Vi är alla olika. Jag älskar Perl just för alla krumelurer som $ @ [ ] { }...
Jag tycker att dessa tecken gör språket mycket mer begripligt,
så länge de som i Perl används på ett sätt som är konsekvent.
Python gillar jag inte lika bra. C är liksom engelska. Bäst för att det är störst.
Dessa fria begränsade kompilatorer
Re: Dessa fria begränsade kompilatorer
Grejen är att så länge man "mys-programmerar" är språket man använde totalt likgiltigt - så länge man uppnår önskat resultat!
Men ska man ändå lära sig ett högnivåspråk från grunden är det ju lika bra att lära sig ett som har en standard och som är "stort", det gör det enklare att låna/inspireras av andra, det blir samma "språk" när man ska utväxla idéer i t.ex. ett forum osv.
Själv bytte jag från Pascal till C i sin tid, enbart baserat på att jag tyckte att det var enklare att formattera utskrifter i C än i Pascal, jag är ganska säker på att andra kan tycka precis motsatsen.
Sedan har alla språk för- och nackdelar, att läsa någon annans C-program kan vara ganska påfrestande så att säga, speciellt för mig som kör med Whiteschmidt-struktur och ännu svårare om det fattas kommentarer.
Och sedan estetisk: C är inte snyggt!!!
Rent praktisk: Lika starkt som C är, lika seriöst kan man göra bort sig i C! Och det är ju ganska lika med andra språk.
Men ska man ändå lära sig ett högnivåspråk från grunden är det ju lika bra att lära sig ett som har en standard och som är "stort", det gör det enklare att låna/inspireras av andra, det blir samma "språk" när man ska utväxla idéer i t.ex. ett forum osv.
Själv bytte jag från Pascal till C i sin tid, enbart baserat på att jag tyckte att det var enklare att formattera utskrifter i C än i Pascal, jag är ganska säker på att andra kan tycka precis motsatsen.
Sedan har alla språk för- och nackdelar, att läsa någon annans C-program kan vara ganska påfrestande så att säga, speciellt för mig som kör med Whiteschmidt-struktur och ännu svårare om det fattas kommentarer.
Rent praktisk: Lika starkt som C är, lika seriöst kan man göra bort sig i C! Och det är ju ganska lika med andra språk.
- Krille Krokodil
Haha, jag är precis tvärtom, liknar det inte C så får jag rysningar.Gizmo skrev:Du har säkert rätt. Jag får gå på nånslags mental kurs för att tycka att C är "snyggt". Ja jag vet, det här är inte logiskt, men jag avskyr alla klammrar och hakparanteser, det bär mig emot. Det ser fult ut för mitt öga. Assembler är snyggt, men lite för omständligt, pascal är nog det språk jag trivs bäst i. Ja, jag vet, det här är lyxtänkande, och nej jag arbetar inte som programmerare, just for fun är väl en bra summering.
SvenW: Perl är verkligen underbart när man ska arbeta med textfiler! Skrev ett litet verktyg i Java för att plocka ut koordinater från CAD-filer, visste inte att Java hade Perl regular expressions med i standardbiblioteken men hittade det när jag skummade dokumentationen, och då var det bara "Pang, en rad kod, klart!".
Nää, det är klart det inte är estetiskt när du kör Whitesmith!Icecap skrev: ...speciellt för mig som kör med Whiteschmidt-struktur...

Skämt åsido, nog finns det "vacker" C kod där ute, men kanske "beauty is in the eye of the beholder"....