Nytt bord till min fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
säter

Re: Nytt bord till min fräs

Inlägg av säter »

Hur har du tänkt stödja upp bordet?
Som det är nu, lär det vara vekt likt en korrugerad plåt.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Jag undrar detsamma; om du styvar till bordet vore det intressant att se hur du gör det!

Kul att se hur det såg ut levererat!
Agwan

Inlägg av Agwan »

Har jag missat något, eller finns det inga fastsättningshål i plattan? Inga gängade hål på undersidan?
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Det är möjligt att jag tänker fel nu men jag får känslan av att säljarens bild är missvisande.

Enligt måtten så är T-spåren 8mm djupa och skivan 20mm.

Det borde ge 12mm gods kvar på tunnaste stället.

Då det är stål så borde det vara lite stummare än korrigerad plåt åtminstonde.

Om det räcker sedan ?

Tja det beror ju på vad den skall monteras på för något.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

T-spåren är väl 12mm djupa?
Dvs. bordet blir lika styvt som en 8mm alu-plåt.

Och knappt det, det ser ut att vara en urgröpning på baksidan, på kanske 1mm.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag fick lov att kolla ritningen igen.

Du har rätt Säter.

Dom är till och med 14.5mm djupa

Då återstår bara 5.5mm så det lär behöva stadgas.

I synnerhet om det är aluminium (jag fick uppfattningen att det var stål)
geidnert

Inlägg av geidnert »

ja det stämmer, endast 5.5mm, jag hade tänkt att de skulle fungera ändå då jag har en 5mm varmvalsat stål plåt under som vagnarna sitter fast i, denna plåt är lika bred som bordet och nästan lika lång. Kommer ja få problem tror ni?
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Jag kan inte svara på om du får problem, men styvheten är proportionerlig mot tjockleken upphöjt till 3 (inte 4 som jag skrev i ett tidigare inlägg), så bordet är 1/48 så styvt över spåren som tvärs spåren (5,5^3/20^3). (Se t.ex. http://en.wikipedia.org/wiki/Deflection ... neering%29.)

Hur fäster du bordet i stålplåten? Stål är 3-4 ggr så styvt som aluminium, så 5,5 mm aluminium + 5 mm stål blir ca 1/12 så styvt som bara 20 mm aluminium (20^3/(5,5^3 + 4*5^3) = ca 12). Om du limmar med ett hårt/styvt lim så blir det nog styvare eftersom det hela blir mer som "ett" bord, men då får du nog problem med att bordet böjer sig om temperaturen ändras, eftersom aluminium har ca 2 ggr stålets utvidgningskoefficient.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Jag frågade om pris på ett bord 600 x 300 x 30 och med T-spår som ligger djupare, H1 = 10 mm i stället för 6,5 mm (totalt spårdjup 18 mm). Då återstår alltså 12 mm material i botten av bordet vilket betyder 10 ggr så hög vridstyvhet som originalbordet med 5,5 mm material i botten.

Inklusive frakt och moms blir det knappt €299, eller ca 2500:- med dagens kurs.

De använder gjuten och härdad EN5083 (dock fick jag inget svar på min fråga om vilken härdning de använder, bara att det är härdat).

Lite sugen på att slå till är jag...
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Jahapp, jag beställde mitt bord i aluminium, inklusive 18 st försänkta hål. Detta var ritningen jag skickade:
Table-Vakuumtisch-1-120831.png
Jag fick tillbaka en bekräftelse som visade att de hade förstått:
Vakuumtisch.de skrev:When I am right it will be a t-slot plate with 600 x 300 x 30 mm with a T-slot distande of 50mm and parallel to the 600mm side. Then the bottom of the grooves will be 18mm deep."
Men så här ser bordet ut i profil nu när jag har fått det:
DSC_3969_c_arrow.jpg
Felet är alltså att de har använt sitt standardmått för T-spårens djup, där "läppen" är 6,5 mm istället för de 10 mm som jag specade och som de bekräftade ("Then the bottom of the grooves will be 18mm deep").

Frågan är om detta är något att bråka om? Min tanke var att 6,5 mm alu kändes lite klent för de tillfällen när man spänner en bit ifrån arbetsstycket (så att det blir en bändkraft uppåt på läpparna).

Vad tycker ni? Maskinen som detta är tänkt att användas på är denna. Den tänkta spindeln är på 0,75 kW och med ER25-hylsa.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag hade bråkat lite och begärt att få lite pengar tillbaka eftersom att den är feltillverkad, men skicka tillbaka hade jag nog inte orkat med... :)
H.O

Inlägg av H.O »

Surt. Men jag är av uppfattningen att det håller, jag har ISELs bordprofil på min lilla maskin, där är "läppen" 5mm och jag har inte dragit sönder eller deformerat något. Har du köpt T-muttrar eller ska du tillverka dom? Gör eller köp de lite längre så att belastningen sprids över större yta.

Kan ju vara värt att be om en prisreduktion i alla fall.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Okej, det låter ju som att det borde funka då. :tumupp:

H.O: Din idé med längre T-muttrar är alldeles speciellt lysande i detta fall, det är nämligen så att jag även beställde 10 st T-muttrar från Vakuumtisch som de glömde att skicka med. :roll: Så det blir ju perfekt att de får göra dem 25-30 mm långa då istället, som kompensation!
Användarvisningsbild
Gustavson

Inlägg av Gustavson »

arvidb skrev: De använder gjuten och härdad EN5083 (dock fick jag inget svar på min fråga om vilken härdning de använder, bara att det är härdat).
Hejhej!

Mycket intressanta produkter med helt ok priser.
Jag blir lite konfunderad över benämningen på legeringen?!
Jag har idag suttit på en 4,5h (visserligen intressant men 4,5h?) föreläsning om gjutning med vår professor som tydligen ska vara någon form av fena på det här.
Då gick in lite granna på det här med standarder av aluminiumlegeringar på gjutaluminium. Om jag inte fattat saken helt fel så har gjutaluminium en . i sig ex 501.0 .
I så fall finns legeringselementet i den 3:e siffran...

Hur som helst, om det är 5083 (dvs. jag har fel och lyckats blanda ihop ansi standard) så är magnesium legeringselementet (till största delen) och om inte jag minns fel så är den icke härdbar via utskiljningshärdning. Den kan således bara deformationshärdas (vilket alla al-legeringar självklart kan).

Slutsats: undra om företaget har så god koll på materialen de jobbar i? Om det är smideslegeringen en5083 så är jag tveksam till det valet av al-legering för detta endamål. (Dock är denna bra till ex. Marin miljö)

Rätta mig gjärna om jag har dragit felaktiga eller förhastade slutsatser...
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Du har nog mycket bättre koll på detta än jag. Kanske någon annan kan klara ut det hela? Svaret jag fick var detta:
Stritzelberger Steuerungstechnik GmbH skrev:We use cast aluminum EN5083 (AlMg4.5Mn) it is tempered and machined plan parallel. The supplier is Thyssen Krupp.
För övrigt så fick jag till slut mina extra långa T-spårsmuttrar (det tog lite tid eftersom de var tvungna att specialbeställa dem). Slutet gott allting gott.

Edit: Det är nog jag som har översatt fel: "tempered" betyder inte härdat utan anlöpt.
Edit2: säter hann före! :) (nästa sida)
Senast redigerad av arvidb 9 november 2012, 01:15:58, redigerad totalt 2 gånger.
Skriv svar