses på 82-538-58, grejen är att man placerar den platta sidan mot arbetsskivan, det leder till att luften "klibbar" vid ytan.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Om du nu har bestämt dig för att använda en ducted fan avsedd för modellflygplan så rekommenderar jag att skaffa ett fartreglage och en servotestare. Servotestaren har en vridpot där du ställer motorns hastighet. Dock tror jag inte att ducted fan är rätt väg att gå.
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kricka »

Walle:
Nja bestämt och bestämt. Man arbetar tills man nått resultatet man vill nå.
Och eftersom jag inte får tillräckligt med undertryck/sug för att det ska bete sig som
jag hade tänkt så var min tanke att en "ducted fan" var billigaste alternativet och smidigt kanske.

Men om jag förstår dig rätt så använder servon och motor kontrollern samma typ signaler.

Icecap:
Jag har gjort ett munstycke på spiralslangen jag har, och jag försökte göra likadant som munstyckena
som var på utsug/renings systemen som Ericsson hade på 90-talet. Ser ut som ett rör som blir större
med en liten skärm på.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Grattis till det - men ville det inte vara bättre med ett som fungerar? Ja, jag har praktisk erfarenhet med båda och det är stor skillnad!
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kricka »

Icecap:
Om jag släpper mina planer ett tag.

Hur bör jag gå till väga tycker du?
(Jag har inte direkt sysslat inom detta område, så alla tankar är välkommna).

Hårdvaran som sitter idag är. ett 100mm rör genom väggen med ett kallras skydd på utsidan.
På insidan sitter idag en 120mm data fläkt, sen ett 100m rör som går ut med väggen, och på
tre ställen har jag tagit ut tre 50mm spiralslangar ut till där utsugen behövs.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Utsug når ung lika lång ut från öppningen som diametern på röret, dvs ung 50 mm.
Måste alla utsug vara igång samtidigt eller skulle man kunna tänka sig 100 mm med spjäll på varje.
Med 3 arbetsplatser måste det vara en stor hobbyverkstad eller ett litet företag.

Hur är det med tilluft
Helikopterfläkten kommer den att kunna köras under lång tid?
Hur låter den?

Jag skulle försöka hitta en centrifugalfläkt av lagom storlek, ger bra med tryck.
Helikopterfläkten är ju fortfarande en axialfläkt.

Protte
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är viktigt att fläkten inte måste suga undertryck i rummet, ser man på t.ex. Filtronic's system går den bortsugna lödröken till ett filter som rensar luften varför det inte blir något värmeförlust (varm luft ut, kall luft in som måste värmas upp).

Sedan är det viktigt att suger placeras så att det ger en "ground-effekt", det betyder att munstycket (du ser ju i länken hur det ser ut) placeras arbetsskivan, nära lödstället. Detta ger då ett "drag" jäms med skivans yta som drar med sig lödröken. Munstycket bör vara inom 1-2dm från lödpunkten.

Jag är dock lite tveksam till fördelningen av rör: 1 st 100mm som "matar" 3 st 50mm, det känns inte helt rätt fördelat. Finns det stoppventiler på dom som inte används? Rent matematisk borde det vara rätt så jag ska inte klaga, dock kan jag se problem om det är längre sträckor som det rör sig om.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

En "servotestare" består i princip av en oscillator där man kan variera pulsbredden, jag tror det är mellan 1 och 2ms lång puls.
Skriv svar