Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
H.O

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av H.O »

På dit gammla skruvstycke, har du inte två gängade hål i "bakänden" på släden? I så fall kan du skruva loss backen från "släden", vända den och skruva fast den i bakänden istället, den sticker då upp några mm över släden, typ:
Skruvstycke.GIF
Ditt gammla ser precis ut som mitt (köpt på OTD) och det har gängade hål på baksidan av släden men jag ser inte på bilden om ditt verkligen har det. Har du inga gängade hål där så går såklart inte det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Coolt, det har jag säkert. Köpte mitt på OTD också.

Edit: Japp, jag har skruvhål bak, så det går på min med.
Agwan

Inlägg av Agwan »

En liten uppgradering/fix av maskinen. Fadern tittade förbi idag och ville titta lite på fräsen. Vi tittade lite på vad som går att förbättra. Jag har nog pratat om tidigare att det blir jäkligt kass yta i botten på allt jag fräser. Det ser fint ut på sidorna, men hackigt och jäkligt i botten. Typ såhär när jag fräser en testficka:
image.jpeg
Anledningen har förmodats vara att framförallt X-axelns motor med infästning kastar ganska så mycket under körning. Precis som att skruven varit krokig vilket också var första teorin. Hur nu en 32mm skruv blir böjd... Vi experimenterade lite med att lossa infästningen av X-motorn, och mycket riktigt ville den plåten vicka fram och tillbaka. Då kom det en anekdot från min fars arbetsliv med sitslyftar som hade problem med kast och att lösningen var att lossa den mutter som håller axeln något. Samma typ av mutter som håller axlarna jag har på min fräs, se nedan:
bild(2).JPG
Vi skruvade åt motorhållaren igen och lossade muttern och drog åt den lite lösare istället för allt vad jag orkat som det var gjort tidigare. Vips var det tidigare kastet borta. Vi snackar ett kast på motorn som säkert var en mm till att det inte gick att se alls. Kastet på ca en mm var på motorn som sitter monterad lite som en hävarm, resulterande fel på skruven var mindre än en tiondel. Bitarna blev 28 tusendelar vågiga med 1cm våglängd (skruvens stigning) mätte jag upp i mätmikroskopet på jobbet. Vi gjorde en ny provkörning och hela maskinen lät faktiskt mycket bättre. Resultatet på botten ser ni nedan:
bild(1).JPG
Skall jag beskriva ytan så är den numer mycket mer jämn och drar man över den med nageln så fastnar den inte någon stans vilket den gör på tidigare yta.
Och teorin bakom varför det blir bättre när man inte drar åt muttern lika hårt är att själva gängan i skruven gör att anläggningsytan mellan skruv och skruvhållare inte är lika stor över hela varvet och då inte får lika stöd över varvet. Det betyder att om skruven har en ingång så får man ett "vick" per varv, har man två ingångar får man två "vick" per varv. Såklart behöver även skruvhållaren, i mitt fall en växel vara lite fel upplinjerad, annars uppstår ju inte kraften från början.

Vi kom även fram till några fler åtgärder som skulle kunna styva upp, jag återkommer med mer om det när jag infört ändringarna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Spontant skulle jag vilja påstå att din spindel inte är i lod med bordet.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Helt rätt tecno, jag har inte upplinjerat den mer än grovt och jag vet att den inte sitter rakt. Det känns inte med fingret på en yta när jag fräst med tex 6mm pinnfräs, men med 50mm planfräsen så märks det klart. Ser med ögat gör man ner till tusendelar.

Jag antar att det är de större cirklarna du tänker på. De små som går efter ytterkanten kommer från att benen inte är stabila nog utan maskinen gungar lite i snabba vändningar. Sänkt acceleration i Mach3 löser minskar dem, men då börjar det ju gå sakta... :)

Jag har planer att korta maskinen en halvmeter eftersom jag ändå inte har skruv eller linjärskenor som räcker till hela maskinlängden. Tanken först vara att skarva skruven och köpa längre skenor. Man vill liksom inte ha mindre maskin i onödan. Men på senare tid har jag insett att garagets/verkstadens utrymme kan vara bra till andra projekt också. Och den här maskinen tar upp hela rummet. Kortar jag maskinen har jag dessutom aluprofiler över till att sätta ihop benen och då blir det bra mycket mer stabilt.

