ny börjare skrev:det var bra sagt:)
Om jag tolkar det du skrivit rätt (om inte, säg till) behöver man inte veta så mycket om microprocessorn, det man ska veta och förstå är hur programeringsspråket är uppbyggdt och hur man använder det.
Du behöver inte veta hur microcontrollern funkar internt, du behöver däremot veta hur du utnyttjar microcontrollerns funktioner och register.
Du jämförde microcontrollern med en spis, jag skulle vilja jämföra den med en verktygslåda. För att spika måste du kunna hantera en hammare, för att borra, en borr, för att såga, en såg, för att skruva, en mejsel.
För en microcontroller måste du kunna hantera in/ut portar, A/D omvandlare, timers och veta dess begränsningar som RAM-minne, programminne och klockfrekvens.
Allt i en microcontroller styrs med ettor och nollor, så det allra viktigaste, skulle jag vilja påstå, är en stark förståelse för binära och hexadecimala tal och aritmetiska operationer (AND, OR, NOT m.fl.). I andra hand kommer språket (assembler, C, C++ ...) och hur programspråket hanterar ovanstående tal och operationer.
Med VB så är man enormt bortskämd. Ofta behöver man inte tänka på typer och minne, ungefär som ett barn aldrig behöver bry sig om hur maten kan stå varm och färdig på bordet varje dag.
Med microcontrollers är det inte lika lyxigt. Man lär, så att säga, odla sin mat, skörda och koka den själv.
mvh Mats