X-IL ska bygga ny fräs. Använder och funderar...
Re: X-IL ska bygga ny fräs. Två steg fram, ett tillbaka
Nu har jag fäst kedja nummer två också, samt bytt vattenslang så att det nu finns gott om längd över. Som sagt tidigare och syns på bilden så måste Z-kabeln förlängas.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: X-IL ska bygga ny fräs. Två steg fram, ett tillbaka
Förlåt mig o stora EF, första spånorna har flugit och jag varken filmade eller fotade. Iofs, att plana en 100x100mm kvadrat i plastskärbräda är knappast jättesexigt.
Det som återstår innan en större fräsning kan ta plats är nödstopp, ändlägen och helst spånskydd för sidoskenorna. Dessutom skall radiatorn kopplas in på vattenkylslingan. Men om jag känner mig själv rätt kommer jag att testa lite prylar på vägen dit.
En bra kväll blev det.
Det som återstår innan en större fräsning kan ta plats är nödstopp, ändlägen och helst spånskydd för sidoskenorna. Dessutom skall radiatorn kopplas in på vattenkylslingan. Men om jag känner mig själv rätt kommer jag att testa lite prylar på vägen dit.

Re: X-IL ska bygga ny fräs. Första provfräsningen gjord
Nästa gång ska jag ha kameran med mig. Var riktigt roligt när jag "råkade" köra 7500 i matning på ett finskär(hade haft feed override eftersom jag körde så långsamt i början, men andra varvet så ökade jag matningen rejält men glömde override), då gick det snabbt 

Ikväll hann jag testa lite mer med fräsen, och dessutom ta ett par foton och en film. Håll till godo, inte mycket att se. Slö fräs i dåligt material...
Filmen:
Filmen:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: X-IL ska bygga ny fräs. Ny filmsnutt!
Supernice! kul att se 
Problemet är... nu vill jag också bygga en fräs, med lite högre varvtal...

Problemet är... nu vill jag också bygga en fräs, med lite högre varvtal...
Ja du har ju maskinen att göra alla svåra delar i, vad väntar du på? 
Rätt nöjd måste jag säga, givetvis är det nu en massa småjobb som väntar, men nu kan man i alla fall fuska ut någon bit. Det sämsta just nu är att Z ramlar ner av egentyngd när man disablar drivaren, bör fixa någon smart lösning på det.

Rätt nöjd måste jag säga, givetvis är det nu en massa småjobb som väntar, men nu kan man i alla fall fuska ut någon bit. Det sämsta just nu är att Z ramlar ner av egentyngd när man disablar drivaren, bör fixa någon smart lösning på det.
Hmmm, vad mycket bättre det blir om spindeln roterar åt rätt håll
Idag har jag fräst ut en radiatorhållare, skall göra en ny version, men nu vet jag att den passar kanon i alla fall.

Idag har jag fräst ut en radiatorhållare, skall göra en ny version, men nu vet jag att den passar kanon i alla fall.
Som ett försök att enkelt och snyggt förhindra spån att ramla på linjärerna på sidorna köpte jag sån här idag: http://www.jula.se/dorrtatningslist-med-borst-319003
Jag tycker att det borde funka hyfsat bra, är det någon som provat något liknande? Tänkte helt enkelt skruva den i bordets kanter med borsten utåt.
Jag tycker att det borde funka hyfsat bra, är det någon som provat något liknande? Tänkte helt enkelt skruva den i bordets kanter med borsten utåt.
Snyggt X-IL!X-IL skrev:Ikväll hann jag testa lite mer med fräsen, och dessutom ta ett par foton och en film. Håll till godo, inte mycket att se. Slö fräs i dåligt material...
Filmen: **

Ser fram emot lite fler filmer!
Degen? Ja visst blev den körklar, nu är det bara resten kvar!
Jag svarar på min egen fråga, borstlisten verkar fungera mycket bra för att hålla spån och damm borta från linjärerna. Så imorgon eller åtminstone denna vecka blir det att köpa en till längd.
Har provkört en massa ikväll och fräsen fungerar bra tycker jag. Nu är jag sugen på att testa lite 3D-fräsning, men hittar inte igen de filer jag fick av POS förut (ankare, dödskalle mm).
Har provkört en massa ikväll och fräsen fungerar bra tycker jag. Nu är jag sugen på att testa lite 3D-fräsning, men hittar inte igen de filer jag fick av POS förut (ankare, dödskalle mm).
Dom dök upp i den här tråden, men länkarna är döda tyvärr.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... &start=318
Men skaffa artcam så är det lätt att göra egna.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... &start=318
Men skaffa artcam så är det lätt att göra egna.
Jag måste ha dem liggande nånstans, antagligen på ett USB-minne eller nåt sånt.
En till ganska intetsägande filmsnutt:
Tror jag körde 2400mm/min, ca 10000rpm, 1mm djupt, 7,5mm treskärsfräs med 20% överlapp. Inga optimala skärdata antar jag, men det fungerar. Senare i samma fräsning körde jag 2mm djupt med 2000mm/min utan problem, dock är det ju mjukt trä.
Tror jag körde 2400mm/min, ca 10000rpm, 1mm djupt, 7,5mm treskärsfräs med 20% överlapp. Inga optimala skärdata antar jag, men det fungerar. Senare i samma fräsning körde jag 2mm djupt med 2000mm/min utan problem, dock är det ju mjukt trä.