Styrning av fläkten på pannan

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
danielr112

Styrning av fläkten på pannan

Inlägg av danielr112 »

Fått tag på en 1-fas fläkt till pannan nu. Liten behändig sak. Dvs en sådan som ska sitta där. Hade innan en lite större 3fas som jag styrde med en inverter.

Just nu testade jag den med en lampstyrning från biltema: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning ... mer-46224/

Inte helt optimalt. Så vad vill jag uppnå? Jo behöver en vettig styrning till denna fläkten. Den ska sedan kunna kopplas i 2 lägen. Automat samt manuell. Manuell så ska den styras med en pot. Automat ska en PIC-processor få äran att göra jobbet.

Nu är frågan. Vad för styrning? Försökt googla lite på vad man ska använda men hittar inget. Ska jag skrota ovan och använda den? Har ni tips på vad man ska använda vore det en bra spark på vägen.
Användarvisningsbild
Andy

Re: Styrning av fläkten på pannan

Inlägg av Andy »

Vad är det för typ av motor och vilken effekt är det frågan om?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

På min morbrors flispanna gjorde jag en styrning som hade en dimmerfunktion medelst en PIC och lite tjafs. Det fungerade perfekt.

Den dimmer du använder nu är inte till induktiva belastningar, skaffa en dimmer för det och det fungerar bra.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Ok.

Motorn är väl på ja hmm 60 watt skulle jag tro.

Letar upp specen på den i eftermiddag.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Leta heller upp en dimmer för induktiva belastningar, det skulle nog göra susen istället.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Ska kolla. En moddad sådan lär göra jobbet bra. Så länge jag kan få ihop någon typ av styrning till den. Invertern var lättstyrd. Spänning in kontra varvtal och vips styrning beroende på panntemp :)
Skriv svar