Indikera tryck på insprutning i dieselmotor

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
ollebolle
Inlägg: 157
Blev medlem: 10 november 2007, 16:47:31
Ort: Göteborg

Indikera tryck på insprutning i dieselmotor

Inlägg av ollebolle »

Hej!

Har fått utmärkt hjälp tidigare i elektroniska problem.

Hjälper nu en båtägare med en knivigt fel på dieselmotorn som uppträder först när motorn är driftsvarm.

Vid bromsning med backen orkar inte motorn upp i varv utan går i låg tomgång upp till tio sekunder. Efter det full effekt. Trodde det var generatorn som av okänd anledning belastade kraftigt men det sker också med urkopplad laddning.

Det mesta av felen realterade till symtomet är åtgärdade, matarpump ompackning av segelbåtsdrev (vattenläckage) motorkuddar mm har bytts. Marintekniker skakar på huvudet och har inget att tillägga.

Frågan är: skulle man kunna indikera insprutningstrycket till spridarna med trådtöjningsgivare eller liknande. Jag har ett oscilloscope som skulle kunna avläsa pulserna och ombord på båten forsera fram felet och se om trycket viker sig just dessa tio sekunder.

Väldigt jobbigt fel då backen är som bromsen på en bil, den ska bara ta direkt. det kan bli dyrt i längden annars.
Användarvisningsbild
polmanswe
Inlägg: 675
Blev medlem: 18 augusti 2011, 20:00:57
Ort: Uppsala / Hargshamn

Re: Indikera tryck på insprutning i dieselmotor

Inlägg av polmanswe »

Är det bara vid back eller är det samma när du går från neutral till fram med gaspådrag?
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Indikera tryck på insprutning i dieselmotor

Inlägg av Norpan »

Skulle tro att du är mer intresserad av mängden bränsle som sprutas in.
Når inte trycket till spridarna upp till där spridarna öppnar så blir det inget insprut och motorn stannar.
Detta händer ju inte, då motorn fortsätter att gå på tomgång, så det är mer troligt att insprutningspumpen av någon anledning inte reagerar på gaspådrag.
T.ex. att reglerstängerna går trögt eller hänger sig.

Vad är det för insprutningspump?
Är det separat oljepåfyllning på pumpen?
Om det är det, har ni fyllt på olja i den?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren
Inlägg: 8424
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Indikera tryck på insprutning i dieselmotor

Inlägg av SeniorLemuren »

På vissa motorer sitter ett spjäll på insugningsgrenröret som har till uppgift att styra insprutningspumpen med hjälp av det vakuum som uppstår vid spjället. Om det spjället kärvar så sätts varvtalsregleringen ur spel.

Det kan även vara den fjäder som trycker mot vakuummembranet i pumpen som tappat spänsten. Det hände mig, fjädern hade delvis rostat, på grund av kondensvatten i fjäderhuset, med följden att den inte orkade skjuta reglerstången i pumpen tillräckligt snabbt och mycket.

Felet borde ju i så fall vara det samma vare sig man backar eller kör framåt. Men att värme spelar in tyder ju på något mekaniskt som kärvar.
ollebolle
Inlägg: 157
Blev medlem: 10 november 2007, 16:47:31
Ort: Göteborg

Re: Indikera tryck på insprutning i dieselmotor

Inlägg av ollebolle »

Aha, "ni" är motorintresserade också. Kul

Motorn är en Volvo Penta D2-55 en 55hk fyrcyl motor. Vet inte insprutningspumpens fabrikat. Matarpumpen är alltså bytt. Men finns det risk att matarpumpen kan påverkas av nån reglermekanism? Det är väl en membranpump kan jag tänka.

Båtägaren har också varit inne på fel på regleringen av insprutningspumpen och fått hjälp av marinfirma och de tyckte han skulle skaffa instrument att mäta insprutningstrycket. Det tyckte båtägaren att marinfirman skulle ha vilket jag kan tycka.

Men trådtöjningsgivare eller liknande är min idé om det vore möjligt. Då kunde man kanske utesluta motorn och ge sig på propeller, kärvande lager i segelbåtsdrevet eller liknande fel.

Är det nån som känner till en firma som kan gå på djupet med detta fel? Läget är Göteborg och båten är på väg upp ganska snart men man vill nog ha felet funnet/löst.
ollebolle
Inlägg: 157
Blev medlem: 10 november 2007, 16:47:31
Ort: Göteborg

Re: Indikera tryck på insprutning i dieselmotor

Inlägg av ollebolle »

SeniorLemuren skrev:På vissa motorer sitter ett spjäll på insugningsgrenröret som har till uppgift att styra insprutningspumpen med hjälp av det vakuum som uppstår vid spjället. Om det spjället kärvar så sätts varvtalsregleringen ur spel.

Det kan även vara den fjäder som trycker mot vakuummembranet i pumpen som tappat spänsten. Det hände mig, fjädern hade delvis rostat, på grund av kondensvatten i fjäderhuset, med följden att den inte orkade skjuta reglerstången i pumpen tillräckligt snabbt och mycket.

