Problem med tranformator och spotlights
Problem med tranformator och spotlights
Hej,
jag har kopplat in spotlights i köket och har användt fyra stycken transformatorer. Varje transformator har tre utgångar för spotlights. I tre av de fyra transformatorerna har jag kopplat in tre spottar och det fungerar perfekt. I den fjärde transformatorn så sitter bara en spot. Där lyser det inte som det ska. Det lyser nästan inte alls. Kan det bli fel effekt för att jag bara har en spot inkopplad? Kan det hjälpa att sätta dit ett motstånd där jag inte har någon spot?
jag har kopplat in spotlights i köket och har användt fyra stycken transformatorer. Varje transformator har tre utgångar för spotlights. I tre av de fyra transformatorerna har jag kopplat in tre spottar och det fungerar perfekt. I den fjärde transformatorn så sitter bara en spot. Där lyser det inte som det ska. Det lyser nästan inte alls. Kan det bli fel effekt för att jag bara har en spot inkopplad? Kan det hjälpa att sätta dit ett motstånd där jag inte har någon spot?
Re: Problem med tranformator och spotlights
Många billiga elektroniska trafos Kräver en minimumeffekt för att kunna reglera rätt, prova koppla in en lampa till för att se om det fumgerar.
Det låter inte som att det är en transformator du har.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Koppla (belasta) en vanlig lampa om minst 40 W tillsammans med det nya.
Det är ju iofs en transformator även i en switchnätdeldanei skrev:Det låter inte som att det är en transformator du har.
Till TS: Kan du inte flytta över så att du har två lampor per transformator på två transformatorer?
Mina IKEA trafos för 12v spottar har just det "problemet".
Om 2 utav 3 glödlampor går sönder så lyser den tredje bara lite grand.
Om 2 utav 3 glödlampor går sönder så lyser den tredje bara lite grand.
danei: Det är möjligt att det inte heter transformator. Men det är en dosa som jag kopplar 230 till och som jag sedan kan koppla in mina spottar (likström) till plus en extra tråd för att dimma dem.
spufuz: Det låter precis som mitt dilemma!
MiaM: Nix, den ensamma spotten sitter över en väldigt liten köksbänk. Det är om jag väljer att ha en spot inne i skåpet...
Men min ursprungsfråga kvarstår; kan jag koppla in ett motstånd där jag saknar spottar?
spufuz: Det låter precis som mitt dilemma!
MiaM: Nix, den ensamma spotten sitter över en väldigt liten köksbänk. Det är om jag väljer att ha en spot inne i skåpet...
Men min ursprungsfråga kvarstår; kan jag koppla in ett motstånd där jag saknar spottar?
- prototypen
Japp, men det kommer ju att bli varmt.
MEN har du provat att koppla in en spot till för att se om det beror på underbelastning eller om transformatorn är felaktig.
Jag har en elektronisk transformator (omvandlarmojängmedhögfrekvenstransformatorförattblilitenochlätt) som belastas med blott 10 W och den dimmar så fint.
Sedan kommer det nog inte likström ur omvandlarmojängen, det är inte bra för glödlampan och det sänker verkningsgraden med kanske 8%, och kostar både pengar och utrymme.
Protte
MEN har du provat att koppla in en spot till för att se om det beror på underbelastning eller om transformatorn är felaktig.
Jag har en elektronisk transformator (omvandlarmojängmedhögfrekvenstransformatorförattblilitenochlätt) som belastas med blott 10 W och den dimmar så fint.
Sedan kommer det nog inte likström ur omvandlarmojängen, det är inte bra för glödlampan och det sänker verkningsgraden med kanske 8%, och kostar både pengar och utrymme.
Protte
Japp, jag har provat att byta plats på transformatorerna, så den är det inget fel på.
- prototypen
För långt / opraktiskt att dra kabel så att den trafon även matar en av de andra spottarna, eller blir det fel med vilken strömbrytare som styr vilka lampor då?tindra skrev:MiaM: Nix, den ensamma spotten sitter över en väldigt liten köksbänk. Det är om jag väljer att ha en spot inne i skåpet...