trefasmotor med bilbatteri

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
loom42

trefasmotor med bilbatteri

Inlägg av loom42 »

Av någon anledning fick jag en trefasmotor av en vän i födelsedagspresent. Vet ej ännu vad jag ska använda den till, så den står och skräpar i en verkstad under tiden. Något som jag däremot skulle vilja göra med den är att göra den mer mobil, så att man kan köra den på ett eller ett par bilbatterier. Som ni säkert vet är power inverters och liknande produkter väldigt dyrt, speciellt för en student. Nu var jag på biltema i andra ärenden nyligen, och såg att de hade ganska billiga växelriktare i olika dimensioner (kvalitet på dessa är helt okänt).

Så nu till frågan (eller idén snarare): Kan man köpa tre små växelriktare och tre kraftigare transistorer (eller tyristorer, relän el. liknande) och koppla det enligt följande: BILBATTERI -> TRANSISTOR -> VÄXELRIKTARE -> EN AV FASERNA PÅ MOTOR? Tanken med transistorerna är att starta växelriktarna vid olika tidpunkter och på så sätt uppnå tre i tid förskjutna faser. Är jag dum i huvudet och glömt något väsentligt som gör detta omöjligt? Eller skulle det fungera?
(Mikrodator och annan elektronik som kan styra transistorerna har jag nog liggandes)

Alternativt tänkte jag skaffa en enskild växelriktare och använda motorkondensator för att få den att fungera, men det är roligare med tre riktiga faser :D

Motorn är trefas asynkron av märket SEW. Har inte märkskylten här men motoreffekten är 380W (@0.8 eller något sådant) och den kan kopplas både i Y och D.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: trefasmotor med bilbatteri

Inlägg av Icecap »

I teorin kan du göra som du beskriver, det kräver dock att de 3 faser är i rätt synk med varandra! Att en motor är 3-fas betyder inte att vilka 3 fas som helst duger, grejen med det hela är att varje fas är förskjutet 120° i förhållande till varandra, detta skapar ett roterande magnetfält och *TaDAaa*: motorn roterar!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Du vill nog ha en VFD med en fas in, och sen en växelriktare innan ?
loom42

Inlägg av loom42 »

Det skulle jag ju vilja ha :D Men har inte direkt hittat några billiga sådana, därav den billiga biltema-idén. Det är inte direkt nödvändigt med någon styrning av motorn.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Låter som om det är bättre att bara skaffa en 12 volts motor? Eller vad ska du göra?

Ja jag vet att bygga är skoj 8)
Skriv svar