Värmeelement
-
- Inlägg: 8445
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Re: Värmeelement
Köp en eller flera 60-229-82 det är allt du behöver.
Gör EXAKT det du önskar.
Gör EXAKT det du önskar.
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 26 september 2012, 20:14:15
Re: Värmeelement
Har en kamera som sitter illa till vad gäller damm och antagligen fukt.
Temperaturen varierar i "boxen" som kameran sitter i. Det kan gå ca 1-6 timmar mycket bra. Sen blir det en vit hinna på kamera linsen. När man kollar så ser det ut som en vanlig skitig hinna fast vit.
Hinnan försvinner dock utav sig själv efter ett tag. Borde kunna vara fukt för rummet är fuktigt och man tillsätter även viss mängd fukt i boxen. Kameran är placerad i en metallkapsling och det går inte att den är helt tät. Den måste vara öppen vid linsen. Tillsätter ibland tryckluft för att blåsa bort damm som samlar sig i kamera huset. Känns inte dock som det är det som ställer till det.
/Micke
Temperaturen varierar i "boxen" som kameran sitter i. Det kan gå ca 1-6 timmar mycket bra. Sen blir det en vit hinna på kamera linsen. När man kollar så ser det ut som en vanlig skitig hinna fast vit.
Hinnan försvinner dock utav sig själv efter ett tag. Borde kunna vara fukt för rummet är fuktigt och man tillsätter även viss mängd fukt i boxen. Kameran är placerad i en metallkapsling och det går inte att den är helt tät. Den måste vara öppen vid linsen. Tillsätter ibland tryckluft för att blåsa bort damm som samlar sig i kamera huset. Känns inte dock som det är det som ställer till det.
/Micke
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 26 september 2012, 20:14:15
Re: Värmeelement
Vettigt glas framför linsen kan kanske fixa tätning - i en helt tät kapsling kan några sånadär "silica gel"-antifuktpåsar (som ofta hittas i förpackningar med ny hemelektronik), väl uttorkade (typ kör dem i ugn på 50 grader eller lägg på element ett bra tag), vara en idé.
-
- Inlägg: 8445
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Re: Värmeelement
Nej, gör aldrig så.
Det skall vara otätt och svag uppvärmning om man vill hålla vattnet borta.
En vattenångmolekyl är mindre än en syre eller kvävemolekyl....
Endera så är det helt tätt dvs kopparpackningar mm. eller så skall det vara otätt och uppvärmt annars så kommer den att innehålla vatten, garanterat!!!
Labbade en del på detta när jag jobbade med militärmateriel, allt innehåller fritt vatten så småningom efter tillräckligt många fukt/temperaturcykler.
Det skall vara otätt och svag uppvärmning om man vill hålla vattnet borta.
En vattenångmolekyl är mindre än en syre eller kvävemolekyl....
Endera så är det helt tätt dvs kopparpackningar mm. eller så skall det vara otätt och uppvärmt annars så kommer den att innehålla vatten, garanterat!!!
Labbade en del på detta när jag jobbade med militärmateriel, allt innehåller fritt vatten så småningom efter tillräckligt många fukt/temperaturcykler.
Re: Värmeelement
håller med, och 'otätt' är inte samma sak som ett nålstick ena hörnet - utan i stort sett vidöppen botten med åtskilliga cm^2 i yta (kanske med fint insektsnät som skydd för oönskade mångbenade invånare) och någon glipa i överkant då vattenånga är lättare än luft och fukthalten blir något högre i överkant än underkanten.
ser man också till att inkromet (elektroniken med tillhörande glassystem) några grader varmare än omgivningen så slipper man impåslag på tex linsytor.
man kan producera torr luft snabbt i kapslingen om man expanderar tex. 6 Bar omgivningstempererad tryckluft till atmosfärstryck genom sintersten/munstycke då nivån hamnar runt 20% Rh och därmed väldigt torkande på imma och frost även om hela kapslingen med utrustning är kall.
silikagel-påsar är meningslöst om man inte har koll på fuktinvandringstakten genom tätningar etc. och skulle man mot förmodan ha kontroll på detta så måste byte ske med jämna tidmellanrum (glöm inte det som kommer på insidan på kablar och ledningar då kabeln kan representera kvadratmeter med fuktupptagande plastyta och sedan kommer som vattenånga i en strid ström med kabelflätan innanför ytterisoleringen)
om man kör på konceptet heltätt så menar man att det skall vara så tätt att om man vakumpumpar utrymmet till halva atmosfärstrycket så skall det fortfarande vara halva atmosfärstrycket när man kontrollera trycket 3 år senare med andra ord metallpackningar med knivegg på tryckytorna.
övertryck hjälper heller inte - tex. bil-AC har flera bars övertryck året runt men det diffuderar in så mycket fukt genom gummislangarna att torkfiltren ändå är i stort sett mättade efter 5-10 år med kanske 10-tals gram vatten absorberad...
ser man också till att inkromet (elektroniken med tillhörande glassystem) några grader varmare än omgivningen så slipper man impåslag på tex linsytor.
man kan producera torr luft snabbt i kapslingen om man expanderar tex. 6 Bar omgivningstempererad tryckluft till atmosfärstryck genom sintersten/munstycke då nivån hamnar runt 20% Rh och därmed väldigt torkande på imma och frost även om hela kapslingen med utrustning är kall.
silikagel-påsar är meningslöst om man inte har koll på fuktinvandringstakten genom tätningar etc. och skulle man mot förmodan ha kontroll på detta så måste byte ske med jämna tidmellanrum (glöm inte det som kommer på insidan på kablar och ledningar då kabeln kan representera kvadratmeter med fuktupptagande plastyta och sedan kommer som vattenånga i en strid ström med kabelflätan innanför ytterisoleringen)
om man kör på konceptet heltätt så menar man att det skall vara så tätt att om man vakumpumpar utrymmet till halva atmosfärstrycket så skall det fortfarande vara halva atmosfärstrycket när man kontrollera trycket 3 år senare med andra ord metallpackningar med knivegg på tryckytorna.
övertryck hjälper heller inte - tex. bil-AC har flera bars övertryck året runt men det diffuderar in så mycket fukt genom gummislangarna att torkfiltren ändå är i stort sett mättade efter 5-10 år med kanske 10-tals gram vatten absorberad...