Önskar tips på back-emk skydd…

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
olaa

Önskar tips på back-emk skydd…

Inlägg av olaa »

8) Hej!
Har en DC motor, 24V som drar en last vertikalt vid ca 15A.
Nätaggregatet är switchat.
När motorn stoppas i sin rörelse får jag en oönskad back-emk som aktiverar nätaggregatets skyddskrets.

Kan ni ge mig några kretslösningar på hur jag kan få ned back-emk som når aggregatet? Jag har i tankarna Shunt dioder och spolar som leder bort och minskar problemen.

Tyvärr måste det hela bli mera komplicerat så en enkel diodlösning funkar nog inte… Anledningen är att motorn körs åt båda hållen genom att ändra polaritet…

Tack för hjälpen
Ola A.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Re: Önskar tips på back-emk skydd…

Inlägg av 13th.Marine »

Normalt sett så sätter man en diod över varje trissa i h-bryggan.
olaa

Inlägg av olaa »

8) Tyvärr är H-bryggan integrerad i en styrmodul vilket jag ogärna vill meka med.
Antingen kan man kanske sätta någon typ av lösning på utgången av nätdelen, som hela tiden ger 24V +/- och skyddar denna eller så lägger man något skydd vid motorn. Det är nätdelen som löser ut sitt skydd hela tiden, styrmodulen ser ut att klara sig fint.
gkar

Inlägg av gkar »

Lägg 22 ohm parallellt med 24V nätdelen.

Funkar det?
xxargs

Inlägg av xxargs »

H-drivern fungerar uppenbarligen i 4 kvandranter vilket innebär att den levererar energi baklänges mot nätaggregatet som förutsätts absorbera energin och skicka ut det vidare mot elnätet... vilket det inte gör

fråga 1 är hur mycket back-EMK eller snarare energimängd som går baklänges - är det motorns och lastens hela rörelseenergi så kan det bli ansenliga belopp och det räcker kanske inte med större kondingar parallellt med nätaggets utgången som 'kudde'

2. hur mycket höjs spänningen vid inbromsning och hur mycket höjning i spänning tål aggregatet innan dess skyddsskretsar slår ifrån.

kort sagt du får hänga på oscilloskopet och se vilka spänningar det handlar om - är det bara lite över nätaggregatets gräns när skyddet aktiveras så kanske det räcker med större utgångskonding och/eller lite ökad läcklast och är det mycket så får du kanske tillverka dig en 'zenerdiod' som leder bra något under nätaggregatets skyddsnivå men leder inte alls vid dess normala utspänning.

energin som du plockar upp när du bromsar motorn med tillhörande mekanik måste ta vägen någonstans - frågan är bara hur...
olaa

Inlägg av olaa »

8) Tack för responsen. Jag ska se om jag kan hitta fram ett oscilloskop för analys.

Mvh

Ola A.
gkar

Inlägg av gkar »

Anledningen till att jag undrade om det fungerar med 22 ohm över agget är att det till en viss del absorberar returenergin och även lastar aggregatet så att det inte går utan last.

Att det går utan last gör ingenting, men det blir ett ganska besvärligt transientresponssvar, när den går från mycket ström till ingen alls, samt att den får en flyback.

Du kan också prova med en snubber, antingen R och C i serie med agget, eller en RCD, som bara snubbrar när spänningen stiger och snubbrar den.

Snubbrar är bra ibland.
j.po
Kontakt:

Inlägg av j.po »

måste den vända snabbt? annars kan du koppla från spänningen och låta den stanna innan du vänder polaritet, med ett motstånd över motorn bromsar den mycket snabbare är om den skall stanna av sig själv utan något inkopplat.
Skriv svar