Lite hjälp med design av H-brygga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
90kar08

Lite hjälp med design av H-brygga

Inlägg av 90kar08 »

Håller på och ritar schema till elektroniken till frontliften på min pistmaskin i skala 1:8 som bl.a. ska innehålla en H-brygga.
För att få lite hjälp googlade jag och hittade det här schemat: http://www.cadvision.com/blanchas/hexfet/np-s.htm

Det jag egentligen undrar är vad fördelen är med att Q7 och Q3 är PNP-trissor ist för att vända på det och använda samma NPN som Q1 och Q5?
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Lite hjälp med design av H-brygga

Inlägg av prototypen »

Byter du så kommer du att få en generalkortis då alla transistorer kommer att leda.

Titta så har du både N-kanal MOS och P-kanal MOS och de drivs ju med olika polaritet. Och då borde även drivtransistorerna ha olika polaritet.

Protte
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Aah, det tänkte jag inte på...

Jag kommer använda den med 4 ingångar. Då borde det inte spela någon roll, förrutom att två av FET:arna aktiveras
med 1:a och två med 0:a? Vilket ju så klart kommer sluta med att jag tänker fel när jag programmerar så att jag
bränner upp hela skiten... :)

Det blir nog enklast att göra som i schemat då.

Tack för hjälpen :)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Tänk på att C och D ska ha ett sving på 0-12 Volt, noll kanske inte är så viktigt men att det garanterat går upp till 12.
Förslagsvis så sätter du en NPN transistor + pullup som driver C och D.

Protte
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Det var tur att du påpekade, hade jag aldrig tänkt på :)

Men om jag inte tänker fel blir det väl inverterat igen då? Isf kan jag ju lika gärna byta PNP:erna mot NPN iaf, eller tänker jag fel?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jo det blir inverterat, men du får det inte att fungera utan två transistorer till.

Inverterat och inverterat, med två transistorer till så slår C och D TILL transistorna i bryggan, det var väl så du ville ha det.

Tycker du det är svårt att hålla reda på C och D så kopplad de till det "automatiska" läget.

Protte
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Jag hade nog satt på mig nattmössan igårkväll när jag svarade ;) tänkte inte på att en PNP transistor leder när basen är låg. Men nu tror jag att jag förstår hur det hela hänger ihop.

Anledningen till att jag vill ha C o D ingångarna är för att kunna PWM:a och för att kunna "frihjula" motorn.

Såhär skulle det kunna se ut om jag fattat rätt: (?)
Front_lift_v3.png
Men jag borde kunna ta bort R8 och R13 om jag väljer R7 och R14 rätt?

Något annat jag bör ändra på?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

NEJ

Strömmen till nästa bas kommer då HELT att bestämmas av hFE som har en tolerans på flera hundra procent eller så.

Nada, inte en chans, den magiska röken ligger precis under skalet på transistorn.

Däremot kan du slå ihop R7 och R8 och sätta de som emittermotstånd på första transistorn om du matar med en någorlunda jämn spänning till första transistorn.
Andra transistorn behöver ett motstånd från basen till + 12 V.
Jag har bara skrivit om ingång C, D blir ju lika.

Protte
floppen

Inlägg av floppen »

Använd en sån här istället
TLE6281G
Eller en sån här så har du mycket färdigt, kanske inte klarar strömmen?
TLE4209A
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

bygg med N-kanals mosfetar och riktiga mosfet drivare.
Mycket lättare och bättre.
Se bara till att din spänning för mosfetdrivarna är isolerad från motorspänningen.
Inte nödvändigtvis isolerad men via en boost/buck omvandlare eller något. Det viktiga är att brus från motorerna inte kommer in i drivkretsarna.
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Protte: Ok, jag förstår, blir till att slå ihop R7 och R8 ist då.
Ang. andra trissan så var jag med på det motståndet, det bara försvann i hanteringen nånstans. :oops:

victor & floppen: Kanske borde satsa på någon slags färdig driver, men det är ju roligare att bygga från grunden, och så har jag allt jag behöver hemma då, får fundera lite mer...
Den helfärdiga kretsen funkar tyvärr inte, bryggan behöver klara minst 10-15A kontinuerligt.

Än en gång, tack för hjälpen :)
H.O

Inlägg av H.O »

Det finns ju t.ex dessa. Specifikationerna är lite luddiga, det gäller att läsa på ordentligt men för 12V ska de funka i alla fall. Polulo säger max 14A kontinerligt men databladet för VNH2SP30-E som de själva länkar till säger 30A kontinuerligt. Det kan vara deras kort som sätter gränsen eller så har det visat sig att databladet tar i i överkant.
Skriv svar