Timing för LED-drivare WS2801

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Wedge

Timing för LED-drivare WS2801

Inlägg av Wedge »

Är det jag som är blind, eller saknar detta datablad viktig information? Typ det mesta i timingväg?
http://www.adafruit.com/datasheets/WS2801.pdf

Hur länge ska data ligga stabilt innan man kan klocka kretsen? Hålltid? Minsta tid mellan klockflanker?
Det enda jag hittar är max klockfrekvens 25 MHz, och att man med sex meter kabel kan ha max 2 MHz klocka.
Senast redigerad av Wedge 20 september 2012, 14:45:21, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jesse

Re: Timing för LED-drivare

Inlägg av jesse »

Står det inget annat så är ju avståndet mellan klockflankerna 50% av periodtiden, dvs. som kortast 20 nanosekunder vid 25 MHz. Data ändras samtidigt som nedåtgående flank och klockas in i uppåtgående. Behövs det mer information?
(edit: felskrivning)
Användarvisningsbild
Wedge

Re: Timing för LED-drivare

Inlägg av Wedge »

Skulle nog i alla fall velat se setup- och hålltider. Och propagation delay för data. Den här kretsen är avsedd att seriekopplas med "godtyckligt" många enheter.
När krets 1 fått sina 24 klockade databitar ställer den om sig så att data och klocka passerar transparent genom den fram till krets 2. Krets 2 kommer då att fånga de följande 24 bitarna.
Man har specificerat propagation delay för klocksignalen, men inte för data. Har man exempelvis 1 ns skillnad i delay är man ju potentiellt rökt om man har en slinga på runt 20 kretsar (vid 25 MHz).
Så nog tycker jag databladet saknar en del. Står ju "preliminary" där iofs.

Med en 16 MHz Arduino som bitbangar data och klocka är det nog inte sååå stor risk att komma upp i 25 MHz, så jag är inte orolig precis. Får väl klura lite på hur mina tänka 70 cm kabel mellan kretsarna drar ned stig- och falltider bara.
Skriv svar