Fundering ang komponent i transformatorsystem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
patriks

Fundering ang komponent i transformatorsystem

Inlägg av patriks »

Hej.
Har en gammal 240v-48v transformator till ett äldre golvärmesystem. Detta fungerar ej just nu. Öppnade och tittade. Såg då att en komponent,eller kablarna till denna var brända. Även sockerbiten var bränd.
Det jag undrar är om någon vet vad detta är. Känns lite som porslin? Försöker skicka med ett par bilder. Är inge sjärna på detta.
Tack!
/Patrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av blueint 21 september 2012, 10:41:08, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: var: Fundering komponent transformator
rikkitikkitavi

Re: Fundering komponent transformator

Inlägg av rikkitikkitavi »

ja du , satt den på primär eller sekundärsidan?
satt den i serie.med.lindningen eller parallellt ?

inte.orimligt att det är ett ntc motstånd vars resistans minskar när det blir varmt, som moteffekt om golvvärmesystemet har ptc karakteristik (självreglerande, resistansen ökar med.temperaturen och då minskar effekten)

det kan också vara en varistor för att dänpa spänningsspikar , tex om en.termostat slår av och på värmeslingan.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Av utseende och skada att döma är det en varistor som har suttit på primärsidan och som har blivit rostat av åska.

Primär = Inkommande ström.
Sekundär = utgående ström.

Då det är golvvärme skulle jag kraftigt rekommendera att byta transformator, även om du kunde få det att fungera kan åskan ha slagit igenom och skadad isoleringen vilket kan vara mycket tråkigt med golvvärme.
patriks

Inlägg av patriks »

Tack för svaren.
Är nog bara att byta som sagt?

Frågan är bara vad man ska montera istället. just dessa finns ej längre.

/Patrik
patriks

Re: Fundering ang komponent i transformatorsystem

Inlägg av patriks »

Det borde väl vara en sån här då? Kan man lägga samman kablarna utan varistor tillfälligt för att se om det bara är det som gått sönder?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om du kortsluter denna är det primärspänningen du kortsluter! Den fungerar som ett överspänningsskydd. Då du tydligen vägrar ta lite kort är det omöjligt att svara på exakt funktion på komponenten och skulle du byta transformator går det inte heller utan att veta effekten på golvvärmen.
patriks

Inlägg av patriks »

Vägrar att lägga upp bilder ha,ha.. Nä :D

Här är ett par stycken.På ena bilden ser man var varistorn har suttit.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag får återkalla min definition av att det är en varistor! Den satt i serie med strömmen, helt säkert för att minska startströmmen, därför är det en kraft-NTC!

Den har sannolikt dött av ålder vilket ger många temperaturväxlingar vilket ger mekanisk stress och på något tidpunkt har det blivit för mycket glapp = *frzzzzzzttttt - POOF*

Transformatorn kan omedelbart vara hel och utan skador.

Men vilken NTC du kan ersätta med kan jag inte svara på, dock ser du ganska säkert själv att det är en osäker lösning samt att det behöver renoveras en del bland sockerbitarna (kopplingsplinten).

Jag hade omedelbart funderat mycket kraftigt på att byta reläet ut mot en TRIAC med en noll-genomgångsstyrning optokopplare, det skulle eliminera behovet av relä och NTC vilket borde ge bättre driftsäkerhet. Sedan syns det inte vilken koppling allt har så resten får vara osagt.
patriks

Inlägg av patriks »

Ja du har nog rätt med tanke på var den är monterad. Hittade ett startströmsmottsånd 2.9A. Bör fungera om man läser på locket.
Din andra variant är nog bra. Men jag har inte kunnandet för att få ihop det skulle jag tro?

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19530
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det räcker med att skriva ELFA's artikelnummer, det blir automatisk till en länk!

Men 16 ohm är alldeles för högt ett värde! På primärsidan dras det ung. 2A, detta ger en effekt på 64W i det NTC-motstånd och det är specat. till max 2,5W vid 25°C... *poof*

Då ditt bild inte ger någon lösning till vilka spänningar som driver allt eller hur det är kopplat vill jag inte ge fler råd, likaväl anser jag att någon lämplig TRIAC (t.ex. 72-032-11) ihop med en lämplig optokopplare (t.ex. 75-420-30) skulle göra susen. Dock går det inte att koppla bara dessa två saker, de måste styras rätt och utan kopplingen är det omöjligt att svara på mer.
patriks

Inlägg av patriks »

Hej hittade denna länk. Är exakt samma betäckning. Nu hittade jag ingen som var exakt mellan ohm och amp på Elfa.

Men kan någon tipsa om en likvärdig? http://se.farnell.com/jsp/displayProduc ... tch|p|plid|

Jag lossade kablarna och kopplade förbi motståndet för att prova. Nu verkar det fungera.
xxargs

Inlägg av xxargs »

hur svårt är det att söka på "SG200 NTC" på google ???

det är en strömrusningsbegränsande NTC för startströmmar mot transformatorer och ingångar till switchade nätagregat med stora kapacitanser för att ta strömknäppet som blir när man ansluter nätsladden eller slår om omkopplaren till utrustningen

mer om detta ser du här http://www.rtie.com/category-s/48.htm

om man startar transformator så är värsta tillfället att ansluta vid nollgenomgången då trafon vid normaldrift har som mest ström just då så att strömmen är närmast noll vid spänningstoppen. startar man vid nollvärdet så kommer strömmen att rusa när den har passerat spänningstoppen då trafon går i mättning och tappat induktans - detta rättar iofs. till efter kort stund men typisk är att toroidtrafo lätt knäcker säkringar i huset vid anslutning även om de är måttligt stora i storlek just för att den går i mättning dom första perioderna för att de kopplades in vid fel tidpunkt på 50 Hz perioden - det är därför som det fungerar ibland och ibland inte och säkringen går...

har man likriktarbrygga efter med reseovarkonding efter trafon så blir det heller inget bra att ansluta på spänningstoppen...

bara för att man sätter en halvledarrelä med nollgenomgångsstart innebär inte att man kan låta bli att använda NTC strömrusningsskydden om apparatens CE-märkning skall hållas (och ditt hus säkringar) då det finns regler på hur startströmmar får se ut när det slås på eller stickpropp ansluts.

NTC-motståndsskydd fungerar dock inte i tex industriell miljö med korta avbrott då den aldrig hinner svalna mellan stopp och start - skall man ha en tyristor-relä efter så bör den har väntetid efter avslag till nästa start så att NTC-motståndet hinner svalna innan nästa start...
Senast redigerad av xxargs 21 september 2012, 14:13:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Den ska nog duga bra.
patriks

Inlägg av patriks »

xxargs skrev:hur svårt är det att söka på "SG200 NTC" på google ???

det är en strömrusningsbegränsande NTC för startströmmar mot transformatorer och ingångar till switchade nätagregat med stora kapacitanser för att ta strömknäppet som blir när man ansluter nätsladden eller slår om omkopplaren till utrustningen

mer om detta ser du här http://www.rtie.com/category-s/48.htm

om man startar transformator så är värsta tillfället att ansluta vid nollgenomgången då trafon vid normaldrift har som mest ström just då så att strömmen är närmast noll vid spänningstoppen. startar man vid nollvärdet så kommer strömmen att rusa när den har passerat spänningstoppen då trafon går i mättning och tappat induktans - detta rättar iofs. till efter kort stund men typisk är att toroidtrafo lätt knäcker säkringar i huset vid anslutning även om de är måttligt stora i storlek just för att den går i mättning dom första perioderna för att de kopplades in vid fel tidpunkt på 50 Hz perioden - det är därför som det fungerar ibland och ibland inte och säkringen går...

har man likriktarbrygga efter med reseovarkonding efter trafon så blir det heller inget bra att ansluta på spänningstoppen...

bara för att man sätter en halvledarrelä med nollgenomgångsstart innebär inte att man kan låta bli att använda NTC strömrusningsskydden om apparatens CE-märkning skall hållas (och ditt hus säkringar) då det finns regler på hur startströmmar får se ut när det slås på eller stickpropp ansluts.

NTC-motståndsskydd fungerar dock inte i tex industriell miljö med korta avbrott då den aldrig hinner svalna mellan stopp och start - skall man ha en tyristor-relä efter så bör den har väntetid efter avslag till nästa start så att NTC-motståndet hinner svalna innan nästa start...
Inte speciellt svårt.Men hur ska jag kunna veta om det är en betäckning eller ett värde på min befintilga transistor? Det blir lite svårt för mej att ta till sej en grundkurs i elektroniklära om transformatorer på 10 minuter.

Det jag var ute efter var tips om en likadan eller likvärdig komponent. Då fattar till och med jag att det fungerar när det fungerat i 15 år tidigare.

Men tack för era svar.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Så svaret är alltså:
- NTC Motstånd
- Skall vara på 5 Ohm +-15%
- Skall klara minst 7 Ampere
- Skall klara 250V (Gärna mer som marginal)
Skriv svar