Hjälp Självhållande Relä :?:

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
express84

Hjälp Självhållande Relä :?:

Inlägg av express84 »

Hej jag letar efter ett relä som är Självhållande i två lägen.

Det jag skulle vilja göra är att, Ha en brytare (On) Off (On) och sen ha 2st lysdioder (Som växlar mellan rött och grönt) som visade åt vilket håll man senast tryckte knappen åt.

Har förstått att man behöver ett självhållande relä.
Men hittar inget. kanske ni kan hjälpa mig. ??
Och kanske hur man skall koppla in detta?

Spänningen är 12volt DC

Tack på förhand
Pejlaren

Re: Hjälp Självhållande Relä :?:

Inlägg av Pejlaren »

Bistabilit relä heter det!
express84

Inlägg av express84 »

Okej då var jag ute och cyklade.

Du har inte möjligt vis nått tips om ett sådant relä?
som kan passa mina krav :roll:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det funkar bra med två växlande reläer. Det är bara att koppla så att de självhåller och släpper om det andra reläet dras.

Edit: Eller ett växlande relä med en spolspänning som är lägre än matningen i kombination med en resistor.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

express84, är det en skoluppgift?
express84

Inlägg av express84 »

Nej nej. Det är till min modelljärnväg. Så jag kan se på en spårplanstavla uppe på väggen hur växlarna står.

Tänkte använda mig utav följande brytare http://www.ebay.com/itm/330794699363?ss ... 1438.l2649

Så kör jag växelströmmen på ena sidan och 12volt dc till lysdioderna på andra sida.
Det är märklin.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Du kan titta på en lösning med vippor. T.ex. 74hc74 eftersom du har säkerligen
fler än en växel på banan.

Både relälösningen och vipplösningen kräver att du "nollställer" systemet då du slår på
strömmen eftersom de inte minns läget vid spänningsavbrott.

Swech
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Kan man inte ha en brytare i växeln som ger det "rätta" växlingsläget?

Protte

PS jag såg att jag hade ett helt rör med bistabila relän, som är sant bistabila dvs inte spänningsberoende.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

express84 skrev:Nej nej. Det är till min modelljärnväg. Så jag kan se på en spårplanstavla uppe på väggen hur växlarna står.

Tänkte använda mig utav följande brytare http://www.ebay.com/itm/330794699363?ss ... 1438.l2649

Så kör jag växelströmmen på ena sidan och 12volt dc till lysdioderna på andra sida.
Det är märklin.
Daneis förslag med två reläer funkar.

En kontakt på varje relä är kopplad så att när det reläet är avstängt så matas ström till det andra reläets spole. Vippan är kopplad så att den matar ström till spolen på valfritt relä. När ett första reläet får ström från vippan så kommer det inte kunna gå nån ström till andra reläet, och då kommer andra reläets kontakter att mata ström till första reläet.

Jag ser dock en fara och det är att vid uppstart så kan det hända att vippan inte stabiliserar sig utan börjar självsvänga, det borde gå att lösa med en koppling med en kondensator, en diod och ett motstånd som skickar på lite ström på ena reläets spole vid uppstart.

Men, om du ändå ska bygga med nån form av elektronik så kan du lika gärna bygga med vippa i en digital IC, t.ex. 74xx74 (eller 4013) som swech föreslår. Låt en sådan vippa styras av din återfjädrande strömbrytare, och låt vippan styra lysdioderna direkt men styra relä via någon drivkrets.

P.S. 4013 eller 74HC74 drar otroligt lite ström i sig när de står stilla i ett stabilt tillstånd. Om man kopplar kringliggande kretsar på "rätt" sätt så kan man få nära noll strömförbrukning förutom strömmen till reläer och lysdioder. Om reläerna och lysdioderna matas separat så skulle du i princip kunna mata ic-kretsarna både från nätdel och från ett backupbatteri som kommer räcka ungefär så länge som det skulle hållt helt utan belastning. Kanske inte spelar så stor roll men det verkar vara en trevlig idé med styrkretsar som minns hur allt var inställt mellan gångerna man kör.

Med logikkretsar så har du dessutom nog tagit första steget till att eventuellt kunna datorstyra modelljärnvägen i framtiden.
express84

Inlägg av express84 »

Är inte jätte haj på svårare elektronik. Kan läsa och förstå lättare kopplings scheman.
Hade varit gott att hålla sig på en nivå som jag behärskar.
Hittade följande http://www.ebay.com/itm/Latching-Bistab ... 2a2222b417 Skulle denna kunna funka?

kanske man kan få tag i enbart relät och bygga vidare på det. ??
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det funkar, men blir onödigt dyrt.

Det räcker med ett vanligt 5V relä. tex. 37-162-06 men det går att hitta biligare än Elfa, Swech har för undre halva priset tex.

Koppla brytarens mittanslutning till jord och de andra till var sin sida på reläspolen.
Koppla även reläets mittanslutnig till jord.
Bygla NO utgången på relät till ena spolanslutningen. Den andra matar du med 12V via ett seriemotstånd. Nu kommer du att ha en jord på ena eller andra reläutgången tillgänglig för dioderna.

Rita upp kopplingen så går det att förstå, att skapa sig en bild i huvudet är inte lätt.
Beskrivningen bygger på enpoliga växlande brytare och relä, även om det jag länkade till var tvåpoligt.
express84

Inlägg av express84 »

kanske nån som kan rita upp ett koppling schema hur jag skall koppla med lysdioder med Gemensam Katod (-)
Och dom reläerna
Kanske ett kretskort som jag kan lämna in och få tillverkat. Ett för varje växel
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Funderat på att göra något själv? Jag gav dig en utförlig beskrivning på en krets som passar just för gemensam katod, ren tur eftersom du inte kläckt ur dig det. Kan du inte lägga 5min på att Rita upp det? Kopplingen är så enkel att den inte motiverar mönsterkort.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag insåg när jag såg på saken att det var gemensam anod jag beskrev för. Men å andra sidan är det bara att växla polaritet på hela bygget så blir det tvärt om. Eller använda den andra polen på reläet.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Är det jag som inte fattar? Att det önskas indikering är OK men hur styrs skiften? Är det:
* AC på skiften = ena ställningen, ingen AC = andra ställningen (alltså som ett relä)?
* Eller är det en kortvarig puls på ena spolen = ena ställningen, en kortvarig puls på andra spolen = andra ställningen"?

Det känns helt fel lösningar som har framkommit men att detta beror på att grundfrågan är totalt fel.
Skriv svar