pic eller avr?
-
Tja, vill ni ha en "pissing contest", så OK för mig... 
Vad är det för mening att fråga "är A eller B bäst", när halva publiken föredrar A och den andra halvan B. Vad förväntar man sig igentligen för svar ?
Nej, det "ny börjare" behöver göra, är naturligtsvis att lista sin krav/önskemål på den processor familj han vill använda, och sedan "mappa" detta mot ett antal rimliga alternativ. Ur detta kan han sedan välja den som passar *honom* bäst.

Vad är det för mening att fråga "är A eller B bäst", när halva publiken föredrar A och den andra halvan B. Vad förväntar man sig igentligen för svar ?
Nej, det "ny börjare" behöver göra, är naturligtsvis att lista sin krav/önskemål på den processor familj han vill använda, och sedan "mappa" detta mot ett antal rimliga alternativ. Ur detta kan han sedan välja den som passar *honom* bäst.
Generellt och som jag har fattat det hela:
PIC är lite en lite enklare µC med mindre fullständig arkitektur.
AVR är ordentligt standardiserade med precis samma arkitektur över hela sortimentet. Mer sköts automatiskt vilket gör interrupts lite enklare att använda.
Jag har inte tittat på PICassembler så mycket, men vid första anblick ser den krångligare ut än AVRassembler.
Kortfattat:
PIC - lite enklare µC
AVR - High performance
Sedan är väl jag rejält partisk också eftersom jag bara har använt AVR
.
PIC är lite en lite enklare µC med mindre fullständig arkitektur.
AVR är ordentligt standardiserade med precis samma arkitektur över hela sortimentet. Mer sköts automatiskt vilket gör interrupts lite enklare att använda.
Jag har inte tittat på PICassembler så mycket, men vid första anblick ser den krångligare ut än AVRassembler.
Kortfattat:
PIC - lite enklare µC
AVR - High performance
Sedan är väl jag rejält partisk också eftersom jag bara har använt AVR

Assembler för PIC är inte alls lika kul som assembler för AVR.
Arkitekturen i AVR är trevligare att både programmera med och fördelaktlig för högnivåspråkkompilatorer.
En av de större fördelarna PIC har i skrivande stund är de PICar som har hårdvarustöd för fullhastighets-USB, vilket ännu inte kommit hos AVR.
Arkitekturen i AVR är trevligare att både programmera med och fördelaktlig för högnivåspråkkompilatorer.
En av de större fördelarna PIC har i skrivande stund är de PICar som har hårdvarustöd för fullhastighets-USB, vilket ännu inte kommit hos AVR.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Som sagt smaksak. Båda familjerna har de mesta man kan önska sig, och är bra mycket trevligare än de gamla äckliga 8051 som man bråkade med förr... PIC är lite jobbigt, 16-serien iaf med detta ständiga hanterande av pages, men man vänjer sig - 18-serien skall tydligen ha förbättrat det, men ähh.. själv har jag aldrig kört med 18-serien, jag går kräftgång istället och har gått ifrån 16 till 12 och nu senast leker med 10F serien...
Allt beror ju givetvis på vad man skall göra, men för mig så 12F och 10F öppnat upp möjligheter att använda mikrokontroller till saker som man annars alltid använt vanlig elektronik till.

Jag har konsekvent jobbat med PIC till småsakerna, då främst PIC16. Till allt där de inte räcker till tar jag en 16-bitars från Fujitsu då C-kompiler och allt är totalt gratis, medföljer på dataskivan. Den fujitsu har 128Kbyte flash, 6Kbyte RAM, 5 UART, 3 timers (16 bit), 10 bit AD * 8, 8 bit DA * 2 och en massa annat roligt samt en helvetisk massa interrupter med valfri prioriteter osv.
Allt för 120:-
Det är alltså inte lönt för mig att börja jobba upp mig i varken PIC eller AVR, snarare har PIC en fördel som bengt-re skriver: de kan användas väldigt långt neråt.
AVR är för mig en mellanting som är för bra att använda till "skitsaker" och för dålig för att använda till tunga saker, kanske en missuppfattning men det duger åt mig. Utvecklingsmiljöt har mycket att säga också, efter vad jag har sett i detta forum om strul med C-kompilern till AVR är det inte lönt, jag vill att problemen jag ska lösa härrör från programmet jag skriver, inte från kompilern!
PIC och Fujitsun har i det henseende ett mycket användbart gränssnitt.
Allt för 120:-
Det är alltså inte lönt för mig att börja jobba upp mig i varken PIC eller AVR, snarare har PIC en fördel som bengt-re skriver: de kan användas väldigt långt neråt.
AVR är för mig en mellanting som är för bra att använda till "skitsaker" och för dålig för att använda till tunga saker, kanske en missuppfattning men det duger åt mig. Utvecklingsmiljöt har mycket att säga också, efter vad jag har sett i detta forum om strul med C-kompilern till AVR är det inte lönt, jag vill att problemen jag ska lösa härrör från programmet jag skriver, inte från kompilern!
PIC och Fujitsun har i det henseende ett mycket användbart gränssnitt.
Va F-N säger du?? 8051 e rock'n'roll! Eller... kanske för att jag kan den bäst... haha.bengt-re skrev:...mycket trevligare än de gamla äckliga 8051 som man bråkade med förr...