Felet borde ju i så fall vara det samma vare sig man backar eller kör framåt. Men att värme spelar in tyder ju på något mekaniskt som kärvar.
Ja det är samma om man kör framåt men inte riktigt så uttalat, då blir inte momentet från prop så stort som vid backning. Det är den flöjlande trebladiga VP-propen som har bra backverkan. Det låter inte otroligt att det är likn fel som du har haft. Hur fann du det?

Felet dieskuteras på Forum på Maringuiden.se under Elsnack och "P-typ generator"
Användarvisningsbild
SeniorLemuren
Inlägg: 8424
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Indikera tryck på insprutning i dieselmotor

Inlägg av SeniorLemuren »

Att spjället på insugningsröret löper lätt är ju bara att kontrollera genom att koppla loss länk och ev. fjäder och känna på det. Det skall inte kärva utan gå väldigt lätt Kontrollera även fjäder som drar tillbaka spjället så att det funkar.

Att fjädern som trycker mot membranet inne i pumpen var kass upptäckte jag i samband med att jag kontrollerade att själva vakuummembranet var helt. På min pump satt det innanför en kåpa på bakgaveln av insprutningspumpen, fäst med 4 st plomberade skruvar.

I samband med att man har tagit bort bakre kåpan så kan man även kontrollera att reglerstången löper lätt genom att pressa försiktigt på membranets centrum, det skall gå relativt lätt att pressa in och sedan skall det fjädra tillbaka direkt när man slutar pressa.

Observera att detta gäller pumpar som är vakuumreglerade och stämmer inte på pumpar med centrifugalreglering.

I pumpar som är centrifugalreglerad så kan det vara fjädrar som är felaktiga eller att dom kärvar rent mekaniskt. Sök på Google på insprutningspump typ så hittar du säkert information, sprängskisser m.m.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Indikera tryck på insprutning i dieselmotor

Inlägg av Andy »

Eftersom det är en sugdiesel så får man svart avgasrök om motorn får tillräckligt med bränsle men inte orkar pga lasten. Detta är ett enkelt sätt att se om det är otillräckligt med bränsle.
ollebolle
Inlägg: 157
Blev medlem: 10 november 2007, 16:47:31
Ort: Göteborg

Re: Indikera tryck på insprutning i dieselmotor

Inlägg av ollebolle »

Mycket bra och vägledande svar så långt.

Vidarebefordrar det till båtägaren. Visste inte att Elektronikforumet också är ett dieselforum :) .
Gärna mer tips. Har svårt att se hur VP D2-55:ans reglering ser ut. Har sett sprängskisser men det ser inte ut varken som vakuum eller centrifugalreglering men de kan döljas på skisserna.

Såg priset på renoverad insprutningspump. 33000 SEK. Huga. Ny hade utgått.
ollebolle
Inlägg: 157
Blev medlem: 10 november 2007, 16:47:31
Ort: Göteborg

Re: Indikera tryck på insprutning i dieselmotor

Inlägg av ollebolle »

Såg i verkstadshandboken att det är en centrifugaltyp av regulator. Kan den också kärva månne? Det sticker ut en arm som är kopplad till insprutningspumpen. På kamaxelns ände sitter ett hjul med fyra vikter som är kopplade till en reglerstång.

Kanske går att smörja upp.
Användarvisningsbild
Eson
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 september 2004, 08:31:51
Ort: Huddinge - STHLM
Kontakt:

Re: Indikera tryck på insprutning i dieselmotor

Inlägg av Eson »

Som Andy sa: Är det något mekaniskt som kärvar så titta på röken om den är svart/mörkare - då går motorn tungt.

Annars borde du kunna titta på bränslereturen från regulatorn på något sätt, beroende på hur det ser ut. Det borde inte påverka motorn att koppla loss den och titta på flödet. Kom bara ihåg att täta till ena änden där returen satt och lufta systemet, men det beror på hur det ser ut. Prova allt annat innan du börjar riva grejer på motorn.

Om du jämför hur flödet på returen ser ut med olika varvtal mellan framdrift kontra back så kanske du ser om något ser konstigt ut. Om det är mycket flöde så får spridarna mindre bränsle. Tänk dock på att det kan vara olika utväxlingar mellan fram och back så att motorbelastningen kan vara olika för samma varvtal.

Försök därför hålla koll på hastigheten, varvtal, returflöde och avgasröken.

Det kan inte vara ett liknande problem som flottan har med sina "kraschstopp"-krav att rörelsemängden i propelleraxeln är så stor att motorn dör när man kör fullback? Kanske har du någon sorts slirkoppling som ger med sig och motorn ser det som ingen belastning och regulatorn då klipper bränsletillförseln. När hastigheten sjunker så greppar kopplingen igen och börjar belasta motorn? Iaf så var HMS Loke, som jag tjänstgjorde på, tvungen att ha skivbromsar som stoppade proppelleraxlarna innan backen kunde kopplas in.
Skriv svar