Elektroniken i tändsystemet på motorsågar och liknande

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Flummo

Elektroniken i tändsystemet på motorsågar och liknande

Inlägg av Flummo »

Jag undrar om någon har koll på hur elektroniken i motorsågars, grästrimmers, gräsklippares o.s.v. tändsystem är uppbyggt. Rent funktionsmässigt ska elektroniken leda tills den högsta strömmen i tändspolens primärlindning uppstår, och då skall den bryta strömmen. Det kan ju inte vara särskilt avancerade grejer eftersom det finns "konverteringssatser" som ersätter brytare och kondensator i äldre tändsystem, och boxen som innehåller elektroniken brukar vara sisådär 3 x 1,5 x 0,8 cm stor (enligt minne och ögonmått). Dessutom har denna typ av system funnits i runt 30 år, så några datoriserade grejer lär det knappast behövas. :roll:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nu gissar jag att du blandar ihop två olika system. På motorsågar och liknande är det nog en enkel magnet tändning.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Relaterad ämne: Någon som kan förklara (eller länka) lite mer om tändsystemet i en bil? Nyckel-komponeter osv.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Paratar du om ett elektoniskt eller mekanisk system?
Flummo

Inlägg av Flummo »

Jag pratar om de elektroniskt styrda magnettändsystem som sitter på ovan nämnda motorer. Visst är tändsystemen enkla, men det krävs fortfarande en brytare eller lite elektronik för att styra dem.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Angående gräsklippartändsystem så har jag för mig att det var en mekaniker en gång som sa att dom var helt elektroniska på alla vanliga små "hem" gräsklippare, men jag har inte öppnat upp en för att kolla än. Skulle vara intressant och se hur det fungerar utan något batteri, eller så strömförsörjs dom från permanent magneterna som skapar tändspänningen.

Vi hade en gång en gräsklippare från 91 och den har det aldrig blivit bytt någon brytare i så dom borde vara helt elektroniska isåf tycker man, skulle vara intressant och se om elektroniken är lite advancerad eller mycket enkel.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har mekat en del med gräsklippare och motorsågar och _aldrig_ sett något elektronik inblandat. Min Husqvarna motorsåg av professionell modell (min morbror jobbade i skogen) med handtagsvärme o allt har hel enkel magnettändning och inget elektronik inblandat.

Den fräs jag en gång lagade hade brytarspetsar faktisk men det fanns inget elektronik i den heller.

Då jag ju vet att elektronik är billigare än mekanik kan jag tro att det finns versioner där man brytar rent elektronisk i stället för att ha mekaniska brytarspetsar men jag har aldrig sett det alltså.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jag tycker också att det borde vara brytare, kanske bara är nyare som har elektroniskt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vanlig magnettändning är nog det vanligaste särskilt på äldre maskiner. På nyk kanske det kommer elektronisk också.
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor

Inlägg av exile »

länk tips för den som vill bygga själv :roll:
Flummo

Inlägg av Flummo »

Antingen sitter det en brytare som mekaniskt bryter strömmen genom primärlindningen när gnistan ska uppstå, eller så sitter det elektronik som sköter samma jobb. Ibland sitter elektroniken i en liten box fastskruvad nära eller på tändspolen, men oftast verkar elektroniken vara ingjuten i samma klump som tändspolen. Bara för att man inte ser någon elektronik betyder inte det att den inte finns... :wink:

Exile: Säkert bra tändsystem, om man nu råkar ha en motor med exakt en sån generator. Sannolikheten att man har det är rätt liten... tyvärr.

Citat från hemsidan för Atom Industries, ett företag som har tillverkat denna typ av tändsystem och konverteringssatser sedan senare delen av stenåldern:
Atoms patented Electronic Ignition System has been and still is used on many Original Engine Manufacture (OEM) engines in Europe, USA and Asia. The Ignition Module was also developed as a spare part to replace points and condensors in small engines, and many millions have been and are sold worldwide. In 1975, they were awarded "Inventor of the Year" for this product on the ABC program "The Inventors".

Citat från http://members.aol.com/pullingtractor/ignition.htm
The breakerless (or solid state) ignition system operates on the same general principle as the magneto system but does not use breaker points and conventional ignition condenser to time the spark. It does not require a battery either. Instead, a trigger module containing solid state electronics performs the same function as the breaker points. Because there are no breaker points in this system, there are no requirements for ignition timing (on a small engine). Breakerless ignition is pretty much maintenance free, with very few parts to wear out or go bad. Breakerless ignition is used on virtually all small engines from 1982, and virtually all large engines (farm tractors and automobiles) that's built from the mid-1970s.

Det finns en hel del läsning om tändsystem på den sidan, en bit ner hittar man exempelvis denna konverteringsmodul för att göra brytartändsystem brytarlösa: http://members.aol.com/pullingtractor/images/nova.gif
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det kanske kommer som en överraskning för dig men jag har inte sett såna moduler och jag är väldig säker på att jag ville ha upptäckt dom med tanke på vad jag har plockat isär och satt ihop.

Men OK, systemet finns alltså och du vill kopiera det.

Ska det fungera som du säger är det väl bara att ta en lämplig transistor som tål spänning & ström och styra den via en högpassfilter med lite förstårkning:
Så länge spänningen stiger är transistorn på, det ögonblick spänningen sjunker går transistorn av.

Borde kunne klaras med en bipolär transistor, en konding och ett motstånd samt såklart en tändspola. Kanske man ska blanda in lite dioder här och var men det beror ju på exakt hur allting hänger ihop och därmed hur strömpulserna ser ut..
Flummo

Inlägg av Flummo »

Högpassfilter? Nu är det nog min tur att undra hur du menar... Nåja, lite tydligare info om hur det behöver fungera:

Tändspolens primärlindning avger växelström, den negativa halvvågen spelar ingen roll när det gäller att tändningen ska fungera just som tändning, så den strömmen bör gå använda för att driva elektroniken om det behövs. Den positiva halvvågen ska vara kortsluten till jord tills den uppnår sitt högsta värde, då ska strömmen brytas. Spänningen varierar kraftigt med varvtalet, så man kan inte utgå från någon form av fast spänningsreferens. (Observera att elektroniken i dessa tändsystem bara är anslutna till primärlindningen och jord normalt sett, så de kan enkelt "polvändas" om polariteten inte stämmer.)
Skriv svar