Jag har en liten borstlös motor som varit med om lätt misshandel och jag funderar på om man kan mäta sig fram till om någon lindning är kortsluten (mot sig själv eller annan lindning). Lindngarna är väldigt korta (en meter per fas kanske) så resistansmätning med vanlig multimeter är inte speciellt givande, motorn är dessutom D-kopplad vilket ger att jag inte kan mäta varje lindning enskilt.
Min tanke är att det kanske skulle gå att mäta induktansen (jag har ingen L-meter så det är bara en tanke än så länge), skulle det fungera? Skulle jag kunna lägga på en vågform via ett strömbegränsningsmotstånd och mäta spänningsfallet över motståndet eller lindningen med oscilloskop och sedan jämföra resultatet för varje lindning?
Mäta statorlindningar på liten borstlös (RC) motor
Re: Mäta statorlindningar på liten borstlös (RC) motor
Koppla på ett oscilloskop och snurra på motorn med en borrmaskin eller något. Du kan naturligtvis bara mäta på två lindningar åt gången, om du inte har ett fyrkanaligt skop, men du borde raskt kunna lista ut om, och isf vilken, lindning som är körd.
Senast redigerad av Walle 25 september 2012, 16:25:29, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Stavning
Anledning: Stavning
Re: Mäta statorlindningar på liten borstlös (RC) motor
Nu känner jag mig korkad att jag inte kom på det själv, det finns ju en tråd för sånt
Jag ska testa ikväll, det borde ge svar på frågan.

Jag ska testa ikväll, det borde ge svar på frågan.