CD/DVD-kopiator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
wiseguy

CD/DVD-kopiator

Inlägg av wiseguy »

Någon som vet hur man gör en CD/DVD-kopiator?

Tänker på något liknande den på denna sida:
http://www.binarteknik.se/produkter/1003.phtml
(den nedre maskinen)

Att det behövs en läsare samt ett antal CD/DVD-brännare förstår jag, men resten??
Finns det att köpa något kort för att sammankoppla alla dessa?

Ett alternativ till denna (som jag förstår är fristående från en dator) är att koppla ett större antal brännare till en dator. Men hur?

Tacksam för seriösa svar! :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

snabb dator + Ett större antal brännare + Ett antal IDE-kontrollerkort + programvara som klarar att jobba med multipla brännare

är ju en ide :)
etnica

Inlägg av etnica »

Tja för det första så sitter det ju en dator inne i lådan. Sen så är det nog SCSI brännare, jag har inte sett några towers som dom kör ide i, var ju dock ej utskrivet i detta fallet.

Men fungerar väll med IDE nuförtiden, om man har bra kontroller kort.

Programvara finns det, har för mig att det var padus disc juggler som klarade av multipla brännare. Men om man nu vill ha det som en standalone burk utan vga skärm så vetefasen vad det kan finnas för färdig mjukvara. Skulle väll isåfall vara nått konsoll program för linux.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Nero klarar multibrännare det oxå. Aldrig testat, men funktionen finns.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Jo, jag har två brännare i min dator och kör nero, går utmärkt att bränna två skivor sammtidigt, dock vet jag inte hur det blir om man har flera.
wiseguy

Inlägg av wiseguy »

Tack för Era svar hittills!!

Får fundera på om man ska testa att koppla ihop lite, eller om det kan löna sig att köpa en färdig utrustning.

Skulle vara kul om man kunde få igång en mindre verksamhet inom cd/dvd-kopiering.
Men feg som man är vet jag inte om man vågar ge sig på att direkt köpa en färdig utrustning för detta.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

8st DVDRW går på 3200kr, plus att du behöver 2 eller 4 IDE kontrollrar för 250kr/st.

Så får man hoppas att du har en gamla dator med 2/4 lediga PCI-platser.

Linux om den ska vara fristående och windows om du orkar sitta och växla skivor.Så visst blir det billigare än 17000kr.

Plus om du okar göra en robbot som kan byta skivor automatisk.
Ett plus till om du kan få robboten att lägga skivan på en skrivare som skriver ut en bild på varje.
wiseguy

Inlägg av wiseguy »

netrunner skrev:8st DVDRW går på 3200kr, plus att du behöver 2 eller 4 IDE kontrollrar för 250kr/st.

Så får man hoppas att du har en gamla dator med 2/4 lediga PCI-platser.

Linux om den ska vara fristående och windows om du orkar sitta och växla skivor.Så visst blir det billigare än 17000kr.

Plus om du okar göra en robbot som kan byta skivor automatisk.
Ett plus till om du kan få robboten att lägga skivan på en skrivare som skriver ut en bild på varje.
Tack för ditt tips. :)

Men det jag undrar över är "Linux om den ska vara fristående och windows om du orkar sitta och växla skivor"
Jag kan inget om Linux, men jag måste väl växla skivor för hand oavsett vilket operativsystem jag kör? :humm:
Den modell jag länkade till i första inlägget måste man ju också skifta skivor för hand när dom är färdiga.

Är det någon som har testat någon bra och billig skrivare som tar CD-skivor?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

""Linux om den ska vara fristående och windows om du orkar sitta och växla skivor""

Jo, det kommer att ta ett tag att lärasig linux. Men när du väl har ett script som kan kopiera CD/DVD som du vill, så ska det inte vara så svårt att trigga en robot som flyttar skivorna i tur och ordning till en skrivare eller hur du nu vill ha det.

I Windows så går det att styra mycket få saker med script så då måste du sitta och flytta skivor förhand.

En 8X DVD kommer att kunna fixa 6skivor i timmen (fler om dom inte är fulla) så med 8st så får du sitta och byta 48skivor i timmen. CD är mycket snabbare att bränna, den bör klara 20 i timmen. Så du kan bränna 160 i timmen med 8 brännare.

En robot som får jobba under natten kan då på 8timmar fixa 384 DVD skivor. Och för CD 1280 på 8 timmar, men då får man ha en kvick robot...
wiseguy

Inlägg av wiseguy »

Okej netrunner, då tror jag att jag förstår!

Tyvärr är mina kunskaper starkt begränsade så att jag får väl vara glad om jag lyckas bygga ihop ett "kopieringstorn" och få detta att fungera.

Men det skulle vara roligt om det gick att göra en kopieringsrobot som dessutom var kopplad till en skrivare för att printa på skivorna med automatik.

Tack så mycket för dina tips och förklaringar!
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor

Inlägg av exile »

Tja inte så "hög teknologisk" men inte några större problem att bygga roboten i lego. Sen hur bra det kanse fungerar är väll en annan sak :roll:
wiseguy

Inlägg av wiseguy »

Hehe, ja nog hade jag tänkt det lite "proffsigare" än i lego! :D :D

Men tack för idén i alla fall! 8)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag funderade lite på dedär med robot. Om den använder en sug för att lyfta skivan så får den inte lämna fett på ytan så att den förstör för skrivaren.

Någon typ av "hiss" skulle kunna göra jobbet men inte helt. Effektivast skulle vara om den kan tamedsig en tom-skiva och ställa sig att vänta på att nästa brännaren i tur-ordning är klar. Men helt lätt är det inte...
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Det finns ju en kille som byggt en sån robot som lyfter skivor. Kommer inte riktigt ihåg hur han byggde men jag tror han körde med en blandning av lego och trä. Det finns på nätet nånstans, kommer tyvärr inte ihåg var :(
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har en CD-kopiator som klarar 50skivor.
Den lyfter skivorna i centrumhålet.

Tog lite bilder. Tyvärr hade min sambo med sig digitalkameran (ok, det är hennes...), så bilderna är tagna med videokameran och i ganska dålig kvalitet. Men man ser hur det fungerar iallafall och det är huvudsaken.

Så här ser den ut. (Har monterat en blå lysdiod i chassit.) 8)
Bild

Det här är den delen som håller fast skivorna.
"Tappen" (till höger i bild) känner av om det sitter en skiva på plats.
Det är även tappen som släpper skivan genom att trycka tappen mot skivan.
Bild

Armen trycker ner de fjädrande plast-tapparna i hålet på skivan för att hålla fast skivan.
Bild

Jepp, den sitter fast
Bild

Sitter fortfarande fast...
Bild
Skriv svar