diodproblem
-
diodproblem
hejsan jag skulle behöva lite hjälp med lysdioder och en uträkning
har en nätadappter som ger 12v 1a och denna skall driva lysdioder, dioderna kommer från molectric och har dennna data, Diodfärg: glasklar
Storlek: 5mm
Intensitet: upp till 12000 mcd
Öppningsvinkel: ~30 Grader
Driftspänning: 3,2 - 3,4 Volt
Motstånd vid 12 Volt: 470 Ohm
Ström: 20mA
Ström max.: 50mA
Färg på ljus: Varmvit
Färgtemperatur: ca 3500K
är nu inte hemma på ellära men har försökt läsa över nätet men det blir så rörigt med alla olika svar.
jag har tänkt att koppla 4dioder i serie och ett antal slingor (ca 25 slingor eller mer om det går) måste jag använda motstånd i varje slinga hoppas någon kan hjälpa mig tacksam för svar
mvh anders
har en nätadappter som ger 12v 1a och denna skall driva lysdioder, dioderna kommer från molectric och har dennna data, Diodfärg: glasklar
Storlek: 5mm
Intensitet: upp till 12000 mcd
Öppningsvinkel: ~30 Grader
Driftspänning: 3,2 - 3,4 Volt
Motstånd vid 12 Volt: 470 Ohm
Ström: 20mA
Ström max.: 50mA
Färg på ljus: Varmvit
Färgtemperatur: ca 3500K
är nu inte hemma på ellära men har försökt läsa över nätet men det blir så rörigt med alla olika svar.
jag har tänkt att koppla 4dioder i serie och ett antal slingor (ca 25 slingor eller mer om det går) måste jag använda motstånd i varje slinga hoppas någon kan hjälpa mig tacksam för svar
mvh anders
Re: diodproblem
4 i varje slinga blir inget bra, koppla 3st i varje slinga och ett motstånd i stället, en 82ohm i serie blir nog lagom 
Motståndet ska sitta i varje slinga, det fungerar inte bra med ett motstånd för alla slingor.

Motståndet ska sitta i varje slinga, det fungerar inte bra med ett motstånd för alla slingor.
- Klas-Kenny
Fyra i varje serie går inte bra på 12V, tre där emot går bra.
Lämpligt motstånd räknas fram med ohms lag, R=U/I där U är spänningsfallet över motståndet och I är strömmen du vill ha genom lysdioder.
U får du fram genom att ta 12V-det totala spänningsfallet över lysdioderna (12-3,4*3) och I ser du ju att det är 20mA.
Sen väljer du det motstånd i E12-serien som ligger närmast ÖVER ditt resultat, för att få en viss säkerhetsmarginal mot att elda upp lysdioderna.
Lämpligt motstånd räknas fram med ohms lag, R=U/I där U är spänningsfallet över motståndet och I är strömmen du vill ha genom lysdioder.
U får du fram genom att ta 12V-det totala spänningsfallet över lysdioderna (12-3,4*3) och I ser du ju att det är 20mA.
Sen väljer du det motstånd i E12-serien som ligger närmast ÖVER ditt resultat, för att få en viss säkerhetsmarginal mot att elda upp lysdioderna.
-
jag har gjort 4st slingor idag och dessa lyser helt perfekt utan motstånd mätvärde per slinga 12v så vad händer om jag inte använder motstånd mvh anders
- Klas-Kenny
Det fungerar ett tag, men livslängden på lysdioderna kommer att vara mycket förkortad.
-
Det du inte vet är hur länge dina lysdioder håller.
Vid rätt ström håller de ca 30000 timmar.
Om det är så att ditt nätaggregat lämnar lite för mycket spänning eller transienter så kommer dina LED att hålla allt från ett dar dagar till rätt många månader.
Vid rätt ström håller de ca 30000 timmar.
Om det är så att ditt nätaggregat lämnar lite för mycket spänning eller transienter så kommer dina LED att hålla allt från ett dar dagar till rätt många månader.
Med fyra stycken i slingor och inget strömbegränsningsmotstånd så har du en framspänningsnivå som nominellt ligger över eller väldigt nära 12V, detta gör att du har i princip noll kontroll över vilken ström som flödar genom lysdioderna.
Som sagt så _kan_ det fungera utmärkt, men det räcker med att ditt spänningsaggregat ökar med någon tiondels volt så har du ökat strömmen genom lysdioderna rejält. Ett annat problem är att framspänningen sjunker med värmen, dvs när dina lysdioder blir varma så sjunker framspänningen vilket leder till högre ström som leder till högre värme osv...
Så enkelt sagt, har du tur så fungerar det utmärkt, har du otur överlever dom inte länge alls.
Min enda rekommendation är att koppla 3+motstånd per slinga.
Som sagt så _kan_ det fungera utmärkt, men det räcker med att ditt spänningsaggregat ökar med någon tiondels volt så har du ökat strömmen genom lysdioderna rejält. Ett annat problem är att framspänningen sjunker med värmen, dvs när dina lysdioder blir varma så sjunker framspänningen vilket leder till högre ström som leder till högre värme osv...
Så enkelt sagt, har du tur så fungerar det utmärkt, har du otur överlever dom inte länge alls.
Min enda rekommendation är att koppla 3+motstånd per slinga.
-
tackar för ett eller många bra svar dags att börja koppla dessa skall användas till hela huset, fönster bänkar trapper ja allt
tack än en gång mvh anders
tack än en gång mvh anders
-
hejsan glömde fråga en sak hur många slingor om 3 dioder kan man ha
mvh anders
mvh anders
Om du har dimensionerat resistansen så att varje slinga drar 20mA och nätagget kan leverera 1A så kan du koppla in 1A/20mA=1/0,02=50 stycken slingor.
Kör du med annan ström så klarar du nog själv att räkna ut antalet.
Kör du med annan ström så klarar du nog själv att räkna ut antalet.
-