Värmeelement
-
Värmeelement
Hej !
Jag har lite problem med en Kamera som det gärna vill bli fukt på.
Jag skulle vilja sätta dit ett värmeelement eller liknande, jag vill dock slippa termostat så därför vill jag inte ha mer än 50 celsius i mitt lilla kamera hus betyder ca 5W tror jag.
Har någon något tips på hur jag få tag i ett sådant. Glömde förresten att det skall vara 24V DC
Nu kommer någon att säga att omgivningstemperaturen har betydelse.
/ Micke
Jag har lite problem med en Kamera som det gärna vill bli fukt på.
Jag skulle vilja sätta dit ett värmeelement eller liknande, jag vill dock slippa termostat så därför vill jag inte ha mer än 50 celsius i mitt lilla kamera hus betyder ca 5W tror jag.
Har någon något tips på hur jag få tag i ett sådant. Glömde förresten att det skall vara 24V DC
Nu kommer någon att säga att omgivningstemperaturen har betydelse.
/ Micke
-
Re: Värmeelement
Hur är kameran monterad, i fritt eller i en kapsling.
Bara för att det är fuktigt, innebär det nödvändigtvis inte att det blir problem.
Om det är problem, hur yttrar sig dem?
Osv..............
Lite mer beskrivning och foton av montaget är nog nödvändigt.
Bara för att det är fuktigt, innebär det nödvändigtvis inte att det blir problem.
Om det är problem, hur yttrar sig dem?
Osv..............
Lite mer beskrivning och foton av montaget är nog nödvändigt.
Ett 60-631-84 blir nära 5W om du släpper 24V på det.
En bit aluminiumplåt som kylare, så det inte blir för varmt, och kanske en termostat så är ditt element färdigt.
En bit aluminiumplåt som kylare, så det inte blir för varmt, och kanske en termostat så är ditt element färdigt.
En antagligen betydelsefull faktor är varifrån fukten kommer. Om det är kondens på grund av ouppvärmt utrymme där utomhusluften kommer åt kameran så torde det väl räcka med en rätt klen effekt. Vad sägs t.ex. om att seriekoppla en klase tjock-tv-PTC'er med en glödlampa?
Så länge kameran har samma temp som omgivningen, blir det ingen kondens, dessutom utvecklar naturligtvis kameran lite värme, så den är varmare än omgivningen.
Frågan är, vad består problemen i och när uppkommer de.
Frågan är, vad består problemen i och när uppkommer de.
-
Fukten kommer från värmen som bildas utanför kameran, den lägger sig som en vit hinna på linsen. Lampa är uteslutet får inte bli ljusare i kapslingen. Kapslingen måste vara öppen fram vid linsen.
jag hade tänkt satt ett värmeelement fram vid linsen, men jag kan inte sätta dit en termostat på grund utav utrymmelsskäl. Därav måste också elementet eller liknande vara litet, Kameran sitter i ett plåthölje, det kan komma in bännbart matriel på elementet så jag vill inte att elementer håller högre temp än 40 celsius
jag hade tänkt satt ett värmeelement fram vid linsen, men jag kan inte sätta dit en termostat på grund utav utrymmelsskäl. Därav måste också elementet eller liknande vara litet, Kameran sitter i ett plåthölje, det kan komma in bännbart matriel på elementet så jag vill inte att elementer håller högre temp än 40 celsius
jag tänkte alltså att ha PTC-motstånden inne i kamerahuset men lampan nån annan stans. När man slår på strömmen kommer lampan att blinka till och sen förblir den antagligen i stort sett släckt.
Risken är dock att det går åt rätt många PTC-motstånd.
Förresten, vilken matningsspänning har du tänkt dig?
Risken är dock att det går åt rätt många PTC-motstånd.
Förresten, vilken matningsspänning har du tänkt dig?
Sätt in en liten fläkt, löser nog problemet.
Varför är kameran kallare än omgivningen?
Varför är kameran kallare än omgivningen?
Aha!
24V går nog bra att köra direkt på ett PTC-motstånd från en tjock-TV... Läs dock datablad först!
Poängen med PTC är just att effekten minskar när det blir varmt, så att det inte bränns för mycket effekt mitt på sommaren.
TomasL: Jag gissar att det är dygnstemperaturvariationerna som orsakar problemet. Jämför dagg och fukt/kondens på allt på morgonen, åtminstone vissa dagar.
24V går nog bra att köra direkt på ett PTC-motstånd från en tjock-TV... Läs dock datablad först!
Poängen med PTC är just att effekten minskar när det blir varmt, så att det inte bränns för mycket effekt mitt på sommaren.
TomasL: Jag gissar att det är dygnstemperaturvariationerna som orsakar problemet. Jämför dagg och fukt/kondens på allt på morgonen, åtminstone vissa dagar.
Kan mycket väl vara så, dock vore det bra om TS kunde förklara lite bättre vad det är, så han kan få vettiga råd.