Upplevd ljusstyrka på PWM:ad LED

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Wedge

Upplevd ljusstyrka på PWM:ad LED

Inlägg av Wedge »

Jag har nu provat dels en egen PWM:ad LED, och dels en färdigköpt lösning, och upplever samma "fenomen" på båda. Stegen i början av skalan (låg ljusstyrka) ger tydligare skillnader än stegen i slutet. Från 0 till ca 50 känns det mer som att styrningen fungerar bra än vad det känns vid högre värden (upp till 255, som motsvarar 100%). Båda LEDarna har diffus kapsling.
Nu när jag skriver så slår det mig att jag baserat mina intryck på hur ljus själva LEDen är (ser ut), inte ljusets upplysningsförmåga, eller vad man nu ska säga.
Gissar på att det är ögat som blir mindre känsligt vid starkare ljus... att jag bländar mig själv eller nåt. Känns mindre troligt att det är nånting tekniskt eftersom två oberoende konstruktioner med olika komponenter/lösningar beter sig likadant.
Vad tror forumets LED-gurus...?
Användarvisningsbild
FormerMazda

Re: Upplevd ljusstyrka på PWM:ad LED

Inlägg av FormerMazda »

Fråga ögongurusen.

Med risk för att jag säger felaktiga saker, men ögat precis som örat är inte linjärt i upplevelsen av styrkan. Därför är volymrattar inte linjära, och därför krävs det att gå från 1w till 10w förstärkareffekt för en dubbling i ljudstyrka.

Så, därför är inte upplevd ljusstyrka linjär.

Rätta mig om jag har fel ni som vet. :wink:
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Enkelt löst är att titta igenom ett riktigt mörkt filter så skulle jag tro att du ser samma fenomen som i början, rätta mig om jag har fel.
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

Från 1 till 2 ökar ljuset med 100%, från 2 till 3 med 50% ... från 254 till 255 märks det knappt.
Så om ögat är olinjärt och anpassar sig till de låga ljusintensiteterna (biologisk AGC!) så kommer ju de låga stegen att vara högst påtagliga...! Doh!
Jahapp, det blir nog till att prova en olinjär mappning av indatat! :)

Tack för svar!
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Jag har upplevt samma sak och lagt in en mappningstabell när jag dimmat LED:ar. Dock är steget från 0 till 1 högst märkbart och svårt att ta i mindre steg om man bara har en 8-bitars timer för PWM.
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Det jag upplevt i den låga delen av skalan är att det svårt att få riktigt svagt ljus. I 8-bit PWM har jag sett att 1 ger "ganska" mycket ljus, jämfört med helt släkt. Ju högre man kommer ju mindre blir skillnaden, vilket är naturligt. Men just att det var svårt att få riktigt låga nivåer (utan att förhindra höga) var knepigt.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

8 bit linjär upplösning är för lite. 16 bit fungerade tillräckligt bra när jag lekte med intensiteten på 7-segment LED display.
Skriv svar