Någon som är bra på digital kabeltv här (DVB-C) ..?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Kjelle

Re: Någon som är bra på digital kabeltv här (DVB-C) ..?

Inlägg av Kjelle »

Om det nu är en störning utifrån som påverkar nätet:

Prova och kanalsök runt 130 MHz med tv'n i analogt läge, med lite tur kan sökning stanna upp på synk typ horisontal eller vertikal.
Du kan sedan med hjälp av fjärrkontrollen i finjusterar läget försöka träffa ev. störningen, lyssna efter datakommunikation,
audio o.sv.

Kjelle
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Prova och kanalsök runt 130 MHz med tv'n i analogt läge, med lite tur kan sökning stanna upp på synk typ horisontal eller vertikal.
Du kan sedan med hjälp av fjärrkontrollen i finjusterar läget försöka träffa ev. störningen, lyssna efter datakommunikation,
audio o.sv.
Det var ett bra tips och det skall jag göra nästa gång det är kraftiga störningar. Vi hade faktiskt ett liknande problem för många herrans år sedan. I en stuga tvärs över vattnet satt en radioamatör och sände på ett band som krockar med en S-kanal i det gamla analoga systemet. Då vi var i skottlinjen för hans riktantenn så kunde man både höra och se vad han sade :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Men de där ojämnheterna i frekvensgång beror nästan helt säkert på missanpassning.

Om det ser bra ut före men inte efter förgreningsburken så bör du kanske prova att ersätta alla anslutna belastningar med termineringsmotstånd, förutom på den utgång du mäter.

Vad sitter i andra änden av dessa ledningar? (Ursäkta om det redan framgått och det trillat ut genom andra örat på mig).
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Om det ser bra ut före men inte efter förgreningsburken så bör du kanske prova att ersätta alla anslutna belastningar med termineringsmotstånd, förutom på den utgång du mäter.
Japp, men då måste jag samla på mig tillräckligt många sådana och i dag är söndag :)
Vad sitter i andra änden av dessa ledningar? (Ursäkta om det redan framgått och det trillat ut genom andra örat på mig).
Uttag :) Kollade ett och det var ett Teleste APS-011, 0,5..1dB dämpning.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ja, 75ohm-terminatorer är inte helt lättköpta på en söndag. En 20dB dämpsats ger väl 40dB (studs tur och retur 20+20dB) dämpning av missanpassning, om du har nåt sånt liggandes.

Är 0,5..1dB dämpning anslutningsdämpning och de är då slututtag med bara en anslutning för fast installerad koax, eller? I så fall är det väl på gränsen att de bör ha ett termineringsmotstånd istoppat i uttaget i de fall de inte används.

Har du inte lite gammalt skrot typ nån gammal tjock-TV, nåt analogt TV-kort för dator och diverse annat skrutt du kan plugga in i de oanvända uttagen som slutmotstånd i brist på annat?

Vanliga hålmonterade motstånd funkar nog för övrigt bättre än inget alls. Jag har fått för mig att slutmotstånd för skruvmontage istället för koaxkabel är gjorda så att det helt enkelt är en "mössa" överdragen över ett hålmonterat motstånd och ena tråden från motståndet sticker ut som "svans" ur mössan, är lödd precis där den går igenom "mössan" och är sen klippt strax utanför. Jag är dock inte säker på om det är nån variant av motstånden som är speciellt bra på HF.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Är 0,5..1dB dämpning anslutningsdämpning och de är då slututtag med bara en anslutning för fast installerad koax, eller? I så fall är det väl på gränsen att de bör ha ett termineringsmotstånd istoppat i uttaget i de fall de inte används.
Ja, det är ett stjärnnät.

Edit: 9€ för en 8-portars fördelare, 41c styck för slutmotstånd :)
Skriv svar