Nä, den är väl förlegad antar jag. Har väl sina sidor, men de lite modernare uC's kompletterar det mesta.
Annars är jag inne helt på AVR numer. Har kört lite PIC16F84 förr, men min smak går helt till AVR.
Däremot är jag imponerad av priset för 10F-serien!
Men Atmel känns mer öppen för Open Source som jag är stark förespråkare för.

Mvh
speakman
Icecap: Vad menar du med att "de kan användas väldigt långt neråt"?
Är det den fria C-kompilatorn avr-gcc (och Windows-porten WinAVR) du menar? Vad är det i så fall för strul du menar? Att det fanns en bra och fri C-kompilator med öppen källkod och, viktigast av allt, fungerar under de operativsystem som jag kräver (Linux, Windows och ev. Mac OS X), var det som fick mig att välja AVR framför PIC. Finns det ens någon sådan kompilator till PIC eller Fujitsu? Under den tid som jag har sysslat med AVR har avr-gcc aldrig gjort mig besviken, vad jag minns. Andra orsaker till varför jag valde AVR var att de är snabbare, verkar ha en betydligt bättre uppbyggnad av arkitekturen, med ett stort antal instruktioner, 32(?) GP-register mm. Dessutom verkar det skilja väldigt mycket mellan PIC-modellerna. Ni pratar om PIC16, PIC18, och allt vad dom heter som om det vore någon jättestor skillnad mellan dom. När det gäller AVR så märker man knappt någon skillnad när man flyttar en kod mellan olika modeller. Det där med olika minnesbanker i PIC:ar verkar riktigt omständigt. PIC har säkert sina positiva sidor också, men för migär valet givet - AVR!
Är det den fria C-kompilatorn avr-gcc (och Windows-porten WinAVR) du menar? Vad är det i så fall för strul du menar? Att det fanns en bra och fri C-kompilator med öppen källkod och, viktigast av allt, fungerar under de operativsystem som jag kräver (Linux, Windows och ev. Mac OS X), var det som fick mig att välja AVR framför PIC. Finns det ens någon sådan kompilator till PIC eller Fujitsu? Under den tid som jag har sysslat med AVR har avr-gcc aldrig gjort mig besviken, vad jag minns. Andra orsaker till varför jag valde AVR var att de är snabbare, verkar ha en betydligt bättre uppbyggnad av arkitekturen, med ett stort antal instruktioner, 32(?) GP-register mm. Dessutom verkar det skilja väldigt mycket mellan PIC-modellerna. Ni pratar om PIC16, PIC18, och allt vad dom heter som om det vore någon jättestor skillnad mellan dom. När det gäller AVR så märker man knappt någon skillnad när man flyttar en kod mellan olika modeller. Det där med olika minnesbanker i PIC:ar verkar riktigt omständigt. PIC har säkert sina positiva sidor också, men för migär valet givet - AVR!
Jag var rätt så sugen på en AVR till mitt projekt (som ännu är på planeringsstadiet, läser på lite om digialteknik just nu) men det verkar mer och mer som att jag behöver något kraftigare.
Hur är det med åsikter och erfarenheter kring AT91/ARM?
Den var rätt så billigt för så pass hög prestanda, men det verkar stört omöjligt att finna en programmerare till den, såvida man inte köper ett startup kit skitdyrt.
Hur är det med åsikter och erfarenheter kring AT91/ARM?
Den var rätt så billigt för så pass hög prestanda, men det verkar stört omöjligt att finna en programmerare till den, såvida man inte köper ett startup kit skitdyrt.