Att säkra eller inte säkra..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
omega

Att säkra eller inte säkra..

Inlägg av omega »

Hej gott folk!
Jag har funderingar om säkringar.

Om jag har en 230V 100mA glassäkring.. men jag använder den i ett 12V bygge.. bränner säkringen fortfarande vid 100mA?

Det borde väl egentligen krävas högre ström dvs effekten för att bränna av tråden måste väl vara densamma?

[Ex]
230V x 0,1A = 23W
12V x 0,1A = 1,2W !!

Det blir ju en avsevärd skillnad.. eller tänker jag fel? :? :shock:

Följdfrågan är då.. blir det olika med lik-/växelström ??
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Nja, du tänker både rätt och fel! :)

Det är ju mycket riktigt strömmen och den effekt (läs värme) som den utvecklar som får säkringen att brinna av. Men... det är inte matningsspänningen till apparaten som kommer att ligga över säkringen utan en spänning som är helt beroende av strömmen och resistansen i säkringstråden. Och eftersom resistansen inte är beroende på matningsspänningen så är det bara strömmen, i princip, som bestämmer när den går sönder.

Edit: Vad gäller följdfrågan så borde det vara effektivvärdet som gäller för växelström.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Nej du har räknat ut max effekt man kan belasta säkringen med.

Effekten som bränner säkringen är en funktion av dess interna resistans:
P = R * I * I

Spänningen som anges på säkringen är den högsta tillåtna.

Överskrider man märkspänningen finns risk för ljusbåge.

En ljusbåge har nästan ingen resistans vilket i praktiken skulle innebära att strömmen inte bryts trots att säkringen löst ut.

Kort sagt; En 230V säkring funkar utmärkt i ett 12V system och strömarten har ingen betydelse.

Edit: Vfr var snabbare.
Användarvisningsbild
omega

Inlägg av omega »

vfr skrev:Nja, du tänker både rätt och fel! :)

Det är ju mycket riktigt strömmen och den effekt (läs värme) som den utvecklar som får säkringen att brinna av. Men... det är inte matningsspänningen till apparaten som kommer att ligga över säkringen utan en spänning som är helt beroende av strömmen och resistansen i säkringstråden. Och eftersom resistansen inte är beroende på matningsspänningen så är det bara strömmen, i princip, som bestämmer när den går sönder.

Edit: Vad gäller följdfrågan så borde det vara effektivvärdet som gäller för växelström.
Ahaaa, då förstår jag. :D Fick liksom inte ihop det med effekten.
Tack för den förklaringen! (Det har jag grubblat på i evigheter).
Användarvisningsbild
omega

Inlägg av omega »

Tony skrev:Nej du har räknat ut max effekt man kan belasta säkringen med.

Effekten som bränner säkringen är en funktion av dess interna resistans:
P = R * I * I

Spänningen som anges på säkringen är den högsta tillåtna.

Överskrider man märkspänningen finns risk för ljusbåge.

En ljusbåge har nästan ingen resistans vilket i praktiken skulle innebära att strömmen inte bryts trots att säkringen löst ut.

Kort sagt; En 230V säkring funkar utmärkt i ett 12V system och strömarten har ingen betydelse.

Edit: Vfr var snabbare.
hehe.. ni e på hugger ikväll grabbar! :tumupp:
Mycket intressant!

Förresten.. står det märkt på säkringarna om det är lik eller växelström som avses?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Nej. Det som står på säkringen är det maximala i ström och spänning den är gjord för. Spelar ingen roll om det är ac eller dc.
monstrum

Inlägg av monstrum »

Teoretiskt så gör det ju faktiskt det. Kör du med en DC-säkring som är gjord för 100 V så är det inte rekommenderat att köra AC eftersom man då skulle kunna få överslag under en viss tid varje period.
Antagligen är det säkert minst en faktor 10 för att det ska blir överslag i en vanlig glassäkring. 2 cm luft behöver en ganska "god" spänning för att övervinnas.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

RÄtt fast tvärtom, Det är viktigare med bra säkringar med hög brytförmåga om man kör DC. AC går alltid ner till noll i nollgenomgångarna vilket släcker ljusbågen som kan uppstå. Med DC är det mycket viktigare att ha hög brytförmåga då risken för en stadig ljusbåge blir så mycket större.
Skriv svar