Anledningen till att jag inte upplinjerat spindeln mot bordet bättre är att jag inte har någon sån där pinne man sätter i spindeln och har en klocka i andra ändan. Finns de inte att köpa till vettigt hobbypris någon stans? Vet inte ens vad de heter så att jag kan söka på dem.
H.O

Inlägg av H.O »

Hållare för vippindikator - det är allt du behöver.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Ja men titta där. Den borde duga och till bra pris med. Jag har för mig att det inte är någon laxspårsfäste på min indikator, men som jag förstår det så finns det ett 8mm hål också, vilket säkert är standard för infästning av klockor så att det passar min.

Edit: Arm beställd.
Edit 2: Levererad, grymt snabbt... Armen var lite kortare än jag tänkt mig bara, jag såg framför mig något som åtminstone var 150mm. Men den här räcker säkert för den noggrannhet jag behöver.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Har provat att upplinjera först skruvstycket och sedan spindeln nu. Skruvstycket rättade jag upp och mätte in på 10 punkter och de låg inom 5 hundradelar. Det går säker att få bättre. Sedan upplinjerade jag spindeln mot skruvstycket inom 2 hundradelar. Det betyder iofs att jag får spindeln upplinjerad innom 2 hundradelar +- 5 hundradelar. Men jag hade 27 hundradelar fel innan upplinjering.

Resultatet blev i princip ingen skillnad alls. Jag körde två hål av samma X-Y-format som tidigare men dels med 4mm djup (samma som tidigare) och dels 10mm djup. Med lite fantasi kan man känna att ytan är lite jämnare och att maskinen gick lite finare under bearbetningen. Kanske att det gick lite finare vid 10mm skärdjup än när jag gjort samma typ av fräsning tidigare. Det verkar alltså snarare som att jag behöver fixera benen så att maskinen inte gungar och helst på med heltäckande bord också.

Sedan kanske <7 hundradelar inte är tillräckligt rakt för en spindel.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Kvällens test. Vi (jag och tjejen) håller på att bygga en byrå av egen design blandat med köpt. Det köpta är själva skåpet och lådorna även om skåpet är målat med havsblått. Det egendesignade är fronterna. Rätt så enkelt koncept. Det roliga är att jag fått tjejen att sitta en del och rita direkt i CAD:en.

Så till kvällens körning, istället för att köra sönder 1000:- ekplankor så har vi kapat upp några MDF:skivor i samma storlek som fronterna skall vara. Sedan har vi fräst in hålen för infästning av lådramarna så att de passar och sitter lagom ifrån varandra. Och det som gäller nu är fronterna.

http://www.youtube.com/watch?v=YH_3cbbW ... e=youtu.be

Det som syns på filmen ovan är en testkörning i MDF av framsidan av nedersta lådan. Det mesta av ljudet kommer från vakuumpumpen och dammsugaren. Jag matar 2200mm/min (max vad maskinen ger med de växlar jag har), varvar 15000 rpm på spindeln och har ett ingrepp på 1mm.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Och hur stort är frässtålet?
Agwan

Inlägg av Agwan »

3mm
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Bra, jag är intresserad då jag inte har så mycket erfarenhet vad det gäller fräsning "på riktigt".
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Kul, posta gärna bild på resten av projektet/byrån!
Agwan

Inlägg av Agwan »

Tack för komplimangen X-IL som kallar det fräsa "på riktigt". Pinnfräsen går ju i materialet i verkligheten ja, men det är inte med någon fin köpesmaskin som en del här på forumet har.

Jag skall absolut visa mer från byrån när den blir till. Det blir förhoppningsvis lite fräsning ikväll.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Nej, vi har ju ganska lika men ändå fullständigt olika maskiner du och jag. Min är ju precis fräsklar, om man bortser från ändlägen osv...
Jag ska själv ut och försöka mig på att fräsa ut ett ställ till mina MK2-verktyg.
Skriv svar