spänningsstyrd potentiometer?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
jesse

spänningsstyrd potentiometer?

Inlägg av jesse »

Det finns ju en massa digitala potentiometrar. Men finns det analoga, dvs. spänningsstyrda potentiometrar? Skulle behöva en som klarar 5 volt och 20 mA.

Vill helst slippa omvägen via en AD-omvandlare => processor => SPI/I2C 0> digital potentiometer.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: spänningsstyrd potentiometer?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Man kan ju bygga kring läbbiga kretsar som LM13700 (heter de väl), eller bara köra med en fet.
Det fanns skapliga kretsar en gång i tiden och som var himla enkla, typ MFC6040, men de är sedan länge ur produktion.

En annat enkel grej är att köra med en optisk tjottabalong, NSL-32. Titta HÄR. Det går att bygga med en LED och en LDR också. Electrokit har NSL:er.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Precis som soundbrigade är inne på går det att använda transkonduktansoperationsförstärkare (t.ex LM13700) för att göra en spänningsstyrd resistans. Lättast är att göra en resistans mot jord men även en helt flytande går med dock dubbelt så många komponenter. Ta en titt i databladet för LM13700 där jag vill minnas att det finns kopplingsexempel.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Att använda en JFET har jag hört talas om , men har dåliga kunskaper och är rädd att den inte är så linjär och stabil som jag vill ha mellan -40 och +85 grader C.
Monsterkretsen kanske kan vara intressant. Den klarar dock bara ner till 0 grader.
SvenW

Inlägg av SvenW »

Om man inte har krav på snabbhet kan man också jobba med pulsbreddsmodulering.
Analog spänning - triangelvåg - komparator - pusbredd - analog switch - filter.
Kanske komplicerat men rätt billigt med standardkomponenter.
Ger skaplig linjaritet. För det är väl egentligen analog multiplikation du är ute efter?
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Nu är inte det så linjärt men det går t.ex att använda 2st dioder som man varierar strömmen igenom.
Diodkurvan är en U/I-graf vilket ger olika resistans beroende på vart man befinner sig.
Eventuellt så kan det gå att linearisera med hjälp av en op. Det finns kopplingar på en sk.
superdiod med op.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

SvenW skrev:Om man inte har krav på snabbhet kan man också jobba med pulsbreddsmodulering.
Analog spänning - triangelvåg - komparator - pusbredd - analog switch - filter.
Kanske komplicerat men rätt billigt med standardkomponenter.
Ger skaplig linjaritet. För det är väl egentligen analog multiplikation du är ute efter?
Och hur får jag resistans ut?

Verkar ju ganska jobbigt det här... Ska försöka få fram mer data om den ström och spänning som ska gå igenom resistorn så kanske jag kan förenkla det hela. Det är en tvåpolig ingång för 5k potentiometer gaspedal på en curtis motorcontroller, och en kille vill ansluta en hallsensor med 0-5 volt utgång istället. Men han lyckas inte så bra med att mäta upp ström eller spänning genom poten, men det är uppenbart en mycket låg signal. ( <5V , < 20mA) men om det är en strömgenerator eller något annat vet vi inte, och Curtis har ingen info.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ta nog, gott folk och titta på min "ljuslösning"!!! 8)
SvenW

Inlägg av SvenW »

>>Och hur får jag resistans ut?
Nä, bara multiplikation. Jag ville bara bredda tänkandet lite.
Lösningen är komplicerad men förvånansvärt billig. Men enchipsprocessor kanske är
ännu billigare, och även enklare för den som är van att programmera dem :-)
"ljuslösning"!!! är nog mer praktisk. Möjligen lite brusig.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

soundbrigade skrev:Ta nog, gott folk och titta på min "ljuslösning"!!! 8)
Ja, sjutton, det ska jag testa faktiskt!
Missade den, för när jag läste om LM13700 så fastnade jag där och missade rsten av inlägget :oops:

Jag vet att en multiplikator fungerar i alla fall i teorin, om jag har en differentiell insignal som genereras över en resistor som ligger i serie med den "resistans" som ska genereras. T.ex. kan man ha ett 22 ohms motstånd som man mäter över, sedan förstärka denna spänning mellan 0 och 226 gånger (variabel gain, eller multiplikator) och då få ut en skenbar resistans på 22 ohm till 5000 ohm. Men det känns lite känsligt med den låga inspänning det kan vara frågan om: 0.1 volt delat i 227 blir 0.4 mV... och bara offsetspänningen på ingången på en krets kan vara flera millivolt som dessutom glider runt beroende på temp. Så det känns som en osäker konstruktion.

Var köper jag en resistans-optokopplare som är någorlunda linjär då? Jag måste dessutom hålla mig inom 40 ohm till 5 kiloohm.

Databladet på optokopplaren i länken säger:
RON On Resistance 40 ohm IF = 20 mA
140 ohm IF = 1 mA
ROFF Off Resistance 1 5 Mphm 10 sec after IF = 0, 5Vdc on cell.
10 sekunders återhämtningstid känns lite långsamt... :humm:

Överföringen ska vara:
4 volt --> 5 kiloohm
1 volt --> 0 ohm (eller max 40 ohm)
någorlunda linjärt däremellan så gott det går
(referensspänningar 0 volt och 5 volt finns att tillgå)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Electrokit säljer fjuttimojen jag refererar till. Folk kör ljud genom den .... ??? ... just det det är inte den kanalen det gäller. :humm:
anders_w

Inlägg av anders_w »

Här är ett förslag på lösning:
http://www.maximintegrated.com/app-note ... vp/id/3284
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Den där var ju perfekt. :)
Tackar för alla idéer och förslag!

Bild
superx

Inlägg av superx »

Behöver du verkligen gå via en resistans? Är det inte så att det som egentligen spelar roll är spänningen eller ev. strömmen som det hela resulterar i?

En riktig resistans behövs väl egentligen enbart om potentialen på båda sidorna om potentiometern kan variera oberoende av varandra. Om det istället är så att ena tåten till potentiometern är kopplad till 5V och den andra till ett motstånd till jord (variabel spänningsdelning) samt till något som läser av spänningen så kan du ju skicka in en spänning direkt istället.

För att få det linjärt på samma sätt som tidigare krävs det väl någon sorts invers också, men det kan du implementera i en mikrokontroller eller säkert med någon OP-stärkare-koppling också.
Skriv svar