Hjälp hitta lämplig ersättare till NiMH-laddare (bild)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SHenke

Hjälp hitta lämplig ersättare till NiMH-laddare (bild)

Inlägg av SHenke »

Hej,

Jag har en laddare till en Electrolux Trilobite dammsugare som gett upp.

Specen ser ut såhär:

Input: 100-240V 50/60Hz 1.2A - 560mA
Output: 7-27V DC 2.0A

Det är två st NiMH-batteripack à 18V 2200 mAh som laddas.

Jag har letat idogt och det närmsta jag kunnat hitta är denna: Mean Well 27.6V 3.5A

Två frågor:
1. Skulle denna passa för ändamålet?
2. Kan någon finna någon som skulle passa bättre?

Tack på förhand!

Bild på laddaren
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Hjälp hitta lämplig ersättare till NiMH-laddare (bild)

Inlägg av Icecap »

Nej, den laddare fungerar INTE! Varför inte istället laga den trasiga?

Se två ackumulatorpackar som ska laddas, ska det ske samtidigt eller är det "byte"-paket?
SHenke

Inlägg av SHenke »

Tack för snabbt svar! Anledningen är att jag saknar kunskapen och inte har den blekaste aning om vem som skulle kunna ta sig an sådan här "småelektronik". Misstänker även att det är billigare att köpa en ny än att lämna in den någonstans, förutsatt man man hittar rätt laddare.

Båda ackumulatorpackar finns samtidigt i dammsugaren och laddas samtidigt, eller om den tar en i taget och sedan växlar? Jag vet dock att under drift pausar dammsugaren efter ett tag för att "byta" till nästa pack.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Den som kan ta sig an småelektronik är troligtvis en radio-tv-reparatör, om sådana inte är utrotade. Det är dock inte alls säkert att det lönar sig.
SHenke

Inlägg av SHenke »

MiaM, jag ska se mig runt!

Icecap, orkar du enkelt förklara varför den laddaren inte fungerar så jag vet vad jag ska undvika?
xxargs

Inlägg av xxargs »

lite data kan behövas - tex hur lång tid tar en normal laddning. dvs är det en 14 timmarsladdning eller går på en eller ett par timmar och stänger av sig själv när den är färdig - det övervakning på laddningen inne i trilobiten eller är det i laddaren.

är det så 'rundlig' utspänning som 7-27 Volt så låter det som en effekt och strömbegränsad laddare och då passar inte meanwellen för detta då dessa i regel urursel överströmshantering och går snarare i hick-mode (pulsar) så fort strömmen går det minsta över sin gräns

18 Volt batterpack indikerar 15 celler i serie och vid laddad status så är man runt 22.5 Volt

finns det laddkrets i trilobiten så funderar jag snarare på en laptopladdare av universaltyp med ställbar spänning (och helst ström) som kan skruvas upp till i allafall 24-27 Volt och inte av så hög effekt typ max 50 Watt klass - dessa är effektbegränsade (och strömbegränsade i viss mån) vilket gör att de ger mer ström ju lägre spänning till en viss gräns.

den stora frågan är om avstängningen av laddningen när den är färdig styrs av laddaren eller om det är intern krets i trilobiten...
Skriv svar