Dummy batteri CR2032

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ChristianS

Dummy batteri CR2032

Inlägg av ChristianS »

Det kanske låter som att jag är dummy'n i detta fallet, men har för något är sedan designat ett dotterkort till en processormodul som innehåller en RTC som drar lite för mycket ström, i storleksordningen ca 80uA :tumner: nu är det inte RTC'n som drar ström utan den regulator som ligger i mellan batteriet och RTC'n som sitter i uC'n.

Batteriet sitter på dotterkortet och processormodulen är inte inköpt/vald av mig så ändringar där är uteslutet. Batteriet som databladet rekommenderar (CR2032) håller inte ett år ens, då också med tanke på att apparaterna är i drift periodvis och då tas ingen ström från batteriet.

Quick fix för de produkter som är ute i dagsläget blir ett litet kort som trycks ner i batterihållaren kortet har två sladdar som går till ett 2xAA batteripaket. Räknar då med att det skall åtminstone hålla ca 2 år då.

Nu innan jag börjar Cadda upp detta ställer jag frågan till er finns den möjligtvis en sådan adaptor färdig? Har googlat en del men har inte funnit.
Eller någon annan fiffig lösning?

// Christian
blueint
Kontakt:

Re: Dummy batteri CR2032

Inlägg av blueint »

Dubbelsidigt kretskort med lödanslutning?

Fiffigt bonuspoäng för att integrera anslutningskabeln mellan kontaktytorna ;)
Användarvisningsbild
ChristianS

Inlägg av ChristianS »

Ja dubbelsidigt definitivt med kantplätering där positiva terminalen sitter och klämmer på sidan. och en stor pad där minusen ligger

Förstår inte vad du menar med att integrera anslutningskabeln mellan kontaktytorna?

Det blir nog två stk. padar där trådarna lödes fast.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Vad gör regulatorn? Klarar inte RTCn att köra rakt av 2032an? ganska går att göra en enkel patch på korten för att koppla förbi regulatorn?
Användarvisningsbild
ChristianS

Inlägg av ChristianS »

Som jag skrev ändringar där är uteslutet, apparaterna är ute i världen och jag kan inte kräva att de skall kunna patcha en sot23. Så ett kit där man använder 1 stk. skruvmejsel är lösningen.
Användarvisningsbild
ChristianS

Inlägg av ChristianS »

Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det finns tjockare laminat så det blir tjockt som batteriet.

Protte
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

intec.en.alibaba.com/../EZ_hook_IC_hook_testing_hook_IC_probe_test_clip.html

Skulle det inte gå med två mini testpinnar som du hakar på, en på plus och
naturligtvis en på minus :D

Swech
Senast redigerad av blueint 24 september 2012, 22:24:15, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: urltrim
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

@prototypen, Eller två enkelsidiga som limmas ihop ;)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Ska man plättera kanten så är det inte så bra med två enkelsidiga.

Protte
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Först så bara måste jag kräkas lite.
Ett av de absolut fulaste och svårlästaste elektronikschemor jag någonsin sett, med några enligt min åsikt vidriga ledningsdragningar (t.ex ledningen in till C14 på USB-Ports, URK).
Nej jag har aldrig sett det du önskar färdigt, och tror inte heller att det finns från "hyllan" någonstans.

Bara att CAD´a upp alltså.
3,2 mm laminat är ju självklart, ytmonterade anslutningsledare, fräsa kanten på varje rundel innan plätteringen med djupa lossbrytningsnotchar så att inget sticker ut utanför 20mm diametern och se till att allt hårdförgylls.
Möjligen så måste kortet bli mindre än 20mm pga att ett CR2032 inte har helt vinkelräta väggar vilket ditt mönsterkort kommer att ha.
Cadningen är inte särskilt jobbig, men att sedan få mönsterkortstillverkaren att kunna producera....
Krävs nog en BRA dialog med mönsterkortstillverkaren innan det blir bra.

Ja det kan nog fungera med två externa AA batterier, men se till att välja batterier med låg självurladdning och låg initial spänning (om den blir högre än 3,3V (-5% eller vilken tollerans du har på 3,3V regulatorn i HELA temperaturspannet) så kommer ju batterierna att mata systemet inte den externa kraftmatningen. Och då får du ju inte någon särskilt lång batterilivslängd...
Användarvisningsbild
ChristianS

Inlägg av ChristianS »

Ja ritningen på OC8 lämnar mycket att önska, som konsult har jag sett mycket men den ritningen klår det mesta i hemskhet.

Skall ringa min lokala leverantör i morgon och diskutera, har förhört mig om kantplätering och det verkar som de flesta som har kört kantplätering har pratat med leverantören om detta.
Märkligt att man inte kan fixa det i cadden, vilket blir ett annat samtal till Altium supporten man borde kunna fixa det i paneliseringen.

Tack för er input. :D
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Är det helt otänkbart med ett kit med "en skruvmejsel, en lödkolv"?

Praktiska studier visar annars att det verkar gå rätt bra att löda på en CR2032-sockel... Har haft samma problem fast då var det batterier i en lärbar universalfjärrkontroll, jag lödde fast 2*R6/AA och lödde direkt på batterierna, funkade rätt bra till skillnad från orginalbatterierna som var urladdade när produkten var nyuppackad ur kartong... :D
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

CadInt PCB gör det utan problem och det stöds i Gerber 274X, MEN om sedan mönsterkortsleverantören gör som dom brukar dvs inte slaviskt följen underlagen utan "fixar till" underlag så kommer det att bli fel...
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Cadint har gjort ett sådant kort tidigare åt mig. Ritade bara vanlig kontur och la koppar över kanten på båda sidor.
Ringde sen och förklarade och det funkade bra. Kort borras och fräses både för och efter plättering och etsning så det är inga problem.

Hål större än 2-2,5 mm fräses, det skulle behövas allt för många borrar i CNC annars. Att fräsa ett avlångt hål isf ett runt är ju en baggis.
plättering.jpg
Protte
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar