Korta avstånd med radiosändare/mottagare
- Zajber
- Kontakt:
Korta avstånd med radiosändare/mottagare
Har en idé på gång.
Tänkte göra ett system som automatiskt utför en funktion så fort en person närmar sig systemet.
Lite som nyckelfria dörrar på moderna bilar, fast inte specifikt detta.
Kravspec som jag hade tänkt sätta upp:
- Räckvidd 2-4 meter mellan sändare och mottager för aktivering
- Störokänsligt, systemet får INTE bugga ur p.g.a. störningar i omgivningen. T.ex. motorer eller andra radiomottagare.
Mina tankar är något av följande (Rangordnade efter vad jag tror passar):
* Blåtandsmodul mot mobiltelefon. (Alla har en mobiltelefon?!) / Separat parad enhet.
* ZigBee? Har aldrig använt mig av dessa, vet mycket lite om detta tyvärr..
* 433MHz med någon effektbegränsning eller skärm (Dock lite för osäkert när så många andra enheter har samma frekvensområde)
Har ni något tips på en radioöverförings-teknik som kan passa detta ändamål?
Tänkte göra ett system som automatiskt utför en funktion så fort en person närmar sig systemet.
Lite som nyckelfria dörrar på moderna bilar, fast inte specifikt detta.
Kravspec som jag hade tänkt sätta upp:
- Räckvidd 2-4 meter mellan sändare och mottager för aktivering
- Störokänsligt, systemet får INTE bugga ur p.g.a. störningar i omgivningen. T.ex. motorer eller andra radiomottagare.
Mina tankar är något av följande (Rangordnade efter vad jag tror passar):
* Blåtandsmodul mot mobiltelefon. (Alla har en mobiltelefon?!) / Separat parad enhet.
* ZigBee? Har aldrig använt mig av dessa, vet mycket lite om detta tyvärr..
* 433MHz med någon effektbegränsning eller skärm (Dock lite för osäkert när så många andra enheter har samma frekvensområde)
Har ni något tips på en radioöverförings-teknik som kan passa detta ändamål?
Re: Korta avstånd med radiosändare/mottagare
Har du funderat på nogon RFID lösning som finns färdig? Annars tror jag bluetoth + mobil kan vara snabbaste vägen framåt...
Dock har inte alla en mobil med bluetooth. Frågan är om de som är berörda redan har en, eller om de förväntas skaffa en annars, innan dörren kan öppnas?
-
thepirateboy
- EF Sponsor
Alla 802.15.4 baserade chip har både signalstyrka och signalkvalitét, dvs du kan lätt avgöra om en person befinner sig i närheten eller inte.
Dessutom är de strömsnåla jämfört med Bluetooth. Lista på chip finns på Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison ... io_modules
Dessutom är de strömsnåla jämfört med Bluetooth. Lista på chip finns på Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison ... io_modules
- Zajber
- Kontakt:
Gör man en bluetooth-lösning så är tanken att man kan välja mellan att para enheten med sin mobiltelefon eller använda en separat "mottagare"-enhet för att slippa använda mobilen.jesse skrev:Dock har inte alla en mobil med bluetooth. Frågan är om de som är berörda redan har en, eller om de förväntas skaffa en annars, innan dörren kan öppnas?
Då är det ju bara och köra med NFC baserat system
Framförallt har alla kanske inte BT påslaget?jesse skrev:Dock har inte alla en mobil med bluetooth. Frågan är om de som är berörda redan har en, eller om de förväntas skaffa en annars, innan dörren kan öppnas?
Jag vet inte hur det är på moderna smartphones men på min gamla icke-smartphone (men med "smarta" funktioner som kalender, musikspelare, webbläsare, kamera o.s.v.) så vinner man en del standbytid på att helt slå av blåtand.
blåtandsvägen är också en väg in i telefonen för hack eller informationsstöld - det är inte bara av batteriskäl som BT och WiFi bör hållas avstängd så mycket det går.
- Zajber
- Kontakt:
På med foliehatten och göm er!blåtandsvägen är också en väg in i telefonen för hack eller informationsstöld - det är inte bara av batteriskäl som BT och WiFi bör hållas avstängd så mycket det går.
- Zajber
- Kontakt:
Fakta?
Att sitta och nojja över om någon kommer att hacka min telefon är något som är upp till var och en.
Personligen tycker jag, och förmodligen en överväldigande majoritet att detta fenomen som ni tar upp är näst intill otänkbart och förmodligen helt lönlöst för en "ondskefull hacker".
Frågan var inte huruvida säkert blåtand är eller för den delen något som rör säkerheten kring trådlösa överföringar.
Det är inte första gången diskussioner här på EF skenar iväg till något som inte gagnar trådskaparens ursprungsfråga.
Detta är ett fenomen som inte heller borde diskuteras i denna tråd, men jag vet personer som helt enkelt ger upp detta forum p.g.a. detta.
Så, tack för att ni tycker att jag borde ta reda på lite mer fakta innan jag svarar på mina trådar.

Att sitta och nojja över om någon kommer att hacka min telefon är något som är upp till var och en.
Personligen tycker jag, och förmodligen en överväldigande majoritet att detta fenomen som ni tar upp är näst intill otänkbart och förmodligen helt lönlöst för en "ondskefull hacker".
Frågan var inte huruvida säkert blåtand är eller för den delen något som rör säkerheten kring trådlösa överföringar.
Det är inte första gången diskussioner här på EF skenar iväg till något som inte gagnar trådskaparens ursprungsfråga.
Detta är ett fenomen som inte heller borde diskuteras i denna tråd, men jag vet personer som helt enkelt ger upp detta forum p.g.a. detta.
Så, tack för att ni tycker att jag borde ta reda på lite mer fakta innan jag svarar på mina trådar.