I och med att jag kör med en kress och er11 hylsa får jag alltid mäta in varje verktyg vid verktygsbyte.
Jag tänkte då, kan man inte göra en längre hylsa där man spänner in verktyget så att det alltid sitter fast på ett visst mått. Därefter kan man gänga fast den andra delen i kressen. Då borde verktygslängden alltid stämma, eller?
typ såhära.
ER11 förlängning
- ghost_rider
Re: ER11 förlängning
Vad jag förstått så beror den skiftande verktygslängden på att det som tar emot är axeln och den är inte särskilt noga fabricerad i änden (sned?). Åtgärdar man detta, som du är inne på, borde det bli bättre.
Hur stort är problemet i originalutförande? Någon som mätt upp hur mycket det skiftar?
Hur stort är problemet i originalutförande? Någon som mätt upp hur mycket det skiftar?
Hur mäter du in verktygen? Jag mäter också in varje gång med en elektrisk verktygslängdsmätare för 400:- från sorotec.de. Det är inte speciellt jobbigt, även om det är ett moment. Kan man komma från det med samma precision så är det ju helt klart inte sämre. Frågan är hur exakt den sensorn är. Min initiala tanke var att bygga om dem med en av mina knappar som har 1µm repeterbarhet. Men de är på max 5V och det blev enklare att använda den här som den är. Har inte provat hur olika det blir från gång till gång.
- ghost_rider
Just nu har jag t.ex 5 olika vertyg som jag växlar mellan. Det är jobbigt och tar lång tid bara för att byta ur hållaren, sedan 'mäter' jag in genom att gå ner till materialet och 'toucha' ytan o nolla.
inte det bästa eller snabbaste.
Om detta hade varit genomförbart hade jag tänkt att göra 6 förlängningar och mäta in dessa elektroniskt.
inte det bästa eller snabbaste.
Om detta hade varit genomförbart hade jag tänkt att göra 6 förlängningar och mäta in dessa elektroniskt.